Ny ägare av Sonab oa-116

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
agazza
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Mon 01 Oct 2018, 07:30

Ny ägare av Sonab oa-116

Post by agazza »

Hej, jag fick köpa ett par riktigt fina OA-116 av en äldre herre, men jag dök redan på ett problem.

Mellanregistret spelar väldigt tyst.

Basen verkar inte spela alls, men jag hann inte undersöka detta tillräckligt igårkväll.

Hela högtalaren spelar mycket tystare än mina OA-5 typ 2.

Dom har stått väldigt länge.

Jag misstänker att jag kommer få åka på en renovering.

Då är frågan, ifall jag ändå måste ta isär dom för att koppa åt filter och dylikt, ifall jag ska byta alla element på en gång. Eller kan jag börja med att byta mellanregistren och komma åt filter därifrån?
Jan
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 12 Sep 2018, 08:24

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by Jan »

Grattis till en fin högtalare.

Har själv ägt ett antal och skruvat och fixat.

Jag skulle kollat upp alla skumkanter i elementen och även kontrollerat alla anslutningar.

Oxid och andra föroreningar kan orsaka kontaktfel och därmed dålig funktion i ljudåtergivningen.

Så rengöring och en ordentlig avsyning av alla anslutningar,så att strömmarna kommer fram till 100%.

En bra början tycker jag.

Lycka till!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by STDI! »

Grattis till ett par trevliga högtalare.

Är det orörda original mellanregister och basar som sitter i så är kanterna förstörda. Men det kan du se på dem.

Filtret till mellanregister och bas sitter i botten.

Du har mycket att läsa och en bra början är http://carlssonkult.se/OA116.aspx.

Släng/förstör inga element. Det är bättre att renovera original än att köpa nya. Dessutom finns det inga plug and play element till mellanregistren eftersom de är 16 ohm.

Om du berättar var du bor så kanske du kan få hjälp av någon kunnig på din ort. Och bilder kan också hjälpa till för andra att ge råd.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
agazza
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Mon 01 Oct 2018, 07:30

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by agazza »

STDI! wrote:Grattis till ett par trevliga högtalare.

Är det orörda original mellanregister och basar som sitter i så är kanterna förstörda. Men det kan du se på dem.

Filtret till mellanregister och bas sitter i botten.

Du har mycket att läsa och en bra början är [url].

Släng/förstör inga element. Det är bättre att renovera original än att köpa nya. Dessutom finns det inga plug and play element till mellanregistren eftersom de är 16 ohm.

Om du berättar var du bor så kanske du kan få hjälp av någon kunnig på din ort. Och bilder kan också hjälpa till för andra att ge råd.
Tackar! Bollstabruk, Kramfors kommun

Fast dom är rätt fräsch, men tänkte kanta om originalen. Så långt har jag hunnit läsa

Jag misstänker delningsfilter och övrig elektronik.

Jag har en rätt svag förstärkare också men basen borde låta ändå.

Har en Marantz nr1402. Och en Pioneer sx980 på reparation
Attachments
IMG_20180930_190628.jpg
IMG_20180930_173919.jpg
IMG_20180930_173925.jpg
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by STDI! »

Tyvärr är det inte original mellanregister som sitter i. Det är något helt annat. Då vet man inte heller vad som sitter i basen. Du plockar ju enkelt av mellanregistren och ser vad som står på baksidan. Att bara ersätta med något som fysiskt passar kan bli helt fel. Och det har det kanske blivit här.

En tidig serie av OA116 tillverkades med MT20-diskanter och ett filter som skiljer sig från de senare OA116 som försågs med den bättre MT24. Vad jag kan se på bilderna så är dina OA116 den tidiga varianten.

Det var alltså inte så bra nyheter. Men misströsta inte. Såvida diskanterna inte är trasiga duger de. 5,3 ohms basar (B65oaIV, 5,3 ohm) finns att köpa på Hifi-kit. 16 ohms mellanregister finns inte att köpa. Carlssonplanet rekommenderar 8 ohms B65oaIV med ett 8,2 ohms seriemotstånd. Det är nog inte helt likvärdigt med original. Men en lösning som troligen är bättre än det du har nu.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
agazza
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Mon 01 Oct 2018, 07:30

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by agazza »

STDI! wrote:Tyvärr är det inte original mellanregister som sitter i. Det är något helt annat. Då vet man inte heller vad som sitter i basen. Du plockar ju enkelt av mellanregistren och ser vad som står på baksidan. Att bara ersätta med något som fysiskt passar kan bli helt fel. Och det har det kanske blivit här.

En tidig serie av OA116 tillverkades med MT20-diskanter och ett filter som skiljer sig från de senare OA116 som försågs med den bättre MT24. Vad jag kan se på bilderna så är dina OA116 den tidiga varianten.

Det var alltså inte så bra nyheter. Men misströsta inte. Såvida diskanterna inte är trasiga duger de. 5,3 ohms basar (B65oaIV, 5,3 ohm) finns att köpa på Hifi-kit. 16 ohms mellanregister finns inte att köpa. Carlssonplanet rekommenderar 8 ohms B65oaIV med ett 8,2 ohms seriemotstånd. Det är nog inte helt likvärdigt med original. Men en lösning som troligen är bättre än det du har nu.
Nedslående. Trodde jag fått ett par i originalutförande. Tänkte limma om dom ifall det var original, men då blir det nya.

Ska ta ett snack med säljaren..
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by STDI! »

Håll oss informerade. Och fråga på om hur mer frågor. Lycka till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
agazza
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Mon 01 Oct 2018, 07:30

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by agazza »

IMG_20181001_203906.jpg
Jan
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Wed 12 Sep 2018, 08:24

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by Jan »

"Dom har stått väldigt länge.

Jag misstänker att jag kommer få åka på en renovering."

Dina misstankar verkar besannats.

"Ska ta ett snack med säljaren.."

Ja,säljaren har mycket att förklara,om han nu sålde högtalarna som originalhögtalare.

Gillar man högtalarna och har en fet plånbok,så kan en helrenovering med nya element och filter vara en bra lösning.

Annars hade jag krävt pengarna tillbaka och letat andra OA-116 med garanterad elementbestyckning i originalutförandet.

Alternativt betalat för enbart lådorna och själv köpt nya komponenter.
agazza
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Mon 01 Oct 2018, 07:30

Re: Ny ägare av Sonab oa-116

Post by agazza »

Jan wrote:"Dom har stått väldigt länge.

Jag misstänker att jag kommer få åka på en renovering."

Dina misstankar verkar besannats.

"Ska ta ett snack med säljaren.."

Ja,säljaren har mycket att förklara,om han nu sålde högtalarna som originalhögtalare.

Gillar man högtalarna och har en fet plånbok,så kan en helrenovering med nya element och filter vara en bra lösning.

Annars hade jag krävt pengarna tillbaka och letat andra OA-116 med garanterad elementbestyckning i originalutförandet.

Alternativt betalat för enbart lådorna och själv köpt nya komponenter.
Jag betalade 4000 för dom, basarna är original, det vet jag, jag tror inte han gjort något åt filter heller, ska ringa och fråga.

Lådorna är i gott skick så jag vet inte vad dom är värda?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests