Vafan håller ni på med, Stefan och Naqref?
Hålla på och insinuera en massa saker som försnillning, bokföringsbrott och skattefusk. Antingen vet ni något. Säg det då. Annars tycker jag att Per, eller vem de vara månde, får redogöra för saken. Stämmer inte det med vad ni vet så får ni komma igen då.
Lasse Ekström, som egentligen inte har någonting med saken att göra
Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?
Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?
Det är en relevant fråga. Vad SSC håller på är en mer relevant med tanke på topic.lemmts wrote:Vafan håller ni på med, Stefan och Naqref?
Om man tar bort alla de allvarligare scenarierna och bara återgår till frågan om Stigs OA-52.2.
Vad tycker ni äkta Carlssonentusiaster - är det rätt av SSC att avyttra dem?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Man kan tänka sig att de i SSC skulle vara Stigs närmaste vänner som tar hand om hans tankar och idéer.
När det dyker upp påståenden om det ena eller andra måste det vara väldigt enkelt för SSC att bemöta detta.
Att undvika att svara / vänta tills någon annan säger sig vara trött på tjatet, visar att SSC har något att dölja.
Om de har något att dölja kanske de inte är Stigs rätta vänner.
Har de inget att dölja är det bara att sjunga ut..
När det dyker upp påståenden om det ena eller andra måste det vara väldigt enkelt för SSC att bemöta detta.
Att undvika att svara / vänta tills någon annan säger sig vara trött på tjatet, visar att SSC har något att dölja.
Om de har något att dölja kanske de inte är Stigs rätta vänner.
Har de inget att dölja är det bara att sjunga ut..
OA51.3 OD11.2 OA12.2 OA14.2 OA116.1
Som ni framställer det låter det inte rätt att sälja OA52:orna. Men jag har inte hela bakgrunden. Är det SSC:s uppgift att vara ett museum? I så fall tycker jag att en komplett uppsättning högtalare hör hemma där (från ET/Tonträff och framåt). Eller ska SSC föra arvet vidare i form av uppgraderingar och nya produkter? Jag vet ingenting om stiftelsen, har inte läst urkunden. Här på CP (som inte har koppling till SSC, har jag lärt mig) har jag funnit en outsinlig kunskapskälla att ösa ur och från SSC har jag fått veta hur nya uppgraderingar ska göras och fått tilllgång till moderna element. Det är jag mycket tacksam för.
I all ideell verksamhet finns det många stridiga viljor, och alla är inte överens om hur saker ska göras. Jobbar man ideellt kan man alltid vara säker på att man inte gör tillräckligt mycket och tillräckligt bra saker.
För övrigt tjatar Stefan om länsstyrelsen. Länsstyrelsens insyn i stiftelsen är nog minimal. De nöjer sig med att få in de papper som efterlyses och att de uppfyller de formella kraven. Jag kan inte tänka mig att länsstyrelsen tillsätter styrelsen. Det gör nog stiftelsen själv, och anmäler till länsstyrelsen vilka som sitter där.
Lasse Ekström, som som sagt(skrivet) inte har något med detta att göra, men tycker att det är oändligt trist med allt krypskytte och halvkvädna visor
I all ideell verksamhet finns det många stridiga viljor, och alla är inte överens om hur saker ska göras. Jobbar man ideellt kan man alltid vara säker på att man inte gör tillräckligt mycket och tillräckligt bra saker.
För övrigt tjatar Stefan om länsstyrelsen. Länsstyrelsens insyn i stiftelsen är nog minimal. De nöjer sig med att få in de papper som efterlyses och att de uppfyller de formella kraven. Jag kan inte tänka mig att länsstyrelsen tillsätter styrelsen. Det gör nog stiftelsen själv, och anmäler till länsstyrelsen vilka som sitter där.
Lasse Ekström, som som sagt(skrivet) inte har något med detta att göra, men tycker att det är oändligt trist med allt krypskytte och halvkvädna visor
- Bo Sehlberg
- Internationalization Team

Så var det dags igen med en massa insinuationer. Varför inte bara ställa en enkel rak fråga istället för alla dessa hypotetiska ironiska varianter. Vilket mervärde ger de, annat än att förlöjliga Per och SSC? Det är möjligt att fel har begått, men jag ser ändå ingen orsak till dessa insinuanta inlägg.
Om jag förstår det rätt så baseras hela problematiken på denna försäljning av Stigs OA52.2 och att det kanske finns ett till par. Stämmer detta? Vad finns det mer för problem/oegentligheter som ni hakar upp er på?
Kan inte du Per vara snäll och försöka förklara hur det egentligen ligger till med dessa högtalare, så kanske vi slipper de här diskussionerna och får ett positivare CarlssonPlanet? Har ett fel begåtts är det väl enklast att erkänna det och be om ursäkt, så kan vi få eländet ur världen.
/Bosse
Om jag förstår det rätt så baseras hela problematiken på denna försäljning av Stigs OA52.2 och att det kanske finns ett till par. Stämmer detta? Vad finns det mer för problem/oegentligheter som ni hakar upp er på?
