Renovering av oa-116
Re: Renovering av oa-116
Givetvis var gummit torrt och trasigt , men jag ska testa att limma nytt. galler är i perfekt skick så där behöver jag inte göra nåt.
Några varv 19mm vulktejp på hjulen blir perfekt. Låt dem vulka över natten innan du belastar dem. Ger utmärkt väghållning.
Ok. Såg att dom hade vulktejp på clas olson....
Tack för tipset!
Tack för tipset!
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Har själv använt vulktape en gång med gott resultat.
Dock uppstod en lite olägenhet, det blev svarta ränder i parketten.Det kan man ju i och för sig fixa med lite lämplig tape ovanpå vulktapen eller en rejäl krympslang.
Lycka till
mvh
Martin
Har själv använt vulktape en gång med gott resultat.
Dock uppstod en lite olägenhet, det blev svarta ränder i parketten.Det kan man ju i och för sig fixa med lite lämplig tape ovanpå vulktapen eller en rejäl krympslang.
Lycka till
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Jovisst, fick fram massor med energi trots 16 timmar övertid senaste veckan. Båda lådorna är lackade med samma resultat ( jag är nöjd). Fixar interna kablar, terminaler i helgen. Gummi till hjulen nästa vecka och sen ser jag fram emot att montera mellanregisterna när dom kommer. Riktigt sugen på att provlyssna. Kan inte klaga med dom Mirsc 3-28 som jag har nu som högtalare. Dom låter inte alls så illa. Köpte dom förresten några år innan oa-116 släpptes på marknaden. Såldes sen till en kompis för att sedan köpas tillbaka för 10 år sedan. Dessa högtalare (mirsch o oa-116) är dom enda jag ägt och kommer nog så förbli. Kvalitet går alltid före kvantitet !!
Nu e de hjul igen! Testade att klippa gummi formade efter hjulet dvs halvmåne! Limmade skarven med loctite 406 cyanacrylat som vi använder på jobbet för att limma o-ringar etc. Gummit är sen bara att trä på med lite lim under. Tyckte att hjulet såg skapligt rent innan jag provade med 1:a, men efter bilden att döma så får det bli nogrannare rengöring. Skarven syns på bilden och kan ännu inte säga så mycket om hållbarhet, men tror nog att det ska fungera.

Det ser riktigt bra ut. Grattis.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Lackade, gummihjul och endast lite detaljer saknas. Noggrannare rengöring av hjulen bla. Mellanregister saknas just nu, men kommer efter kantbyte. Gallren ser bleka ut, men det verkar va blixten som gör att det blir så. resultatet är helt OK och jag hade nog inte lyckats att få till målningen osv utan alla bra tips här på forumet.... Tackar för det!

Hjulen ser ju jättebra ut. Vad använde du för gummi?
Vanlig 2mm gummiduk. Går säkert med 3mm eller tjockare. Klippte ut form efter hjulen dvs. remsa som en halvmåne. testade innan jag limmade ihop med locktite. Monterade sedan på med lite contactlim under och det verkar sitta bra och skarven syns knappt. Har inte rullat runt dom massor, men det borde fungera bra.