oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
hasse
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Thu 05 Feb 2004, 23:36

oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by hasse »

finns det nägon som har jämfört ljudet på renoverade oa 116 och 2212,vet någon vad man brukar få ge för orenoverade2212 ? mvh hasse
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by 12björn »

Vi lyssnade på både renoverade 116 och 2212 på Carlssonträffen hos mig i Skarpnäck.

Mina synpunkter och en del andras också, tror jag, får du om du letar rätt på tråden "Vad hände i Skarpnäck?" under "Carlssondiskussion".

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by peter j »

Hej! Som ägare av tre par OA 116 i varierande skick var jag mycket nyfiken på hur OA 2212 skulle låta. Lob:s renoverade burkar gav ett oförglömligt intryck på mig under "Skarpnäcksträffen" och jag tänkte att detta kanske kunde bli min"sista högtalare".
Annonserade utan att få napp, men då "Draken" hade ett par att sälja slog jag till direkt. Betalade 6000 kr för ett par fina OA 2212, skumkantsbytta men f.ö. i original. Problemet var att flera element var felcentrerade med hårda resonanser som följd. Jag har nu handlat av Micke H (rekommenderas) och är nästan klar med byte av högtalarelementen( lättare än på OA 116 eftersom diskanterna inte behöver försänkas i baffeln, gallret passar ändå). Ska gå vidare med SSC- modifiering av filter, och därefter följer jämförande lyssning mellan OA 2212, OA 116 och OA 51.3, alla i nyskick.
Kanske någon vill vara med, dvs en "Södertäljeträff" under våren?

mvh Peter
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by 12björn »

peter j wrote:Kanske någon vill vara med, dvs en "Södertäljeträff" under våren?
:D :D 8)
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by Danne »

peter j wrote:
Kanske någon vill vara med, dvs en "Södertäljeträff" under våren?

mvh Peter
Det vore kul!!
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by CCL »

Gärna det Peter! :D

Tar med nått om det önskas.

Hälsn,
C-C
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by rylandes »

Möte i Södertälje låter kul Peter! :D

Ytterligare några frågor till dej Peter:

Jag håller också på med renovering av 2212 + 116.
Hur sätter du dit diskantelementen?
Jag har labbat med 3-4 olika sätt men har inte bestämt mig än.

Sen tillbaka till huvudfrågan, OA2212 vs OA116.

OA116 är ju väldigt bra och analytisk på mycket men saknar den djupa snabba basen som 2212 kan prestera i vissa lägen. 2212 har också en större lyssningsposition, åtminstone i mitt 23 m2 vardagsrum.
Detta gäller naturligtvis orenoverade högtalare som jag lyssnat på. Men jag misstänker att förhållandet står sig.

Själv har jag tänkt använda 2212 som fronter, 116 som bak och 2st OD11 som center i ett kombinerat sourround-stereo system.

Sten R
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by peter j »

Låter som ett maffigt surroundsystem! Jag gör som följer då jag monterar mina diskanter: (kan tyvärr inte bifoga foton)
Diskantmontering OA 116/2212:
1. Såga till trekantiga träklossar med rätt vinkel, 35 mm långa.
2. Ta bort etiketten bakpå diskanten, tvätta av med aceton el dyl
3. Fäst diskanten mot klossen med dubbelhäftande mattejp ( jag tycker resultatet blir bättre om man limmar ”i två steg” med en temporär fastsättning på detta vis).
4. Limma träklossen mot baffeln med PL 200, låt torka under natten.
5. Löd fast ledningarna och limma högtalaren mot klossen med PL 200, låt plåtkanten vila i det gamla ”spåret” i baffeln.

OA 116:
Jag har försänkt diskanterna genom att smälta ABS- plasten med lödkolv. Detta då gallret annars inte går att få på plats ( nya diskanterna är lite högre än de gamla). Jag har hört andra lägga en distans i spåret gallret vilar i, som därigenom kommer upp en bit, varigenom originalutseendet förändras något.

OA 2212:
Här är höjden inget problem, men i vertikalled blir det trångt i raden av åtta diskanter, och de starka magneterna gör att det är svårt att bibehålla läget på diskanterna under torktiden. Jag har löst detta genom att med en vass plåtsax ta bort lite av plåten på varannan högtalare ( nr 1, 3, 5 och 7 räknat inifrån). Dessa limmas fast först. Nu får högtalare 2, 4, 6 och 8 plats utan att de ursprungliga strålningsaxlarna förändras. De stabiliseras dessutom av de tidigare limmade, så att det blir lätt att få alla vinklar snygga. När raden av åtta diskanter är klara är övriga inget problem. OBS att klossen till högtalaren närmast gallrets "mittenstöd" är annorlunda pga annan vinkel!


Njut av den rena och luftiga klangen! :D

mvh Peter
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by peter j »

Till frågan om jämförelse mellan OA116/2212: Det första intrycket är att OA 2212 har en högre(mer korrekt) ljudbild, dock lite "luddigare" i konturerna när det gäller att lokalisera t.ex sångare. Vad gäller basen har mina filtermodifierade OA 116 en bättre bas - spännande att jämföra när även OA 2212:s filter är klara.

Ser man till prisvärde slår OA 116 storebror rejält. Kostnaden för alla dessa högtalarelement (32 st) är ju inte försumbar.....

Återkommer med vidare intryck efterhand!

mvh Peter J
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: oa116 jämfört med oa2212 nägon som har jämfört ljudet?

Post by rylandes »

Tack Peter för svaret.

Det där med att klippa diskanterna på 2212 låter intressant. Var själv inne på att slipa ned dom, men klippa låter bättre.

Att försänka framkanten på diskanten med lödkolv eller liknande var jag också inne på. Men det är ju det här med klossar o metallvinklar mm. som jag är lite tveksam till.

Jag har funderat på att använda ett rörsvep eller ett klippt patentband format efter ett 40mm rör som jag skruvar fast i försänkningen med 1 skruv. Bandet/rörsvepet har jag doppat i svart plasti-dipp. Man kan ju lacka också. Sedan hade jag tänkt limma dit elementet med magneten i rörsvepet och ´framkant undersida i skåran. På det sättet tror jag att jag får ned höjden samt rätt vinkel automatiskt.
Ser du några andra problem?

Sedan till basgången i renoverade 116. Det låter toppen men hur står sig dom med renoverade 2212?

Sten R
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 59 guests