Carlsson till rörförstärkare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Rubber Soul
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Tue 08 Sep 2015, 16:18

Carlsson till rörförstärkare

Post by Rubber Soul »

Hej!
För att göra en lång historia kort: jag hörde för första gången i mitt liv ett par Carlsson häromdagen och blev frälst! Och då var det ett par oa 5 som många verkar anse tillhöra de mindre bra. Jag är nu intresserad av att skaffa ett par Carlsson och jag skulle gärna vilja få lite tips på vilken Carlsson-modell som passar alternativt som jag bör undvika till min rörförstärkare på 2x35w (JJ-Electronics 543)? Förstärkaren är inte världens strömstarkaste, men jag är förtjust i den och vill behålla den. Mitt rum är 3 x 5 meter men det är L-format och dessutom mycket högt till tak (4 meter upp till taknocken) så det är ändå ganska många kubik. Jag har också en subwoofer som tar hand om den lägsta basen.

Tack på förhand!
/Christoffer
BosseS
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Wed 11 Jun 2014, 16:07

Re: Carlsson till rörförstärkare

Post by BosseS »

Tror inte du behöver vara så orolig här. Jag kör (och har kört) OA51, OA52, OD11 och OA116 på en Copland CTA401 med 23 W nånting. Den spelar högre än min Sentec PA9 på 50 W nånting...och dessutom bättre.

Kan du få tag på OA12 så är det ett mycket bra val, mycket bra balans, kommer säkert att fylla rummet. OA52 är ju bäst och dyrast.
Rubber Soul
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Tue 08 Sep 2015, 16:18

Re: Carlsson till rörförstärkare

Post by Rubber Soul »

Tack för svaret! Jakten kan börja!
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Carlsson till rörförstärkare

Post by 12björn »

Kan inte göra annat än instämma med BosseS. jag har hört en rad kombinationer med Carlssonhögtalare och rörförsärkare (och en del andra högtalare också).

Det har gjort att jag är väldigt sugen på en rörstärkare till mina 12:or, men tyvärr innebär mitt liv att en sådan har en ganska låg prioritet i nuläget.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Rubber Soul
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Tue 08 Sep 2015, 16:18

Re: Carlsson till rörförstärkare

Post by Rubber Soul »

Det låter bra! Vilken rumstorlek ungefär är OA 12 resp OA 14 dimensionerade för?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Carlsson till rörförstärkare

Post by 12björn »

OA12 och 14 är i likhet med 5:orna skapade för att spela i "vanliga vardagsrum". Det borde m a o inte vara nå't problem att få dom att låta bra hos dig. Med tanke på att rummet har en lite ovanlig form måste du kanske experimentera en del med placeringen för att få ut det bästa av dom.

Utöver (uppdaterade) OA 12 och 14 kan du också fundera över OA5 MMX, OA50.3 och OA58/Larsen 4.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Rubber Soul
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Tue 08 Sep 2015, 16:18

Re: Carlsson till rörförstärkare

Post by Rubber Soul »

Tack Björn för svaret och tipsen!
/Christoffer
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Carlsson till rörförstärkare

Post by momus »

Jag har kört OA 14 med QUAD II och LEAK TL 12 point one. Bägge på ungefär 10 watt. Funkade alldeles utmärkt. Men - som sagt - rummet har stor betydelse (betongväggar och ca 4x5 m).
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 4 guests