B65 oa II element i OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: B65 oa II element i OA14

Post by staffanw »

Nitty Gritty wrote: Vad vinner man på att strypa tillförseln av lite kapital till SSC? Inte vet jag, men det verkar inte vara en smart lösning för framtiden.

/N.G.
Vem är det som stryper tillförseln av kapital till SSC om inte SSC själva bl.a. genom att inte komma ut med en beskrivning av hur man får ut det mesta av ett element som man redan dragit in 100:-/par på. Att man också inser att det är bättre att vara tyst när man under en mycket lång tid endast kommit med felaktiga förutsägelser om att nu kommer de nya elementen är väl också naturligt. KT23 har ju varit "så gott som klar" i snart 18 månader och det enda som återstod förra sommaren var ett plåtbleck i foten. Sen skulle det släppas till jul som sen blev juli (2008) och som väl snart igen blir jul. Modifieringsbeskrivningarna för B65OA2 annonserades i september 2006 d.v.s. för 2 år sedan men har alltså ännu inte sett dagens ljus varken som beställningsvara eller "open source". Hört talas om pojken som ropar att vargen kommer ? Jag var oehört positiv till SSC förra hösten när bråket flammade upp, men har sedan dess tyvärr börjat tvivla... :(

/staffan
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

staffanw wrote:
Nitty Gritty wrote: Vad vinner man på att strypa tillförseln av lite kapital till SSC? Inte vet jag, men det verkar inte vara en smart lösning för framtiden.

/N.G.
Vem är det som stryper tillförseln av kapital till SSC om inte SSC själva bl.a. genom att inte komma ut med en beskrivning av hur man får ut det mesta av ett element som man redan dragit in 100:-/par på. /staffan
Staffan
Om du citerar mig så får du gärna också sätta in det i sin rätta miljö, i detta fall handlade det om gratis spridning av modifieringsanvisningar som det handlade om och att detta tycktes vara helt naturligt och OK, vilket inte jag tycker. Vid varje gratis spridning så tappar SSC en eller två kanske tre hundralappar, räkna på vad t.ex 50 gratis spridningar skulle ge till SSC, de "tappar" en inkomst mellan 6000 och 10.000 kronor vilket är inte att förakta vid/för t.ex. kommande utvecklingar.

/N.G.
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

Nitty Gritty wrote:
staffanw wrote:

/N.G.
Vem är det som stryper tillförseln av kapital till SSC om inte SSC själva bl.a. genom att inte komma ut med en beskrivning av hur man får ut det mesta av ett element som man redan dragit in 100:-/par på. /staffan
Staffan
Om du citerar mig så får du gärna också sätta in det i sin rätta miljö, i detta fall handlade det om gratis spridning av modifieringsanvisningar som det handlade om och att detta tycktes vara helt naturligt och OK, vilket inte jag tycker. Vid varje gratis spridning så tappar SSC en eller två kanske tre hundralappar, räkna på vad t.ex 50 gratis spridningar skulle ge till SSC, de "tappar" en inkomst mellan 6000 och 10.000 kronor vilket är inte att förakta vid/för t.ex. kommande utvecklingar.

/N.G.
N.G. det verkar inte som om du begriper det jag skrev så jag tar det en gång till: SSC har inte gjort någon modifieringsbeskrivning tillgänglig för B65OA2 fast den enligt uppgift funnits klar i 2 år, så det finns ingenting att sprida gratis och heller ingenting för SSC att tjäna pengar på så jag vidhåller att SSC stryper sin egen kapitaltillförsel.

Vidare har jag inte sett någon som i denna tråd förordat att köpta beskrivningar ska spridas gratis av vem som helst utan jag tror att de flesta på detta forum respekterar upphovsrättigeheter etc. men jag tror också att de flesta är överens om är att SSC skulle tjäna mer på att tillhandahålla dessa beskrivningar gratis och istället ta ut erättningen i samband med att folk köper hårdvaran d.v.s. elementen. Beskrivningarna har inget egenvärde utan endast i samband med de komponenter som de berör och skulle snarare uppmuntra till uppgraderingar etc. vid fri tillgång med möjlighet för SSC att tjäna pengar på elementen. 8-)

/staffan
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Josef »