Kan inte du Per vara snäll och försöka förklara hur det egentligen ligger till med dessa högtalare, så kanske vi slipper de här diskussionerna och får ett positivare CarlssonPlanet? Har ett fel begåtts är det väl enklast att erkänna det och be om ursäkt, så kan vi få eländet ur världen.
/Bosse
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

Så här är det egentligen, bästa Carlssonvänner:
Stig Carlsson hade flera par OA-52 i sitt hem då han dog. Stefan blandar ihop dem som en skuren sås.
Det par Stig mekade med och moddade på var inte hans eget och återbördades därför av dödsboet till dess ägare.
Det andra paret var Stigs eget serietillverkade men orörda .2-par som sedemera uppgraderades av CarlssonPlanet för utvärdering av .3-satsen. Sedan fanns även olika prototyper i osäljbart skick och utan värde för dödsboet.
Vad gäller momsregistrering så ansökte SSC om att bli momsregistrerade för ett antal år sedan. Först efter massor av turer och byten av handläggare lyckades myndigheterna gångna året bestämma sig för att säga ja och SSC är numera momspliktigt.
Det är dags att tagga ner grabbar, ni sänker bara stämningen med dessa tråkiga inlägg.
Låt oss återgå till den en gång så glada hobbyn!
Stig Carlsson hade flera par OA-52 i sitt hem då han dog. Stefan blandar ihop dem som en skuren sås.
Det par Stig mekade med och moddade på var inte hans eget och återbördades därför av dödsboet till dess ägare.
Det andra paret var Stigs eget serietillverkade men orörda .2-par som sedemera uppgraderades av CarlssonPlanet för utvärdering av .3-satsen. Sedan fanns även olika prototyper i osäljbart skick och utan värde för dödsboet.
Vad gäller momsregistrering så ansökte SSC om att bli momsregistrerade för ett antal år sedan. Först efter massor av turer och byten av handläggare lyckades myndigheterna gångna året bestämma sig för att säga ja och SSC är numera momspliktigt.
Det är dags att tagga ner grabbar, ni sänker bara stämningen med dessa tråkiga inlägg.
Låt oss återgå till den en gång så glada hobbyn!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Jag läser flera par. Ett par gick bort innan bouppteckningen till den egentliga ägaren. Kvar fanns ett fungerande par OA52.2 (som sedan uppgraderades) som jag förutsätter var det paret som räknades in i bouppteckningen. Kvar är ett antal prototyper som inte går att använda till något. Så långt klart men det svarar fortfarande inte på frågan om var det paret som finns med i bouppteckningen befinner sig. Det som har benämnts som Stigs egna par. Är det sålt eller står det hemma hos dig? Du har angivit båda svaren.Per Gulbrandsen wrote: Stig Carlsson hade flera par OA-52 i sitt hem då han dog. Stefan blandar ihop dem som en skuren sås.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Enough is enough. Låst.
Vad jag sa sist när något liknande hände gäller till stor del även nu, så jag citerar bara vad jag skrev då. Detta är något som bör tas utanför forumet. Det är för enkelt att göra anklagelser på Internet, sköt gärna detta via telefon. När ni diskuterat igenom alla era anklagelser och försvar fram och tillbaka ett tag kan ni komma hit och presentera det sen. Men att fortsätta detta skadar bara forumet.
Vad jag sa sist när något liknande hände gäller till stor del även nu, så jag citerar bara vad jag skrev då. Detta är något som bör tas utanför forumet. Det är för enkelt att göra anklagelser på Internet, sköt gärna detta via telefon. När ni diskuterat igenom alla era anklagelser och försvar fram och tillbaka ett tag kan ni komma hit och presentera det sen. Men att fortsätta detta skadar bara forumet.
Detta kan tyckas vara ett partiskt och fult beslut, men det är ett beslut jag tar för forumets bästa, inte för att censurera eller stoppa någon obekväm debatt.
Om det vore fler som var en engagerade sig i och var intresserade i denna debatt skulle jag inte göra detta, men nu har det verkligen bara varit fram och tillbaka mellan Stefan och Per, varvid jag inte förstår varför det inte kan tas utanför forumet. Det som mest kommer från övriga medlemmar är irritation över att debatten tar över forumet osv.
Jag hoppas därför att jag slipper anklagas för att vara censurfascist eller liknande, om ni tittar på vad jag faktiskt skrivit i denna tråd och den andra så har det främst handlat om att förklara forumteknikaliteter och peka ut saker som kan ha missats. Har inte själv argumenterat eller debatterat, jag vet förmodligen minst av er alla om denna "issue", är ju inte Carlssoninsatt överhuvudtaget.
Sen fick ju Stefan sista ordet också, så jag *hoppas* verkligen att jag slipper sådant.
Tråden låst, och jag ber alla involverade att inte överskrida beslutet genom att skapa nya trådar eller fortsätta svara här genom era rättigheter. Detta gäller övriga existerande trådar där detta tagits upp också, dock kommer de inte låsas såvida inget händer. Tack.
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."