OA-116, missljud i mellanregister och bas

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Peter67
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 05 Jan 2017, 22:14

OA-116, missljud i mellanregister och bas

Post by Peter67 »

Hej.
Jag har köpt ett par OA-116 för några månader sedan och är väldigt nöjd med dem. Men jag har på senare tid märkt av ett fel i ljudet på ena högtalaren som jag undrar vad det kan bero på. Det blir ett lätt brusljud (lite som att ljudet spricker) i mellanregistret speciellt när jag spelar pianomusik. När jag spelar musik med ordentlig bas på hög volym så är det som att basen inte håller ihop. Det känns att det blir vibrationer i golvet i närheten av högtalaren vilket det inte blir vid den andra högtalaren som fungerar alldeles utmärkt. Är det någon som vet vad det kan bero på och vad som kan behöva göras åt det?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: OA-116, missljud i mellanregister och bas

Post by jansch »

Hej,
tunt med svar och ideer...

Det kanske beror på att din beskrivning är svår att tolka.
Först och främst - eliminera risken av allt annat (som kan skapa problemet) genom att byta vänster till höger kanal och vise versa på FÖRSTÄRKARENS utgångar. Kan också vara bra att tillfälligt flytta högtalarna till en annan placering i rummet

"Lätt brusljud" som kommer från mellanregistret låter som ett "konstigt" problem. OM det kommer från högtalaren är det ett mekaniskt problem. Kolla att mellanregisterkammaren är tät och att högtalarens kant tätar. lägg ett finger på membranet å olika ställen och kolla om missljudet ändras eller försvinner. Det skulle kunna vara en kondensator men det är väldigt osannolikt.

Att basen "inte håller ihop" är också svårt att ha åsikt om då det är svårt att föreställa sig hur du menar.
Högtalarelement är "mekaniska vidunder" och antingen ger dom ifrån sig mekaniskt oljud av olika skäl såsom trasig kantupphängning eller att spindeln är sned och talspolen går emot magnetgapet, eller är lådan (eller tätning mellan låda och högtalarelement) otät.
Man kan tycka det är konstigt men trots att lådan har ett stort hål i form av basreflexöppning uppstår högt tryck i lådan - lådan är bara "öppen" under basreflexporten/lådans resonansfrekvens.

Jag gissar att problemen inte ligger i högtalarna - eller så störs du helt enkelt av att en OA116 är inte bättre än vad den är! Jag har aldrig upplevt de problem som du beskriver med OA116.
Berätta hur det går med problemet!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: OA-116, missljud i mellanregister och bas

Post by momus »

Mina studenter säger ofta "brus" när dom menar distorsion. Själv har jag haft samma problem (vad gäller "mellanregistret") på mina OA 14. Det visade sig inte vara SC 165 som det var fel på utan en defekt diskant. På piano (och Lou Reeds gitarr) så "sprack" ljudet. Noterade att det var den framåtriktade diskanten som var defekt. Jag bytte förstås ut den och missljudet försvann.Vad gäller basen "som inte håller ihop" kan jag bara ställa mig bakom det som Jansch skriver. Kolla också på Carlssonkult.se. Där står det en del om din högtalare (kan bli dyrt).
Last edited by momus on Thu 09 Feb 2017, 10:03, edited 1 time in total.
Peter67
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 05 Jan 2017, 22:14

Re: OA-116, missljud i mellanregister och bas

Post by Peter67 »

Tack för era utförliga svar och nej tyvärr så har jag inte de tekniska kunskaperna så jag kan uttrycka mig på ett så precist sätt som ni gör i era svar. Jag ska undersöka vidare utifrån era svar, jag lär nog återkomma.
Tack så mycket så länge.
Peter
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 2 guests