OA51 på anabola...

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Jag har nu som sagt kört ett tag med 9500 som diskant, samt mina basmoduler...

På köksbordet ligger nu ett par 9700 diskanter med dubbelt så hög effekttålighet (förhoppningsvis lägre dist) samt ett par Scan speak 8531 Revelatorbasar. :D

Planen är samtidigt att bygga nya basstöd med 4 st moddade 8542 i varje, totalt 8 st scanspeakbasar med 8 x 125 W drivning till dessa.

Dynamikhanteringen är redan i dag imponerande men skall bli ännu värre...
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Spännande!

OA-principen handlar ju inte om vilka element som används utan hur de kopplas till rummet. Om principen ska kunna utvecklas krävs naturligtvis att man testar gränserna. Ska bli kul att fortsätta följa ditt arbete, Stefan!

/Jocke
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Ja jag "fuskar" ju med det där med att kopplas till rummet...
-att använda OA51 : or menar jag :D

Larsen var här i helgen och han tyckte det lät bra med Scanspeakdiskanterna (9500)... Han berättade om en gång när de testat med Dynaudio D28 till en kund som konstant spelade sönder den gamla Peerless diskanten, och att denna inte hade fungerat i OA51, ingen vidare output över 10 kHz...

Han tyckte även att integrationen av basstöden var mycket lyckad...

/Stefan
Last edited by Stefan Björklund on Sun 23 Apr 2006, 13:59, edited 1 time in total.
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

51-an är en föredömlig tillämpning av OA-principen. Enkelhet och elegans som helt överglänser övriga modeller. Det ska bli spännande att se det nya basstödet som lär vara på gång!

/J
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Jocke wrote: OA-principen handlar ju inte om vilka element som används utan hur de kopplas till rummet.
Mja, jag tror Stickan hade anmält en avvikande åsikt. ;)
För att få till en OA-högtalare så får man, tvärtemot vad många tror, inte använda element som sprider för bra! :shock: Om tonkurvan i 60-gradersvinkeln är identisk med den i 0-gradersditon så är det ju i o f s sant men inte om det sprider bra bara upp till 30 grader och faller sedan brant. Viktigast är att det faller rimligt konsekvent vid större lyssningsvinklar. Nivån vid 30 grader bör ligga rimligt nära medelvärdet av nivån vid 0 resp 60 grader.
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Vad jag avsåg att uttrycka här var att funktionen inte var exklusivt kopplad till de sk "originalelementen"!

/Jocke

Ps. Tack för klargörandet om vilka krav som ställs.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Jocke wrote:Vad jag avsåg att uttrycka här var att funktionen inte var exklusivt kopplad till de sk "originalelementen"!
Aha! Ja det stämmer ju och var i min värld så självklart att jag kanske tolkade det lite annorlunda. Ber om urstäkt i så fall.

Tycker Stefans entusiasm och flit är trevlig och jag vet att resultatet säkert kommer att bli bra!

Edit: Varför funkar inte BBCoden så som den ska?
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Bra! Då är vi överens!

Tanke 2: (som kanske inte är politiskt korrekt att ta upp här) Efter att ha konstaterat principens möjlighet för tillämpningar kan man häpet betrakta en grupp individer som med nära nog religiös övertygelse, slaviskt följer konceptet och kritiserar varje avvikelse.

/J
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Jocke wrote:Tanke 2: (som kanske inte är politiskt korrekt att ta upp här) Efter att ha konstaterat principens möjlighet för tillämpningar kan man häpet betrakta en grupp individer som med nära nog religiös övertygelse, slaviskt följer konceptet och kritiserar varje avvikelse.
Tyvärr är ju frågan inte helt enkel :( - om jag gör "för stora" avsteg kommer det inte att finnas särskilt mycket kvar - om jag följer konceptet "slaviskt" förlorar jag alla möjligheter till utveckling och kreativitet.
:? :? :?
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Det är lite så jag funderar. Stefans anabola 51-or är helt klart fortfarande 51-or. De kanske rent av är bättre på det här viset, men de är ju knappast några Carlsson längre, eller?

/J

PS. Kreativiteten är det i alla fall inget fel på!
Post Reply