Beslutsångest!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Peder Lundgren
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 03 Dec 2015, 15:19

Beslutsångest!

Post by Peder Lundgren »

Hej alla och tack för insläpp! Jag är en pensionär som börjat avveckla en massa Hi-Fi prylar då hörseln sviker och då främst på vänster kanal som är i stort sett kass! Jag vill dock behålla något lite så jag kan underhålla gäster och frugan med lite musik då och då! Jag har, eller håller på att sälja godbitarna men har en liten specialbygd och ombyggd Telefunken Opus 2550 radio på 2 x 4,5 W. Finns det någon Carlsson högtalare som har en hög känslighet att det kan fungera ihop? Horn vill jag inte ha då jag nyss sålt ett par Lowther PM2A. Rummet är en del av vardagsrummet på ca. 35 kvadrat. Vinyl är det som jag spelar mest när andan faller på. Högtalarna kan få kosta fem tusen om de är i fint skick. Tacksam för svar och tips!
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Beslutsångest!

Post by olaume »

Jag skulle vilja uppmana dig att fundera en gång till innan du gör dig av med ljudprylarna pga hörseln. Alla drabbas vi av försämrad hörsel med åldern, men lyckligtvis lär det vara så att förmågan till musikupplevelse inte alls försämras i samma takt. Jag var på en föreläsning där jag fick veta det trösterika att man väldigt högt upp i åldrarna, i princip fram tills man trillar av pinn, kan ha behållning av musik. Den mesta musikaliska informationen ligger nämligen i frekvensområden som inte påverkas. Därutöver tillkommer att musiken även förmedlas via vibrationer. Även om man tappar hörseln på ett öra betyder inte det med automatik att man inte kan ha behållning av två kanaler eller fler på stereon. Så mitt tips är: Ge inte upp än, det finns mycket roligt kvar!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests