Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.

Vad tycker ni om priset på Obi T22oa - 375kr?

Helt acceptabelt
18
26%
Något dyrt
31
45%
Helt oacceptabelt
15
22%
Ingen åsikt i frågan
5
7%

Total votes: 69

haec
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: Vad tycker ni om priset på Obi T22oa?

Post by haec »

Jag tycker inte priset per element är så uppseendeväckande högt i sig. Om elementen bara håller vad som lovas, nota bene. Problemet är väl snarast, som många redan varit inne på, att det går åt så hiskeligt många element till vissa Carlssonmodeller! :shock:
Man får väl se det så här: nu finns det åtminstone ett ytterligare alternativ (om än kostsamt) att renovera Carlssonhögtalare jämfört med läget innan T22oa presenterades. :)
OA58.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Vad som är för dyrt eller inte vet jag inte om det går att svara på alls.

Man kan konstatera att en OD-11 får helt nya element för en kostnad av 2348 SEK.
(Det tillkommer lite för delningsfilterkomponenter)

Denna kostnad torde väl folk inte rygga för, man får ganska mycket högtalare för de pengarna.
Högtalarna torde ju dessutom bli fria från åldringsproblem under en lång tid.

För OA-12 stiger kostnaden med 750 SEK (ytterligare 2 x 375) relativt OD-11.
För OA-14 stiger kostnaden med 2250 SEK (ytterligare 6 x 375) relativt OD-11.

Var och en får ju ställa sig frågan vad de tycker sig ha råd eller vad man vill betala.
Jämfört med vilket ljud jag kan få från ett par nytillverkade högtalare för samma pengar så tror jag att uppgraderingen känns prisvärd.

Hade CT62 funnits kvar i produktion idag så hade den kanske kostat bortåt 250 SEK i butik.
Vi jämför ju med ett pris som inte är uppdaterat med tanke på inflation och valuta. Andra element har ju också blivit dyrare under tiden.
Ett sådant resonemang skulle ju innebära att elementet snarare är 125 SEK dyrare per styck, då blir merkostnaden för OA-14 jämfört med CT62 1000 SEK.
Det tycker inte jag är avskräckande.

Sedan får man ju var och en ställa sig frågan om vad man tycker en OA högtalare är värd?

Så mitt svar på frågan om vad jag tycker om priset på nya diskanten är att det är OK.

Skall jag lägga pengar på att uppgradera t.ex. en OA-14 så betalar jag hellre 375 SEK / st för diskanterna än att jag nöjer mig med något som jag kommer att känna som en kompromiss. Köper jag en billig kondiskant för kansk 100 SEK så sparar jag visserligen kanske 2000 SEK men då har jag kompromissat och det kommer att störa mig på samma sätt som ett dåligt spacklat tak, man kanske inte kommer att lägga märke till det men jag vet att fläcken finns där.

Då tycker jag att det är bättre att försöka rädda kanterna på MT20 elementen snarare än att byta ut dem till ett annat enklare element.

Ett långt var på en fråga som kanske inte har något svar?
Men det är ialla fall min åsikt.

Med vänlig hälsning

Martin

Samma kostnad
Jag vet inte, vet du?
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

Det kanske går att banta ner antalet diskanter på 2212 och
ändå få det att låta vettigt...

/s,b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

Personligen så lägger jag inte ner 9000:- på nåt
som inte kan provlyssnas först
blir nog svårt att få igen pengarna om man
inte blir nöjd
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
VladDrac
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by VladDrac »

Ivil wrote:Det har vid flera tillfällen diskuterats just att oa12 låter bättre än oa14 trots att oa14 har dubblet så många diskanter...Borde man då inte kunna fundera på om de gammla carlssonhögtalarna klarar sig på mindre antal diskanter?! Jag vet att man inte gör en korrekt uppgradering och sabbar namnet då man inte kan säga ex. oa14 då den per definition skall ha 4 diskanter...men men är det ändå inte ljudupplevelsen som är det viktiga? detta är kanske nått vi måste leva med om fler än jag inte har råd att uppgradera högtalarna...
Jag har också funderat på detta. Visst är det så att delningsfiltren på oa12 och oa14 är identiska? I så fall borde det väl inte vara några problem med att köra med två diskanter per högtalare i oa14.

/Lars
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

filtren/filterkomponenterna till od11 oa12 och oa14 är identiska ...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Elektriskt sett är filten identiska.
Detta var ju möjligt då den resulterande impedansen blir 8 Ohm i alla tre fall.

Som de flesta vet använde OD-11 och OA-14 8 Ohms diskanter medans OA-12 använde 16 Ohms diskanter.

OD-11 har ju dock ett filter som är lite annorlunda fysiskt utformat eftersom det endast är en diskant att ansluta.

Sedan finns ju ett specialfall och det är det alternativa filtret till OA-12.
Under ett tidigt skede fanns ett annorlunda filter för OA-12 som var 6/12 dB istället.
Detta filter är mycket ovanligt, jag har bara sett ett par högtalare med det.
Jag har aldrig lyckats förstå om även OA-14 fanns med detta filter.

Med vänlig hälsning

Martin

Edit: Felskrivning, 14 skall det ju stå inte 12, tack Josef.
Jag vet inte, vet du?
Josef
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Josef »

Martin Dellstig wrote: Som de flesta vet använde OD-11 och OA-12 8 Ohms diskanter medans OA-12 använde 16 Ohms diskanter.
oa14 :)
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Martin Dellstig wrote:1. Hej!

2. Vad som är för dyrt eller inte vet jag inte om det går att svara på alls.

3. Man kan konstatera att en OD-11 får helt nya element för en kostnad av 2348 SEK.
(Det tillkommer lite för delningsfilterkomponenter)

Denna kostnad torde väl folk inte rygga för, man får ganska mycket högtalare för de pengarna.
Högtalarna torde ju dessutom bli fria från åldringsproblem under en lång tid.

För OA-12 stiger kostnaden med 750 SEK (ytterligare 2 x 375) relativt OD-11.
För OA-14 stiger kostnaden med 2250 SEK (ytterligare 6 x 375) relativt OD-11.

Var och en får ju ställa sig frågan vad de tycker sig ha råd eller vad man vill betala.
4. Jämfört med vilket ljud jag kan få från ett par nytillverkade högtalare för samma pengar så tror jag att uppgraderingen känns prisvärd.

5. Hade CT62 funnits kvar i produktion idag så hade den kanske kostat bortåt 250 SEK i butik.
Vi jämför ju med ett pris som inte är uppdaterat med tanke på inflation och valuta. Andra element har ju också blivit dyrare under tiden.
Ett sådant resonemang skulle ju innebära att elementet snarare är 125 SEK dyrare per styck, då blir merkostnaden för OA-14 jämfört med CT62 1000 SEK.
Det tycker inte jag är avskräckande.

6. Sedan får man ju var och en ställa sig frågan om vad man tycker en OA högtalare är värd?

Så mitt svar på frågan om vad jag tycker om priset på nya diskanten är att det är OK.

7. Skall jag lägga pengar på att uppgradera t.ex. en OA-14 så betalar jag hellre 375 SEK / st för diskanterna än att jag nöjer mig med något som jag kommer att känna som en kompromiss. Köper jag en billig kondiskant för kansk 100 SEK så sparar jag visserligen kanske 2000 SEK men då har jag kompromissat och det kommer att störa mig på samma sätt som ett dåligt spacklat tak, man kanske inte kommer att lägga märke till det men jag vet att fläcken finns där.

8. Då tycker jag att det är bättre att försöka rädda kanterna på MT20 elementen snarare än att byta ut dem till ett annat enklare element.

Ett långt var på en fråga som kanske inte har något svar?
Men det är ialla fall min åsikt.

Med vänlig hälsning

Martin

Samma kostnad
1. Hej

2. Går utmärkt. Det de tilltänkta kunderna anser vara så dyrt att de unviker ett köp är för dyrt.

3. Plus ca 300kr om man utgår i från delningsfilterkostnaden för förra versionen.

Sedan får man inte glömma grundkostnaden för högtalaren. Även om man har köpt de nya så bör man lägga in i den ekonomiska ekvationen att även ett par lådor i nyskick betingar ett restvärde som man kan utnyttja om man byter till ett par modernare konstruktioner.

4. Tja ger man sig ut i verkligheten och lyssnar på moderna högtalare så är de inte så oprisvärda som en del vill göra gällande. De har förvisso ett annat ljudideal men sämre?

Om man tar räkneexemplet ett par fullt utrustade OA-12 så kommer kostnaden ligga på runt 4500kr. Då får man göra arbetet själv. För samma summa pengar an man få en betydligt modernare högtalare. piP. Förvisso i monteringssats men det är inte värre än uppgraderingsinsatsen för ett par OA-12. Snarare tvärtom. piP är dessutom konstruerade av en individ som fick lära Stig ett och annat så de torde vara bättre. Verkar vettigare att välja mästarens högtalare än lärjungens.

5. Hade CT62 funnits kvar och kostat 250kr så hade den inte funnits kvar ändå... CT62 överlevde inte flytten till Kina så man kan inte jämföra kostnader nu och kostnader då. Vad man kan säga är att Tymphany tillverkar betydligt mer komplexa element än CT62 (som är jämförbara i storlek) som inte kostar mer än 200kr ut till kund. Inte ens med Hifi-kits marginaler.

6. Sant. Vad man inte får glömma är att det finns OA-högtalare och det finns OA-högtalare. Det är inget entydigt begrepp.

7. Vem har sagt att man ska kompromissa?

8. Som perspektiv kan nämnas att element för $2 från tillverkare idag har extremt mycket snävare toleranser än MT20 och kontrolleras m a p kvaliteten på ett sätt som var bortom rymdforskningens horisonter vid tidpunkten för dess tillverkning. Jag misstänker att man får gå ner på elementkostnader runt $1 för att få ett lika dåligt element idag...

vh
/anders
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Ja, man kan ju se saker på lite olika sätt. ;)
Jämfört med Anders inlägg ser jag några frågor på annat sätt.

Vad som är för dyrt och inte?
Om det är för dyrt om folk avstår från att handla så är det väl rätt pris (eller för billigt?) om folk handlar.
Så för en del är det för dyrt och för andra inte och därmed tycker jag att frågan inte gick att besvara.

Ett par fullt utrustade OA-12 för 4500
Kostnaden 4500 antar jag du menar då om man går och köper ett par ras till OA-12 och uppgraderar och gör iordning?
Dvs element och filter för ca 3400 SEK (2348+750+ca300).
Tomlådor för 1100 SEK.
Jag har svårt att se logiken i att dessa högtalare skulle vara prisvärda med CT62 för 4000 SEK men otänkbart dyra för 4500SEK? Så blir det i min kalkyl i allafall.
Sedan kan jag hålla med om att ett par piP i byggsats eller ett par begagnade nyare OA-högtalare kan vara attraktiva som alternativ. Dock tycker jag att prisjämförelsen med piP haltar lite då man bör få in ett par stativ och dämpskivor i kalkylen också.

Vilka högtalare man kan få för 4500 SEK
Där skrev jag JAG, alltså det gällde min egen personliga preferens.
Dessa högtalare svarar bra mot mina ljudideal, sedan får ju alla ha sina ljudideal.
Dock vidhåller jag att JAG inte hittat mycket jag kan tänka mig att ha hemma i det prisområdet förutom det som avhandlats i förra stycket. Jag menar dock inte att moderna högtalare inte är prisvärda, bara att de inte svarar mot mina ideal.

CT62 - RIP
Den lades väl till och med ned innan Kinaflytten?
Var det inte Tymphanys "effektiviseringar" som tog bort den har jag för mig?
Vilka betydligt mer komplexa element tänker du på som är tillgängliga för privatkunder i det prisspannet?

Kvalitet på element
Absolut sant, MT20HFC var mycket ojämna i kvaliteten.
Sonabs tester kunde acceptera 4-8 dBs avvikelse beroende på var i frekvens, man förstår att bygeln kunde behövas ibland.
På de stora modellerna jämnade det ju ut sig i hög grad men på en OD-11...
Kontrollera kvaliteten på en kondiskant kunde de ju redan på den tiden men styra produktionen? Knappast.

OA högtalare och OA högtalare
Visst är det så att det finns sådana!
Alla högtalare passar inte alla människor, inte mig i alla fall.
Men i alla olika (generations)steg finns det modeller som jag kan finna attraktiva.
Sedan finns det ju idag många tillverkare som tillverkar högtalare som har saker gemensamt med OA-högtalare.
Där får ju var och en välja efter eget tycke och smak.
Bland några kan ju nämnas Mirage, B&O, Larsen, någon italienare jag tappat namnet på men vad de var snygga, m.fl, m.fl.
Det lite lustiga är att man kan hitta ganska många som är nära sextiotalsserien alltså det som benäms som "rundstrålande" och en del som tar fasta på 80-tals tankarna. Däremot har jag inte noterat några som efterliknat 70-talarna, lustigt.

Go'kväll på er alla!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply