Tweaka en tolva

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

godag wrote:OA12.3+01Beta-mod. = OA13.4 :? :wink:

Ujuj.. Jag gillar "Beta-mod."! :D Det fattas bara "2000"
OA12.3 Betamod. 2000 .. Deluxe!
piP frampå
OA14 där bak
godag
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by godag »

-distortion- wrote:
godag wrote:OA12.3+01Beta-mod. = OA13.4 :? :wink:

Ujuj.. Jag gillar "Beta-mod."! :D Det fattas bara "2000"
OA12.3 Betamod. 2000 .. Deluxe!
..eller Oa12.3 Betamod.2000-in-to-eternity ..SuperDeLuxe..
(im absurdum)!!
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

-distortion- wrote: ... så blir det ju ingen .3. Då blir det ju .2 med ett annat filter, eftersom det är filtret som gör det till .3 ....
Men ett .3-filter är ju bara ett .2-filter med två nya komponenter ....
och ett .2-filter bara ett .1-filter nån ny komponent osv ...

Ett .4-filter är ett .3-filter med grövre tråd på en spole.
Sedan tillkommer några nya komponenter utanför .3-filtret.
Fast du har en point i att det borde vara officiellt.

-distortion- wrote: Ujuj.. Jag gillar "Beta-mod."! :D Det fattas bara "2000" OA12.3 Betamod. 2000 .. Deluxe!
HJÄLP!

OA12-2000 beta Deluxe

****Din OA12 har utfört en förbjuden åtgärd. Tag ur alla CD-skivor och starta om förstärkaren.*****

Vad säger Bill G?

-
För många Carlsson är inte nog.
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by lemmts »

Appropå att dämpa resonansen i basröret. Är denna resonans något stort problem? Hörs den om man vet vad man ska lyssna efter? Eller gjorde Du det bara för att du kunde :lol: ?

Detta kommer inte att ge mig någon ro förrens jag öppnat mina OA116 igen och fixat till rören ...

Lasse
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Det är nog ingen fara med dina 116, när jag mätte såg jag inga resonanser från röret. Kanske beror på att bashögtalaren är beskuren uppåt rätt tidigt, 116 är ju en trevägare. Ser man röret så kunde man ju misstänka nåt, men jag såg ingen peak.

Hörs resonansen från OA12? Den syns när man mäter iaf. Mörk kurva OD11.3, ljus kurva OA12.1 Nivåer lika, mätt vid basrörsöppning. Man ser den olika avstämningen på högtalarna, och även den olika rörlängden.

Image
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tycker nog att det här med missljud från rören på Carlssonhögtalarna är ett ganska litet problem eftersom de är såpass grova grejor jämfört med en del annat smäck.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Jo, och dessutom är ju inte rören riktade framåt, in i öronen, utan nedåt på dom här lådorna iaf. Fast man kan ju alltid fundera på varför det är tätt mellan frambenen på en OA12 t.ex. Kanske dämpar det ett rör-(o)-ljud som SC hörde?
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Jag tycker nog att det här med missljud från rören på Carlssonhögtalarna är ett ganska litet problem eftersom de är såpass grova grejor jämfört med en del annat smäck.

Med vänlig hälsning

Martin
Det är inte själva rören som är problemet utan att deras längd och placering i lådan som är problemet. Att de är grova (stor diameter och därmed större längd för samma avstämningsfrekvens) kan i sammanhanget ge mer problem än vad klenare saker kan orsaka. Den intressanta mätningen ovan visar ju att piperesonanserna (som bara beror på rörets längd) i röret ligger lika högt i nivå som vid avstämningsfrekvensen! Och vid 550Hz så ligger de lagom långt ner i frekvens att de inte blir helt 'botade' av den riktverkan som man kan utnyttja genom att rikta bort röret från lyssningsplatsen.

/ae
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ja, fast min ståndpunkt är att jag hör inga missljud från rören och då undrar jag om det är ett problem. Jag har aldrig hört någon tala om rörljud endast folk som säger att när jag ändåöpnnar dem kanske jag skulle se över rören.

Om det inte är ett problem tycker inte jag man skall göra något eftersom man då får nya okända effekter.

Är det ett problem är deet ju en helt annan sak.

Jag vill personligen inte dra igång något jag inte vet om det är en förbättring eller ej! :D

Nu skall jag ha en drink!

Hoppas ni får en också!

Trevlig helg

Martin
Jag vet inte, vet du?
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by lemmts »

Aj aj aj! Jag blev lugnad av Phon och Martin, sen kom Nagref och förstörde allt. :lol:

Frågan är alltså om det hörs. Enligt Carlsonplanet är delningsfrekvensen för OA116 400 Hz. Rörlängd ca 44 cm => pipresonans ca 495 Hz. Jag vet inte hur brant delningsfiltret är (6 dB/oktav?), men så mycket faller det nog inte mellan 400 och 495 Hz. Det är bara en 1/3 oktav. Säg -3 dB vid delningsfrekvens och ytterligare -2 dB vid 495 Hz. Om nivån är lika hög vid pipresonans som vid avstämningsfrekvensen borde ett hörbart bidrag fås. Kan det vara därför som delningsfrekvensen sänkts från ursprungliga 500 till 400 Hz?

Stämmer mina antaganden? I så fall borde jag nog göra något åt pipresonansen. Eller, kan det vara så att den är medtagen när den sammanlagda energikurvan bestämts, och att den därför ska vara kvar?

Lasse
Post Reply