Delningsfilter OA12 Hifikit

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Österlenaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Tue 04 Jul 2017, 20:44

Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by Österlenaren »

Jag letar men hittar inte bilder på färdigkopplade filter till OA12 från Hifikit.
Jag postar därför mina här och skulle vilja ha en bekräftelse från någon att det är rätt gjort. Man får inte så mycket när det gäller ritningar när man beställer därifrån (vilket de talade om när jag beställde). Det gäller den senaste uppgraderingen med de nya kretskorten för uppgradering med OBI-T22oa och Carlsson B65oa-IV. Jag är nybörjare som har gjort mitt första delningsfilter och skulle verkligen uppskatta ett omdöme. Jag undrar också om jag hade kopplat nåt fel ... och kopplat in dom ... vad hade kunnat hända?
51214385_366504090624145_4757996046460649472_n.jpg
Attachments
51407538_2298932210347565_2574807029658943488_n.jpg
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by STDI! »

Jag kan tyvärr inte med dessa bilder se om det är rätt.

Såvida du inte kortslutit något så kan knappast något gå illa, men det kan låta illa.

Med tanke på ditt namn så antar jag att du bor på Österlen. Har du någon gång vägarna till NV Skåne så kan jag titta på dina högtalare och förhoppningsvis kolla om allt är rätt.

Lycka till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Österlenaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Tue 04 Jul 2017, 20:44

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by Österlenaren »

Tack för svar.
Kan man inte utifrån den sista bilden se om det är rätt kopplat där diskanterna går in. Där är ett + och ett - längst ut på kanterna. Sen är de innersta sammankopplade med varandra. Röd kommer från + på diskanterna och svart från -

Egentligen det enda som jag inte är säker på är rätt.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by STDI! »

Då antar jag att det står plus vid den i bild nedre röda kabeln. Och att de två anslutningar i mitten på kortet är kopplade bara till varandra och inte till något annat. Frågan om mitten gäller alltså bara hur kortet ser ut. Glöm kablarna så länge. Stämmer det jag skrivit?

Som du ser på filtret är kortet gjort för både OD11, OA12 och OA14. Komponenterna för OD11 och OA14 är exakt de samma men för OA12 så ska de vara lite annorlunda. Jag förutsätter att du fått rätt komponenter.

Skälet till att komponenterna för OD11 och OA14 är samma beror på att 1 st 8 ohms diskant är samma sak som 4 st där 2 st seriekopplats till två paket som sen parallellkopplats (eller tvärtom). Seriekoppling 8 ohm+8 ohm = 16 ohm. Parallellkoppling av två 16 ohms paket ger 8 ohm igen.

OA12 däremot har ju två 8 ohms diskanter. Dessa kan antingen seriekopplas till 16 ohm eller parallellkopplas till 4 ohm. Väljer man det senare får man en starkare diskant som kan dämpas med motstånd. Det är så konstruktören valt att göra. I original OA12 har man istället två st 16 ohms diskanter som parallellkopplats till 8 ohm.

Använder man filtret till OA11 ska alltså + på diskanten kopplas till + på kortet och - till -. Inget ska kopplas i mitten.

Använder man filtret till OA14 använder man alla fyra anslutningarna där den i mitten är till för seriekopplingen.

Använder man filtret till OA12 ska båda diskanternas + kopplas till + och båda - till -.

Det är så man ska göra. Och alltså har du kopplat fel. Men det fixar du lätt till.

Fråga gärna mer om du är osäker.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Österlenaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Tue 04 Jul 2017, 20:44

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by Österlenaren »

Rätt, rött vid den nedre röda kabeln och svart längst ut i andra ändan.
Så, om jag förstår dig rätt så kopplar jag bort de inre kablarna och lägger bägge röda längst ner + och bägge de svarta på den längst upp -

De inre som är sammankopplade ska inget vara kopplat på när det gäller Oa12.

Spännande. Att närma sig slutet.

Jag har köpt 3 st par och börjar med dessa som renoveras med allt nytt, element kablar och delningsfilter etc. Sen ska jag renovera de gamla elementen som sitter i nästa och lyssna och jämföra skillnaden och sen ta beslutet vad jag ska göra med de sista paret.

Tack för hjälpen hitintills ... och hoppas det blir bra
Ove Ljunggren
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by STDI! »

Österlenaren wrote: Wed 06 Feb 2019, 06:22 Rätt, rött vid den nedre röda kabeln och svart längst ut i andra ändan.
Så, om jag förstår dig rätt så kopplar jag bort de inre kablarna och lägger bägge röda längst ner + och bägge de svarta på den längst upp -

De inre som är sammankopplade ska inget vara kopplat på när det gäller Oa12.
...
Ja, det är rätt.

Och ett litet råd på vägen. Du har använt så pass tjocka kablar så att de är svåra att värma upp vid lödning. Ännu svårare är det nu när du ska lägga två på varandra. Det är alltså viktigt att få bra kontakt och då bör tennet flyta ut rejält, samtidigt som man inte får bränna sönder banor eller annat på kortet. Det är inte helt lätt, men kanske tunnare kablar hade varit en hjälp. Och jämför du med originalkablarna så ser du att det inte behövs så tjocka.

Lycka till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Österlenaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Tue 04 Jul 2017, 20:44

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by Österlenaren »

Tack för hjälpen.
Österlenaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Tue 04 Jul 2017, 20:44

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by Österlenaren »

Åsså var det en till ...
Bägge är klara och spelar så fint så fint ... men där i bakgrunden på den ena högtalaren hör jag ett lite skorrande ljud i basen. Bara när det spelas musik. Bara från den ena. Bara när det spelas lite bas. Har vänt (vänster och höger) dom och felet följer med så det är högtalaren som falerar lite. Hur felsöker jag? Lödning? Nåt som sitter lite löst? eller ????
Låter mer ju mer bas det är, annars inget.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by STDI! »

Österlenaren wrote: Sat 09 Feb 2019, 18:27 ... Har vänt (vänster och höger) dom och felet följer med så det är högtalaren som falerar lite. Hur felsöker jag? Lödning? Nåt som sitter lite löst? eller ????
Låter mer ju mer bas det är, annars inget.
Du menar att du bytt anslutningarna i förstärkaren och det är kvar i samma högtalare?
Eller menar du att du flyttat baselementet från den ena högtalaren till den andra?
Jag antar att du menar det första och du därmed inte haft baselementet ute.
I vilket fall som helst så kan skrammel bero på att en av kablarna hamnat så den på baksidan av elementet ligger nära eller emot konen. Kolla så att inget ligger emot och kan skramla.
Det kan naturligtvis också vara själva elementet som inte är fastsatt som det ska. Men det antar jag att du har koll på.
Ytterligare en orsak till missljud kan vara att det är otätt någonstans. Det kommer fram som oljud, t o m tjut och visslingar ibland. Men normalt hörs inget förrän man spelar starkt.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Österlenaren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Tue 04 Jul 2017, 20:44

Re: Delningsfilter OA12 Hifikit

Post by Österlenaren »

Jo jag menar att jag bytt anslutning till förstärkaren.

Ok, ska lossa baffeln och sätta fast kablaget med smältlim om det behövs och täta mer om det går. Tack igen. :-)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 54 guests