OA52.LE och bi-amp?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
ThomasL
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Mon 08 Jul 2019, 06:00

OA52.LE och bi-amp?

Post by ThomasL »

För att göra en lång historia kort, är det nån som har erfarenhet av att köra dubbla förstärkare till ett par OA-52.LE?

Högtalarna köpte jag av STDI förra sommaren och är mycket nöjd. De spelar så trevligt tillsammans med min Leben 15w rörförstärkare, musikaliskt men det är lite tunt ibland. En väg framåt skulle kunna sluta med dubbla effektförstärkare, en för basen och en för diskanten.
Eftersom det blir en passiv bi-amping är ju fortfarande högtalarens filter aktivt, så är det egentligen nån poäng?
Annat än att det mer effekt förstås.
User avatar
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Fri 16 Jul 2004, 22:17
Location: Borggård

Re: OA52.LE och bi-amp?

Post by OA51.0 »

Jag tror att det är bättre att ha någon form av basstöd till dem. Ska själv ha ett par lådor jag fick av Stefan Björklund som byggde dem till Magnus2. Du kan läsa om dem i den här tråden viewtopic.php?f=4&t=1982
OA51.3 snart LE
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA52.LE och bi-amp?

Post by STDI! »

Hej Thomas

Kul att du är nöjd.

Först och främst ska vi nog klargöra för andra läsare att DE FLESTA OA52.LE kan man nog inte köra bi-amp eller bi-wireing på. De flesta är troligen byggda på original OA52 och har därmed endast ingång från en förstärkare. Kopplar man in två förstärkare här kortsluter man. Så är t ex de OA52.LE som jag har kvar.

Det paret du köpte däremot är ju ett par OA52 från början som sen uppgraderats av John Larsen i olika steg över OA52.2, OA52.3 och OA52.LE. De har alltså dubbla terminaler som är separerade för bas och diskantdelarna i filtret. Kör man med en förstärkare ska man ha bleck eller jumpers mellan de två anslutningarna. Men det går alltså bra att köra dina med två slutsteg och då utan bleck. Och det verkar du själv veta också utifrån vad jag kan läsa ur din text.

Hur stor, om ens någon, skillnad det blir med två slutsteg har jag ingen aning om. Men det är bara att prova.

Jag känner inte till din förstärkare. Den är kanske exklusiv men 15W låter ganska lite. Du kanske har möjlighet att låna någon kraftigare förstärkare också och prova.

Lycka till och rapportera gärna här vad du kommer fram till.

Hälsningar STDI!
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
ThomasL
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Mon 08 Jul 2019, 06:00

Re: OA52.LE och bi-amp?

Post by ThomasL »

Hej

Tack för bra svar!
Spännande idé med basstöd! Men det får nog vänta.

Jag hade hoppats att kunna låna hem en Rega förstärkare som min son fick överta. Men han sitter fast i Brasilien, så det lär nog dröja...
Så nu kikar jag på byta till en ny förstärkare med lite mer effekt. Det är en djungel, men jag har en idé.
Efter det kommer jag att kunna testa med bi-amping och återkommer med resultat.
Tack för förtydligande, STDI, både för andra läsare och för mig. Nu har jag bättre koll på hur insidan funkar :-)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests