Jag har en liten fundering, och skulle gärna se lite input. Man läser ofta, på olika hifi-orienterade forum, att folk provlyssnar nya högtalare och andra komponenter med musik som de tar med sig hemifrån. Jag möter också ofta den frågan då jag lyssnar i butik: "har du med egen musik". Jag skulle aldrig drömma om att ta med mig musik hemifrån då jag provlyssnar hifi-komponenter. Jag har en allt för färgad uppfattning om hur denna musik skall låta och skulle inte kunna bedöma hur naturtroget en anläggning återger musik, utan endast höra skillnader mot det jag har hemma. Hur gör ni? Tar ni med musik?
Sen är det klart, att skall jag köpa något, så är det bäst att kolla med egen musik innan köpet är helt klart, men det gäller ju också att lyssna på sakerna i egen hemmiljö också. Så det känns mest som en säkerhetsåtgärd.
mvh
Kalle
Egen eller icke-egen provlyssningsmusik
-
karlstorck
- (75+ posts)

Egen eller icke-egen provlyssningsmusik
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
-
12björn
- Internationalization Team

Re: Egen eller icke-egen provlyssningsmusik
Om Du "vet hur det ska låta" är det väl ingen idé att lyssna med nå'n annan musik än Din egen.

Poängen med att ha egen musik är just att man vet hur det låter - man kan då jämföra detljrikedom mm utifrån det man vet. Annars får man ju ytterligare en parameter, musiken, som man måste ta hänsyn till när man bedömer kvaliteten hos det man lyssnar på.
Håller sedan fullständigt med om att det är viktigt att lyssna i den miljö där man ska ha prylen/prylarna. Dels med tanke på hur det blir i det rum man har, dels med tanke på hur olika delar matchar varandra.
Björn
Poängen med att ha egen musik är just att man vet hur det låter - man kan då jämföra detljrikedom mm utifrån det man vet. Annars får man ju ytterligare en parameter, musiken, som man måste ta hänsyn till när man bedömer kvaliteten hos det man lyssnar på.
Håller sedan fullständigt med om att det är viktigt att lyssna i den miljö där man ska ha prylen/prylarna. Dels med tanke på hur det blir i det rum man har, dels med tanke på hur olika delar matchar varandra.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...