Värde OA12

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Värde OA12

Post by Carl 1918 »

Hej!

Jag har två par Sonab OA12 som inte använts på många år och jag funderar på att avyttra dem.

Det ena paret är i svart fanér. Elementen är original men basen omkantades av Per här på SSC 2011. Terminalerna i botten är ersatta mot banankontakter (honor) utan att någon inverkan på lådorna gjorts. Skicket är bra, några mindre skav i kanterna.

Det andra paret är i jakaranda. Elementen är uppgraderade till B65 OA2 samt t22oa diskanter runt 2010. Jag monterade helt nya filter anpassade för denna bestyckning som jag köpte av någon på faktiskt.se (glömt bort vem det var men han sålde en del filter i samband med att t22oa lanserades). Terminalerna i botten är även här bytta mot nya utan inverkan på lådan. Högtalarna låter mycket bra och ser väldigt bra ut!

Jag har varit borta så länge från denna värld nu (ca 10 år) att jag inte har någon uppfattning om vad de kan vara värda. För 10 år sedan hade jag nog fått 2000 respektive 4500 för dessa men vad de betingar idag har jag ingen aning om. Någon som vill ge en fingervisning om deras värde?

/C
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Värde OA12

Post by STDI! »

Hej Carl
Du och jag träffades hemma hos jansch i Skogås hösten 2009 för att jämföra basar och mellanregister i tre par OA2212. Det ena paret var mitt och de var början på mitt Carlssonäventyr. Därefter har det blivit en hel del olika varianter och exemplar av Sonab och Carlsson. Så fortfarande köper och säljer jag en del.
Jag anser att ett par bra OA12 med omkantad originalbas, eller ev rätt ersättare t ex B65oaII, ska kosta ca 3 500 kr.
Delarna till uppgradering med T22oa (fyra diskanter och filter i byggsats) kostar idag ca 1300 + 900 kr. Det får man kanske inte ut för dem. Men säg ca 5 000 kr.

Tittar man på Tradera hittar man slutpriser både över och under de jag angivit.

Lycka till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Re: Värde OA12

Post by Carl 1918 »

Hej!

Jag minns detta tillfälle som du nämner. Måste väl vara 10 år sedan ungefär? Jan-Erik hade en hel del roliga idéer minns jag och hans modifierade OA6 Typ 2 lät riktigt bra.

Tack för värderingen, känns inte helt orimligt tycker jag. Så snart jag får en ledig stund skall jag fotografera och lägga ut dem.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 72 guests