Jag tror nog att SSC väljer att vänta med modifieringsbeskrivningarna tills det att nya kondiskanten är klar, vilket tyvärr men oundvikligen verkar ta tid. Så länge får man nog således välja att antingen nöja sig med standardfiltret eller experimentera oauktoriserat.

mvh Josef
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

Josef wrote:Jag tror nog att SSC väljer att vänta med modifieringsbeskrivningarna tills det att nya kondiskanten är klar, vilket tyvärr men oundvikligen verkar ta tid. Så länge får man nog således välja att antingen nöja sig med standardfiltret eller experimentera oauktoriserat.

mvh Josef
Varför det, det är ju två helt skillda uppdateringar där den ena ofta är framtvingad av trasiga basar, medan diskanterna väl mommer att bytas snarare p.g.a. ljudförbättring.
B65OA2-modden annonserades för två år sedan som färdig och beskrevs som endast beröra lågpass-delen, så jag begriper inte vad det är som hindrar publicering annat än fruktansvärt svårt att "få tummen ur".

Vad menar du med "oundvikligen verkar ta tid" när det gäller diskanterna ? Att det tar tid är väl fastslaget, men vad får dig att tro att det är "oundvikligen" ? Jag tror snarare att det är samma tumme som spökar här också då KT23-OA annonserades som klar i juni 2007.

/staffan
Nitty Gritty
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nitty Gritty »

staffanw wrote:
Vidare har jag inte sett någon som i denna tråd förordat att köpta beskrivningar ska spridas gratis av vem som helst utan jag tror att de flesta på detta forum respekterar upphovsrättigeheter etc.
/staffan
Hm, har du missat dessa rader av nagref? Citat: Jag känner själv ingen som har uppgraderat sina högtalare som har köpt uppgraderingshänvisningarna från SSC. De har kommit flygande som pappersplan genom luften. Slut citat, raden finns i denna tråd.

Nej inte förordat men någon eller några har nog inte samma uppfattning gällande gratis spridning av modifieringsanvisningar.
/N.G.
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Josef »

staffanw wrote: Varför det, det är ju två helt skillda uppdateringar där den ena ofta är framtvingad av trasiga basar, medan diskanterna väl mommer att bytas snarare p.g.a. ljudförbättring.
B65OA2-modden annonserades för två år sedan som färdig och beskrevs som endast beröra lågpass-delen, så jag begriper inte vad det är som hindrar publicering annat än fruktansvärt svårt att "få tummen ur".

Vad menar du med "oundvikligen verkar ta tid" när det gäller diskanterna ? Att det tar tid är väl fastslaget, men vad får dig att tro att det är "oundvikligen" ? Jag tror snarare att det är samma tumme som spökar här också då KT23-OA annonserades som klar i juni 2007.

/staffan
När det gäller den första fråga kan jag bara tänka mig att det finns vissa fördelar med att presentera ett färdigt filter. Entusiasten slipper köpa flera dokument allteftersom nya komponenter kommer, och basdelen kan väl behövas justeras i förhållande till diskanternas prestanda? Jag är dock ingen expert inom det området. Men vi vet ju att SSC inte har presenterat någon modifiering på den punkten. Förhoppningsvis finns det en god tanke bakom det.

När det gäller det andra så kan vi beakta följande förutsättningar: SSC har begränsade ekonomiska resurser, ledamöterna måste arbeta ideellt (och vissa av dem lägger ut tusentals kronor för det arbetet) vid sidan av andra arbeten och fritidssysselsättningar, producenterna ställer vissa krav, det skall finnas en köpare av elementen, elementen skall uppfylla en rad krav, och den skall i slutändan vara billig för kunden. Under dessa förhållanden tar detta oundvikligen tid.

