Vilken är den bästa högtalaren av OA51 och OA52?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.

Vilken är den bästa högtalaren av OA51 och OA52?

OA51
19
54%
OA52
16
46%

Total votes: 35

petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Re: Vilken är den bästa högtalaren av OA51 och OA52?

Post by petern »

Stefan: 5 par! Och jag som fått lära mig att vi bor i ett rättvist samhälle! Så för rättvisan och jämlikhetens, demokratins osv. bästa, hur mycket blir jag skyldig för ett par av dina vita oa 51:or?
/mvh Peter
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

petern wrote:Stefan: 5 par! Och jag som fått lära mig att vi bor i ett rättvist samhälle! Så för rättvisan och jämlikhetens, demokratins osv. bästa, hur mycket blir jag skyldig för ett par av dina vita oa 51:or?
/mvh Peter
:lol: Du är helt fel ute! Har Du helt missat dagens debattartikel i DN: "Satsning på svaga grupper hotar välfärden"?

... å det vill man ju inte vara med om, så mer åt dom som redan har! :mrgreen:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

hej
råli,du kan ju börja med att plocka ihop originaldelarna,så får du ju höra om du tycker att det är tillräckligt bra. En del av dessa diskanter kan vara riktigt bra,och det finns nog ingen anledning att generellt fundera på elementbyten förrän de nya kommer.
Vill du få det en del bättre kan du koppla in länkar enl jocke,och du kan också köpa ullfilten av Larsen som ger ett renare (mindre bumligt) ljud i basen.Byt kondensator i filtret också så blir det totalt sett riktigt bra.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by petern »

DN hit och DN dit, det skrivs så mycket som inte stämmer. På Per-Albins tid var DN inte ens påtänkt. Nej, allt var bättre förr ;) Hur mycket? :D
P.S. Intressant läsning i tråden, när det handlar om det som den ska. Ursäkta sidospåret :oops:
råli
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by råli »

Tack för ditt svar Jörgen. Tror att jag följer planen att bara testa med orig.bitarna först. Sen får vi se hur det blir med RC nät paralellt med disk+bas element enligt Jocke. Ulldämpning från Larsen kan väl vara en bra ide kanske. Har du något lyssningsintryck av vad dessa modifieringar gör, både var och en för sig och tillsammans ? Sen nämner du att man kan byta kondensator(er?) i filtret. Varför gör man det ? Skall det vara en ren utbyteskomponent, dvs samma värde på kapacitans ? Måste det vara nån särskilt mera "välljudande" finsmakarsort eller går det att hitta något bra på Elfa el. Farnell, eller kanske HiFi kit som håller acceptabel kvalitetsnivå. Jag är nog ingen riktig finsmakare som hör skillnad på olika kondensatorer. Har iofs aldrig varit med om ett lyssningstest.

/Rolle
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

råli
Map kondensatorbyte;menade jag den SCR som Elfa har,betraktas som en mycket bra kondensator.Byt till samma värde om
du behåller Peerless-diskanten, är också ganska billig.Skillnader(förbättringar) i ljudkvalite kan i såna här fall vara subtila,men ändå tydliga.
Då det gäller ullfilten,kan det vara så att den är den enskilt största förbättringen på OA52,i vilket fall som helst är den enl min mening,för de små pengarna,en utomordentlig investering.Alltså även med 8542.Skillnader i ljudkvalite är i termer som;renare,bättre separation inom musiken,tystare.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Enligt min åsikt så är inte den Peerlessdiskanten direkt dålig från början.

Den är dock lätt att spela sönder (överhetta antar jag) så den får ett litet vasst biljud.
Detta blir värre och värre med ökade upprepningar.

Jag spelar mina 52 i original men har bytt både basar och diskanter eftersom jag krämat på lite mycket ibland :oops: .

Folk i min omgivning säger att framförallt de tidigaste serierna av Peerlessdiskanterna låter bra, bättre än senare serier.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
paa
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by paa »

Har ullfilten provats i OA51 också?
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Kan bara tillägga att OA-51 äger även i min värld.

OA-52 må vara Stigs favorit och den modell som går djupast i 50-serien. Den är mest lättmöblerad, dämpar sina egna reflexer bäst, är barnens, hustrurnas, älskarinnornas och katternas favorit liksom otaliga Carlssonägares. Det är också den modell som passar bäst i de flesta rum jämfört OA-51.

Men talar vi sant återskapande av inspelningar, dynamik, luftighet, storlek på ljudbild, absolut transparens, frihet från golvreflexer och lådvibrationer, äkthet mot musikens själ och inre liv - allt det som gör mig till Carlssonfanatiker - så, ja då är faktiskt OA-51 ett litet - om än kort - strå vassare.
I min värld.

Det är också de modell som låter bättre i mina rum vid lyssning på låg volym, en klar fördel när man är som jag är heltidsarbetare och ofta lyssnar senare på kvällarna i hyreshus. Där vill gärna OA-52 bli lite grötig och bumlig.

Faktum är att jag f.n. är så helsåld på ett par OA-51.0 att jag lyssnar på dom närhelst jag hinner!
Alltså OA-51 i originalversionen från 1982 (men förstås med renoverade basar). De har en lätthet, renhet och attack i ljudet som är alldeles underbar, förutsatt att de som i detta fall har ett par friska Peerlessdiskanter.

Jag tror faktiskt att den lätt kritiserande ton jag använt vid beskrivningen av 80-talets Carlsson OA-51 på sajten skulle behöva skrivas om. Den distorsion som upplevdes under seriösa lyssningstester på 80-talet tycks mig idag i huvudsak ha härört från elektroniken, högtalarna låter ju för bövelen kanon!
Med dagens transparenta elektronik kommer 80-talets OA-51 tillbaka - och hämnas!

Detta är förutsatt att filtren åtgärdats, att diskanterna är helt friska (finns i massor av kvalitetsnivåer) och att Scan Speak 8542-basarna är seriöst renoverade - eller bytta till nya.
Ska i julhelgerna försöka hinna testa skillnaden mellan 8542 och 8545. Tänk om vi har haft fel där och det visar sig att 8542 är lika bra eller bättre, bara man kör med rent klingande elektronik...

För ordningens skull vill jag också påpeka apropå filtdiskussionen ovan:
- Det ska varken vara någon filt i lådan bakom basarna i Oa-51 - eller ovanför diskanten. Filtfritt ska det vara! Däremot kan man gärna skaffa de elefantöron som John Larsen haft till försäljning en tid, en L-formad stor absorbent som man lägger över OA-51 längs väggen och som gör ett ännu bättre jobb än originalabsorbenterna - "vingarna".

När de nya baslådorna till OA-51 blir klara och kommer i produktion (ja, jag vet, allt dröjer evigheter i Carlssonvärlden...) så lär åtminstona jag vara hemma - i himmelriket!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Hej Per...

Jag förmodar att du också nyligen fått informationen om att det inte skall vara någon filt ovanför diskanten på OA51.3.
Alla bilder som förekommit på OA51.3 här på CP, även på CPs modellsida för OA51.3 avbildar OA51.3 med filtkringla.

Uppgraderings-satsen har ju hela tiden levererats med filtkringla (och instruktionen att använda den efter tycke och smak).

Jag är lite förundrad över att Ingvar som ligger bakom denna nyordning inte reagerat tidigare under dessa 4-5 år som varit.

Själv tycker jag att ljudet blir totalt sett bättre med filten på (ljudet "släpper" bättre och det blir svårare för att inte säga omöjligt att höra att ljudet kommer från 51'an då man sitter i sweet spot).

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply