Renovering av oa-116
Re: Renovering av oa-116
Det är möjligt att det räcker med lackbets men jag tror inte det.
Tanken med bets är att det tränger in i träets porer. När du har slipat lådorna kommer en stor del av fortfarande vara täckt av den gamla ytbehandlingen. På dessa ytor kommer visserligen betsen att torka men bli blank till skillnad från där betsen tränger in.
På dessa blanka ytor är också betsen väldigt känslig.
Det är därför du skall lägga på betsen med trasa så att endast de ytor som "suger" kommer att bli betsade.
Betsen kommer vara som en "grundfärg" för slutfinishen.
(När du ändå håller på bör du slipa den inre kanten där gallret med gummilist trycks i. Då slipper du att listen går sönder när du tar bort gallret. Det behöver man ju göra då o då för att dammsuga.....)
För att du ska få en jämn sidenmatt ytfinish (glans 30) bör du köra med en uttunnad lackfärg som jag beskrev tidigare.
Tanken med bets är att det tränger in i träets porer. När du har slipat lådorna kommer en stor del av fortfarande vara täckt av den gamla ytbehandlingen. På dessa ytor kommer visserligen betsen att torka men bli blank till skillnad från där betsen tränger in.
På dessa blanka ytor är också betsen väldigt känslig.
Det är därför du skall lägga på betsen med trasa så att endast de ytor som "suger" kommer att bli betsade.
Betsen kommer vara som en "grundfärg" för slutfinishen.
(När du ändå håller på bör du slipa den inre kanten där gallret med gummilist trycks i. Då slipper du att listen går sönder när du tar bort gallret. Det behöver man ju göra då o då för att dammsuga.....)
För att du ska få en jämn sidenmatt ytfinish (glans 30) bör du köra med en uttunnad lackfärg som jag beskrev tidigare.
Kommer att inhandla spritbets av samma märke som lackbetsen. Tror den är i pulverform och man kokar vatten och använder hälften t-sprit. Trät har inga stora skador så behöver inte spackla nåt. Lackbetsen var inte helblank, men tillsätter 15% thinner och gör ett prov innan jag ger mig på lådorna. Räknar med att lådorna ska va färdigslipade om 1-2 veckor. Som alltid är det grundarbetet som ger slutresultatet.
Din lackbets kommer att tränga in i träet(Det var väl Herdins som säljs i vita plastflaskor med vit skruvkork?) så det är onödigt att köpa en spritbets oxå. Vad du behöver är en täckande "lasyr" OVANPÅ och om du inte har tillgång till sprutbox/spruta är uttunnad lackfärg (lacknaftabaserad) det bästa som rollas på, helst med skumgummiroller.
Japp, det stämmer på flaskan jag har. Såg på flaskan att det just innehåller etanol (sprit). Så då är ju det detsamma som lackbets.
Då återstår att fixa den andra färgen. Har du nåt tips på sådan du testat som finns att köpa på bauhus, k-routa eller liknande?
Då återstår att fixa den andra färgen. Har du nåt tips på sådan du testat som finns att köpa på bauhus, k-routa eller liknande?
biltemas lackfärg uttunnad med 10-15 procent thinner (japp! thinner, inte lacknafta). billigt och bra.
Sent ska syndaren vakna säger man.... Husrenovering och meka speedway har tagit all min tid under sommaren. Nu har man äntligen kommit igång igen. Efter alla fina tips från "jansch" och alla andra så har i alla fall en låda blivit lackad. Fick hem mina Silver Flute W17RC3804 som beställdes via ebay från Canada. Lådan skrapades och slipades innan den lackades med skummgummiroller och Biltemas svarta lackfärg (matt) med 15% thinner i blandad. Jag tycker att resultatet ser bra ut. Nu återstår den andra lådan och att fixa mellanregister samt nya kablar samt småpill. 

En högtalare i stort sett klar. Silver Flute W17RC3804 som bas, men mellanregister fattas. Återstår lite rengöring med tops och fixa gummi på hjulen.

-
Martin Dellstig
- Co-Editor

OJ!
Ser verkligen stiligt ut.
Hoppas energin räcker till den andra högtalaren också!
mvh
Martin
Ser verkligen stiligt ut.
Hoppas energin räcker till den andra högtalaren också!
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
Jodå, om ca: 3 veckor har jag mellanregister till mina 116 och då ska allt va klart för att provlyssna.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Får du den andra lika snygg som denna så är det ju bara att gratulera isåfall!!!
Hur var skicket på hjulen?
Med vänlig hälsning
Martin
Får du den andra lika snygg som denna så är det ju bara att gratulera isåfall!!!
Hur var skicket på hjulen?
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?