Men om jag förstått saken rätt så är det fritt upp till var och en om den själv finna lösningar på problemen om man inte är nöjd med andras arbete.

vh / Josef
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by staffanw »

Josef wrote:
När det gäller den första fråga kan jag bara tänka mig att det finns vissa fördelar med att presentera ett färdigt filter. Entusiasten slipper köpa flera dokument allteftersom nya komponenter kommer, och basdelen kan väl behövas justeras i förhållande till diskanternas prestanda? Jag är dock ingen expert inom det området. Men vi vet ju att SSC inte har presenterat någon modifiering på den punkten. Förhoppningsvis finns det en god tanke bakom det.
Filtret har en bas-del och en diskant-del där man publicerat och säljer diskantmodden för CT62 och jag förutsätter att man publicerar modd för KT23-OA när de väl kommer. Men att vänta i 2 år för att eventuellt samordna två olika filtermoddar med framtida elelement när bas-modden redan är klar är inte bra. Själv har jag nya B65OA2 basar och orginal MT20 diskanter i OA-14 och skulle med glädje köpa bas-modden nu.
Josef wrote: När det gäller det andra så kan vi beakta följande förutsättningar: SSC har begränsade ekonomiska resurser, ledamöterna måste arbeta ideellt (och vissa av dem lägger ut tusentals kronor för det arbetet) vid sidan av andra arbeten och fritidssysselsättningar, producenterna ställer vissa krav, det skall finnas en köpare av elementen, elementen skall uppfylla en rad krav, och den skall i slutändan vara billig för kunden. Under dessa förhållanden tar detta oundvikligen tid.

Men om jag förstått saken rätt så är det fritt upp till var och en om den själv finna lösningar på problemen om man inte är nöjd med andras arbete.

vh / Josef
Desto större anledning då att publicera bas-modden och få in lite pengar istället för att klaga på "begränsade ekonomiska resrser". Det finns heller ingen som tvingar ledamöterna att arbeta ideelt utan det sker nog helt frivilligt. Att det finns köpare för elementen visar väl suget efter B65OA2, men när de aldrig kommer så visst kan det kännas osäkert om de kommer att sälja. Skulle man publicera moddarna för elementen så är jag övertygad om det skulle öka intresset och därmed försäljningen.

/staffan
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Hej..

Kan inte låta bli att skriva i tråden. Jag håller med "staffanW" sitter nämligen med samma konfiguration och efterlyser en filter mod för basdelen. Det var detta som denna tråd ursprungligen handlade om (återigen). I princip har jag inget emot att betala upphovsrätts innehavaren en skälig ersättning för ett arbete den utfört, om denne anser sig vilja bli kompenserad. Samtidigt kan man väl oxå undra varför det rör upp så mycket damm när folk byter eller kopierar beskrivningar med varandra.

Vad jag fortfarande inte förstår är varför det i praktiken är helt tyst i dylika frågor från SSC's håll. Elementet B65oa II har ju funnits i mer än två år och det finns fortfarande ingen filter modifikation, eller ens ett klart uttalande huruvida det behövs någon ändring.

Så är det inte dags att teminera diskussionen om etik och moral, rätt eller fel och SSC's roll i denna tråd. Det kan bara konstateras att för kombinationen B65oa II och MT20 / CT 62 finns det ingen filter mod för basdelen framtagen, eller vad väntar någon på ??? eller behövs den inte !

För övrigt tycker jag att grabbarna södra dlen av detta avlånga land gör ett himla bra jobb med sina moddningsförlag.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag vill bara klargöra att modiferingen är en LITEN anpassning mot tidigare.

Skillnaden mellan basarna är inte gigantisk, så här stod det i nyhetsbrevet när B65-oa-II kom (Juni 2006)

De nya 6,5”-elementen Carlsson B65oa-II är här
När högtalarelementet Carlsson B65-oa inte kunde produceras mer (efter tillverkarens flytt till Kina) och behovet att utveckla en efterträdare uppstod, tog SSC chansen att utveckla B65 ytterligare.

Den gamla baselemetentet SC-165 (4 olika serier) och även det förra, Carlsson B65-oa, hade en mindre topp i frekvenskurvan vid ca 2,5 kHz. Denna topp är nu utjämnad. Det nya elementets mätresultat är ännu bättre än SSC vågat hoppas på. Elementet får en något större magnetstruktur, har den bästa tonkurvan hittills av alla Carlssonelement och är enligt SSC:s bedömning det hittills bästa elementet för mellanregister- och basåtergivning i ortoakustiska högtalare. Helt enligt plan!

Det gå utmärkt att använda elementet rakt av tills modden kommer.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply