Defekt element?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Division Bell
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 44
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:33
Location: Norrköping
Contact:

Defekt element?

Post by Division Bell »

För ett par dag sedan upptäckte jag att höger kanal lät orent och distat. Jag vred balanskontrollen till höger kanal och ljudet från denna högtalare lät bedrövligt. Distortionen var kraftig och det var nästan bara basen som hördes. Först trodde jag att det var högtalarkabeln som blivit trasig, men efter att ha bytt ut denna kunde jag eliminera den. Nästa syndabock blev förstärkaren (HK 670). Jag kopplade istället in min gamla Denon receiver. Problemet verkade vara borta, men idag lät det likadant. Jag litar inte till 100% på Denonen för att reglagen på denna är slitna, så när jag vrider på balanskontrollen "rispar" ljudet, så jag vet inte om detta beror på slitna reglage eller högtalarna.

Det skumma är att det ordentligt "distade" ljudet kommer och går. Ibland är diskanten på höger kanal nästan obefintlig, ibland låter det nästan helt ok med undantag på en liten orenhet i diskanten bara.

Vad tror ni? Är diskanten bränd eller vad kan det vara frågan om? Det verkar ju som om det inte är förstärkaren i alla fall....

:(
Image
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Defekt element?

Post by s.b »

Kan det va glapp nånstans?
dålig lödning i filtret?
hoppas det löser sig fort

/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Post by mattepatte »

Förmodligen dålig kontakt i filter eller element anslutningarna.
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Defekt element?

Post by Tyko »

Bästa sättet att hitta felet är att gå metodiskt tillväga. Först och främst kan du börja med att skifta högtalarsladdarna på stereon så att vänster kanal spelar i höger högtalare osv. Om då felet byter högtalare så har det nog inte så mycket med högtalarna att göra.  Är felet fortfarande i samma högtalare kan du börja med att kontrollera anslutningarna och eventuellt koppla förbi dem.  Som nästa steg hade jag nog valt att koppla kabeln direkt på elementen, kanske främst diskanelementet då där var främst problem. Sedan fortsätta letandet med uteslutningsmetoden hela signalvägen.
Raspiga kontroller på stärkare kan ibland ge upphov till ett sådant fenomen som du beskriver. Genom att under en minut eller så dra reglaget ifråga fram och tillbaka (alternativt skruva runt) kan du lyckas slipa bort de beläggningar av oxid som kommit ivägen.
Lycka till!
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Division Bell
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 44
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:33
Location: Norrköping
Contact:

Re: Defekt element?

Post by Division Bell »

Tack för tipsen. Jag får försöka prova mig fram.
Image
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Defekt element?

Post by Stefan Björklund »

Om du kommer fram till att det är elementet som är felaktigt...
-Så kan du öppna de och kolla på talspoletråden med lupp... (för att se om den är avbränd)
Är den inte det så kan det vara en dålig lödning talspoletråd/anslutningsöra, i så fall kan man ev. få liv i det genom att smälta om lödningen där... Detta har hänt moi någon gång...

Obs, det är i princip riskfritt att demontera/montera ett vifa element då talspolen är centrerad i gapet m h a en plastbit med styrstift...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Division Bell
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 44
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:33
Location: Norrköping
Contact:

Re: Defekt element?

Post by Division Bell »

Hej igen.

Efter fruktansvärt mycket testande, pillande, skruvande och åter testande har jag kunnat konstatera följande:
1. Förstärkaren ÄR paj på höger kanal. Det verkar som om någon komponent har gått sönder.
2. Sladdarna till diskantelementet på höger högtalare, satt mycket löst. Jag klämde åt och skruvade ihop igen.

En olycka kommer sällan ensam, brukar man ju säga och detta var väl ett bevis på det. På nåt sätt hade det nästan varit skönare om högtalarna pajat istället, eftersom jag tänker uppgradera snart. Istället får jag slänga ut pengar på förstärkaren  :?
Image
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Defekt element?

Post by s.b »

Och garantin har väll förfallit?
Brukar va så
/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Division Bell
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 44
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:33
Location: Norrköping
Contact:

Re: Defekt element?

Post by Division Bell »

Jodå, så är det. Faktum är faktiskt att jag köpte den begagnad för bara ett par månader sedan. Jag vet ju inte om den killen hade upptäckt detta problem då, men det hjälper mig ju inte nu direkt.

Turen i sammanhanget är att jag känner en kille som haft en Radio och TV affär. Han är mycket kunnig, och har sagt att han kan fixa den åt mig.
Image
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests