A1-100

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
whoriver
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 27 Oct 2018, 10:58

A1-100

Post by whoriver »

Hej.
Ny här och och tänkte ställa en fråga.
Köpte ett radhus och i källaren satt ett par Carlsson A1-100 på en vägg som föregående ägare lämnade efter sig.
Tycker de låter bra men undrar om de är äkta eller massproducerat i Asien?
Enligt denna tråd är så fallet... :(
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=51504

Mvh Stefan
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: A1-100

Post by 12björn »

Nä, dom har inget att göra med Stig Carlsson. Det är bara ett försök att dra nytta av hans goda namn o rykte :x

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
whoriver
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 27 Oct 2018, 10:58

Re: A1-100

Post by whoriver »

Ja då var det som jag misstänkte.
Men de låter ganska bra, nu är ju inte jag någon expert.

Har någon erfarenhet av dessa som jag är sugen på?
https://www.hifikit.se/hogtalare/byggsa ... 5-mmx.html
Har byggt ett par hifikit byggsatser tidigare och var nöjd.
Mvh Stefan
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: A1-100

Post by STDI! »

Min uppfattning är det är mycket bättre att köpa ett par klassiska Sonab, eller ännu hellre Carlsson (alltså 80-talsmodellerna) för lägre pris än OA-5 MMX. Det finns en hel del att läsa både här och på faktiskt.io, t ex den här långa kritiska tråden: viewtopic.php?f=1&t=5503

Stefan, var bor du? Du kanske har möjlighet att komma hem till någon Carlssonfantast och lyssna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: A1-100

Post by momus »

Som sagt, dom har ingenting att göra med "gamla Sonab". Men om du tycker dom låter bra så kan det väl få vara så. Dom här högtalarna hade element från Asien (det behöver ju inte betyda att dom är dåliga. Själv har jag ett par indonesiska/danska element i mina OA 12 resp OA 50). Dom bytte sedermera till namnet Carlsson (dom sa till sitt försvar att dom hade en kille på företaget som hette Carlsson). Själv har jag lyssnat på dom här högtalarna. Jag tycker dom låter sämre än t ex OA 5+.2.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: A1-100

Post by momus »

Som sagt, dom har ingenting att göra med "gamla Sonab". Men om du tycker dom låter bra så kan det väl få vara så. Dom här högtalarna hade element från Asien (det behöver ju inte betyda att dom är dåliga. Själv har jag ett par indonesiska/danska element i mina OA 12 resp OA 50). Dom bytte sedermera till namnet Carlsson (dom sa till sitt försvar att dom hade en kille på företaget som hette Carlsson). Själv har jag lyssnat på dom här högtalarna. Jag tycker dom låter sämre än t ex OA 50.2.
Garf
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 15 Aug 2022, 23:45

Re: A1-100

Post by Garf »

De är iafall gjorda i norden, men elementet vet jag inte något om... På mina står de t de är gjorda i Scandinavien
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: A1-100

Post by momus »

Dom är är gjorda i Norden med asiatiska element. Men mina Satori är också dansk/indonesiska. Det var en man på fabriken i Sverige som hette Carlsson , (enligt myten). Därav namnet Fabriken hade tidigare förvärvat namnet Sonab.Men det var mest elektronik från Korea.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests