Hej,
Tänkte ev uppgradera hemmet till att bli mer trådlöst då nästan all min musik kommer från digitala tjänster såsom Spotify och Tidal. Jag har ett par OA-116 som jag gillar skarpt men är osäker på om den förstärkaren jag tänkte köpa (Heos Amp från Denon) klarar att driva högtalarna?
Funderar på att köpa denna:
https://www.hifiklubben.se/streaming/he ... streaming/
Tacksam för guidning kring hur trögdrivna högtalarna är.
Heos (by Denon) amp till OA-116?
-
12björn
- Internationalization Team

Re: Heos (by Denon) amp till OA-116?
Jag vet inte vad du menar med "klarar av att driva högtalarna".
I och med att du väljer strömmad musik låter det inte som högsta hifi-kvalitet är det som går först hos dig.
Carlssonhögtalare är inte kända för att vara särskilt tungdrivna, så det bör inte vara nå't problem att koppla in dom. Om du se'n tycker att resultatet duger är svårare att sia om.
Det bästa är väl att låna ett demoex och prova. Har fått låna både stärkare och CD av Hifiklubben, men det är ju rätt många år se'n nu, så jag vet inte hur deras policy ser ut idag.
Björn
I och med att du väljer strömmad musik låter det inte som högsta hifi-kvalitet är det som går först hos dig.
Carlssonhögtalare är inte kända för att vara särskilt tungdrivna, så det bör inte vara nå't problem att koppla in dom. Om du se'n tycker att resultatet duger är svårare att sia om.
Det bästa är väl att låna ett demoex och prova. Har fått låna både stärkare och CD av Hifiklubben, men det är ju rätt många år se'n nu, så jag vet inte hur deras policy ser ut idag.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Precis som Björn säger, OA-116 är inte en tungdriven högtalare.
Har du redan nu en fungerande förstärkare kan du ju också fundera på en tillsats typ Heos Link istället, det finns ju även billigare alternativ.
Heos förstärkaren står ju spelad till 2x70 Watt, det låter ju som att den inte är jätteklumpigt åtminstone, försök låna hem som sagt.
Kolla också på andra streamingapparater om din nuvarande förstärkare är bra nog.
Mvh
Martin
Precis som Björn säger, OA-116 är inte en tungdriven högtalare.
Har du redan nu en fungerande förstärkare kan du ju också fundera på en tillsats typ Heos Link istället, det finns ju även billigare alternativ.
Heos förstärkaren står ju spelad till 2x70 Watt, det låter ju som att den inte är jätteklumpigt åtminstone, försök låna hem som sagt.
Kolla också på andra streamingapparater om din nuvarande förstärkare är bra nog.
Mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
- kennethjonsson
- (1+ posts)

Quad 33, 45 W i 8 Ohm fungerar bra.
Den drivs med Quad 303 som får signal från en tablet via en Bluetooth-DAC-enhet.
Så delar av min anläggning är 1970-tal och delar 2010-tal som låter sig kombineras på bra sätt.
Jag har nog aldrig spelat på full volym vad jag vet; och då lyssnar jag på såväl electronica som jazz.
Jag skall också nämna att Quad-enheterna är prydligt renoverade (proffs), OA-116 är mindre prydligt men dock renoverade också (jag).
// Kenneth
Den drivs med Quad 303 som får signal från en tablet via en Bluetooth-DAC-enhet.
Så delar av min anläggning är 1970-tal och delar 2010-tal som låter sig kombineras på bra sätt.
Jag har nog aldrig spelat på full volym vad jag vet; och då lyssnar jag på såväl electronica som jazz.
Jag skall också nämna att Quad-enheterna är prydligt renoverade (proffs), OA-116 är mindre prydligt men dock renoverade också (jag).
// Kenneth
Carlsson OD-11, OA-14, OA-116
Quad 33/303, Yamaha WXAD-10 streamer, Samsung tablet
Quad 33/303, Yamaha WXAD-10 streamer, Samsung tablet
Tack för alla svaren! Efter lite provlyssning så blev det en heos-amp och fungerar mkt bra - den klarar gott och väl att driva högtalarna och levera både bra ljud och tryck när det behövs. Tack för hjälpen!
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej
Kul att det löst sig så du blev nöjd.
Hoppas du får långa , sköna musikstunder!
Mvh
Martin
Kul att det löst sig så du blev nöjd.
Hoppas du får långa , sköna musikstunder!
Mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?