Subb+OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
gravve69
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Tue 28 Feb 2017, 13:55

Subb+OA14

Post by gravve69 »

Nån som kör med subb till sina Sonab ?
Jag håller på att testa med en audiopro b2-50
Tycker det låter bra, nån som testat o har förslag på var man ska dela subben för bästa återgivning .
Dom låter grymt utan subben oxå, men kul att mixtra lite.
Elektroniken är en Synthesis 100 Rörhybrid med tillhörande cd.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Subb+OA14

Post by momus »

Det är jättesvårt att ge råd. Alla rum är mer eller mindre unika och därför låter också basen olika i dom. En sub låter helt annorlunda i olika rum. Allt handlar om storlek, väggmaterial och möblering enligt min egen erfarenhet.
User avatar
kennethjonsson
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Thu 19 Mar 2015, 08:42

Re: Subb+OA14

Post by kennethjonsson »

Jag har en Audio Pro samt oa12 till tv. Bra kombo för film, tal och musik. Detta nere i källare, murade väggar, 25 m2.
Och en Velodyne ct 100e till oa116, för musik. Här i ett stort rum, ett 35 m2 normalt möblerat vardagsrum.
I båda fallen blir det en stor skillnad, jag vill inte vara utan något av detta.

Men med en bas blir möblering viktig, det är tydligt vilket hörn basen står i. Helst hade jag möblerat symmetriskt med två subbas för bättre stereobalans.
Annars är det bara att testa med olika musik, delningsfrekvens och volym för att få bra klangbalans.
Carlsson OD-11, OA-14, OA-116
Quad 33/303, Yamaha WXAD-10 streamer, Samsung tablet
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Subb+OA14

Post by momus »

Liten (eller lång) anekdot. På Öland har jag sen mitten på sextiotalet bott i en prefabricerad sommarstuga konstruerad och byggd av en firma i Byxelkrok. Jag och mina syskon älskar musik, så en hyfsad anläggning var viktigt (i vardagsrummet). Väggarna består av segment gjorda av ytterpanel, isolering och en relativ tunn träfiberplatta (tapetserad). Anläggningen var ett tag en NAD/AudioPro 2 - 5, en tämligen enkel konstruktion som bl a bygger på Karl Erik Ståhls patent där man ”lurar” högtalarna att producera lite mer bas än vad dom egentligen klarar av (Sharp och numera Yamaha har nu övertagit patentet tror jag).
Ljudet var ”stunsigt”. Basen tog spjärn mot väggarna och vi var alla nöjda. Anläggningen lämnades tillbaka (sommarlån) och ersattes med OD11:or och en tämligen bastant ”filmreceiver” (Yamaha). Men nu var plötsligt ljudet anemiskt och basen tunn; den ”ekade”i rummet och det ”stunsiga” som vi upplevt tidigare var helt borta. Vi skyllde på den tunna träfiberplattan - i teorin skulle ju både högtalare och förstärkare vara ett snäpp bättre. Så kopplade brorsan in en gammal receiver från JVC, en del av en avancerad ”ghettoblaster” med separat förstärkare, kassett och tuner. OD 11:orna fick stå kvar, Och nu kom det ”stunsiga” tillbaka. Det var som om JVC och OD 11:or var som gjorda för varandra. Av det lärde jag mig att dom lättdrivna Carlssonhögtalarna låter väldigt annorlunda beroende på vad man matar dom med.

Rummet har förstås betydelse, men synergin högtalare och förstärkare är viktig. Och möblerna. En av mina skivor lät nästan holografisk med en viss typ av soffa, förstärkare och möblering. Det blev helt andra kammfilterefffekter med en anna soffa, förstärkare och högtalare. Nu låter skivan inte längre ”holografisk” utan bara bra.

Nu handlar ju inte det här inte alls om Carlsson och subbar, men jag blev lite sur på att den mesta basen fanns i det närliggande köket när jag spelade på OA 14. Så jag köpte en liten XTZ-sub (den minsta) och det hjälpte ganska mycket. Den fick vara igång när jag bytte till OA 12. Var tvungen att dela ganska lågt och inte ha särskilt hög volym.
gravve69
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Tue 28 Feb 2017, 13:55

Re: Subb+OA14

Post by gravve69 »

Tack för intressanta tips o funderingar😀.
Delar nu vid 50hz och har ganska hög volym.
Men det är ju så olika på olika skivor så att hitta en inställning som passar allt är väl omöjligt.
Har ganska svårt att flytta runt grejerna i rummet då det finns 2 stora öppningar. Nån som testat med subben på
Väggen mittemot högtalarna ?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Subb+OA14

Post by momus »

Jag har min sub i ett hörn längst till vänster, en bit (ca 1 m) till vänster om vänster högtalare. Ändå tycker jag att basljuden finns till höger i ljudbilden (om dom är inspelade så). Notera då att det handlar om den övre basen - såvitt jag förstår så hör man inte riktningsinformation på bas som ligger under ca 200 Hz. (Det utnyttjade man när man graverade bas på LP. All låg bas ligger i mono på LP -skivor, eller vinyl som man säger idag). Allt annat är placebo tror jag.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest