Rätt baselement i OA 14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Rätt baselement i OA 14

Post by Nilsen »

tjus wrote:Hej...

Jag tog ett tag i kassan och införskaffade ett par splitter nya basar som jag nu håller på och spelar in. Det är svårt att avgöra huruvida dessa låter markant bättre, man måste nästan köra någon form av a-b test för att avgöra. Nåväl, nu har jag i alla fall ett par fullgoda OA 14 med OK element i, nya filte kondingar och nytt kablage. Dessutom så har jag ju ett par element utifall att jag snubblar över något renoverings objekt.

Hälsningar Lars
Tack Lars för att jag fick köpa de "oriktiga" elementen till mina OA12, hämtade ut dem idag och de åkte i direkt!
Klart bättre mellanregister men jag tror jag kan skönja den mindre slaglängden i basen, låter lite som ett icke inspelat element, men de låter 100% upp mot de v.1 som satt i!
Undrar nästan om de är ordentligt inspelade, skall undersöka mer när jag har huset för mig själv och kan plåga dem utan att familjen får lida :twisted:
När ekonomin tillåter tänkte jag investera i ett par B65II men till dess så fungerar dessa utmärkt, kommer säkert att labba med filtren iom renovering som stundar så jag kan säkert ge besked om det kanske går att skruva på filtren för ett bättre "bett" i basen med dessa element.

Nilsen
"...det är aldrig försent att ge upp...."
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm
tjus
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by tjus »

Kul att höra att du är nöjd med affären. Hör gärna av dig om du har några tips runte filtren.

Hälsningar Lars
Golf är ett fantastiskt sätt att få frisk luft på.
NAD T163 / 41Hz slutsteg / Dali IKON/OA 14 /OA52.LE /OA51.LE klon/OA51.LE2 klon/
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nilsen »

Hallå?

Ett litet inlägg i ett försök att hålla CP levande....

Har inte riktigt hunnit att skruva något på 12:orna men jag kapade till ett par marmorskivor modell grova som jag placerade under lådorna i hopp om att få bättre stuns i basen.
Testet började med att jag placerade en marmorskiva under vä. högtalare och lade på John Mellencamp i CD´n, spände upp öronen och skärpte alla sinnen, var övertygad om att de gamla 70-talarna skulle lyfta till en ny nivå.......
....inget hände!
Mja, kanske inte riktigt sant, basen kanske inte blev så djup som jag hoppats men mellanregistret fick helt plötsligt mer bredd, en klart mer rund ljudbild, mycket behagligt, vilket gjorde att den ibland nästan skarpa diskanten helt försvann.
Fingrade tom. på bygeln för diskanten för att testa om jag bara inbillade mig men det var verkligen så, mellanregistret var "uppflyttat" och hade tagit med sig diskanten på vägen...var så insnöad på detta fenomen så jag kan inte svara exakt på om basen hade lyft (sjunkit) eller ej och innan jag hann utröna mer så hade hustrun åsikter om medsols vridning på volymrattar etc.
En av våra katter tyckte dock att det lät kanon och undersökte genast vad det var som lät så förbannat bra, Milou har inte bara bra hörsel, hon har även bra smak!
Pga. sjösättning av segelbåt v.22 etc. etc. så får vidare labbning vila om nu inte Pohlman har dansat regndans för kommande veckor, renovering av filter mm. återstår men jag vill verkligen göra alla etapper i renoveringen så jag kan jämföra skillnader, förbättringar/försämringar, ytterligare ett test jag vill göra är att prova hur min NAD påverkar ljudbilden.

Hojj

//Nilsen
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Vad har du för golv under marmorskivorna?

Är det ett hårt golv händer ju inte så mycket men jag har testat att lägga MDF-skivor under mina Högtalare i Gillestugan när jag körde med OA-5 och OA-14 och där gjorde det skillnad. Den tjocka heltäckningsmattan under högtalaren verkade påverka en del.

Jag tycker det är klokt det som du beskriver, att renovera bit för bit. Det är mycket roligare enligt min mening att höra vad varje förändring bidrar med.

Lycka till med både renovering och sjösättning.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Nilsen
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Nilsen »

Hallå Martin

Det är en läbbig plastmatta á la -77 och under det ett brädgolv, kan vara från 1850 då kåken byggdes.
Är nog betydligt stadigare än astmamatta från sjuttiotalet men det svarar likafullt bättre med italiensk sten :P
Testa gärna med sten under lådorna, även om MDF är laminatlimmat och har en hård yta så är det ett levande material, gamla fönsterbänkar i tex. marmor är relativt enkla att hitta.
Vinkelslip med en riktig skiva och gör en anvisning så går de att knäcka med en slägghammare, går sedan att putsa till med slipskiva.
Jag har tom haft funderingar på att gjuta lådor till ett par OA12 i betong, om jag mot förmodan får tid över så kommer det nog att ske.....
Håller med till 100 om att halva nöjet med renovering är ett stegvis skönja förbättring med sitt arbete, gjorde samma sak med mina 14, tyvärr så hann jag ej färdigt, de spelar systersonen nu livet ur btw, vad gör man inte för att lura ner en ny generation i träsket ;c)
Tack för stödet, det kommer nog att behövas :c)

//Nilsen

Martin Dellstig wrote:Hej!

Vad har du för golv under marmorskivorna?

Är det ett hårt golv händer ju inte så mycket men jag har testat att lägga MDF-skivor under mina Högtalare i Gillestugan när jag körde med OA-5 och OA-14 och där gjorde det skillnad. Den tjocka heltäckningsmattan under högtalaren verkade påverka en del.

Jag tycker det är klokt det som du beskriver, att renovera bit för bit. Det är mycket roligare enligt min mening att höra vad varje förändring bidrar med.

Lycka till med både renovering och sjösättning.

Med vänlig hälsning

Martin
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
Post Reply