Kombinera oa116 & oa14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
rado
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Sat 21 Apr 2012, 23:45

Kombinera oa116 & oa14

Post by rado »

Hej, har ett par oa116 och ett par oa14. Är det en bra idé att kombinera dessa två i samma rum o samma förstärkare (A+B) så att man får 4st högtalare i rummet? Har tyvärr inget mer rum som jag kan ha en stereo i och vore synd att sälja ett par/ställa på vinden.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Kombinera oa116 & oa14

Post by momus »

Du bör inte köra två högtalarpar samtidigt. Din förstärkare kan gå sönder på högre nivåer pga att impedansen förändras. Tror inte du hör någon större skillnad med två par igång (mycket kamfiltereffekter blir det). Tror att OA 116 är det givna valet, men prova vilket par du tycker låter bäst/är snyggast. OA 116 är hårdvaluta hos Carlssonentusiasterna. Dom får du bra betalt för. A eller B handlar det om. Aldrig bägge utgångarna samtidigt.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Kombinera oa116 & oa14

Post by 12björn »

Visst finns det risker med att köra högtalarna parallellt, men jag tror inte att man ska överdriva dom. Både OA14 0ch OA116 är nominellt på 8 ohm, vilket betyder att de parallelkopplade skulle hamna på 4 ohm. Det ska alla förstärkare klara. Däremot är impedansen inte linjär utan varierar med frekvensen. OM högtalarparen interagerar på ett olyckligt vis kan de bränna stärkaren, risken är dck inte så stor, men det hela är svårförutsägbart. Om du gör som momus säger riskerar du inget.

Däremot finns ingenting att vinna på att köra högtalarna samtidigt, dels eftersom de interfererar akustiskt med varandra, dels därför att de även interferar med varandra vad gäller impedansen och försämrar förutsättningarna för stärkaren att göra ett bra jobb. Hur hörbart det hela är är en annan fråga, men det är högst osannolikt att att det är något som blir bättre.

Björn :geek:
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Kombinera oa116 & oa14

Post by momus »

Yepp, men dom dippar ner mot 6 ohm här och där. Jag tror nog att A resp B funktionen på vissa stärkare mer handlade om att köra ett par i köket och sen köra för fullt i vardagsrummet när man ska smälta maten. Att köra bägge samtidigt ser jag liksom ingen poäng med. Men smaken...osv. Risken att smälla stäkaren kanske inte är så stor men det räcker med en blöt fyrtioårsfest.
rado
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Sat 21 Apr 2012, 23:45

Re: Kombinera oa116 & oa14

Post by rado »

Tack för snabb och informativ input! Kommer köra mina oa116 då helt enkelt! Ska försöka göra plats för 14:orna i ett annat rum - för det är ju alltid svårt (emotionellt) att sälja carlsson grejor ;)

tack igen!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests