Avstämning - mystiska uppgifter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by olaume »

Russ wrote:Nu väntar jag med spänning på vilka baselement som är optimalt anpassade för mina OA-116,som jag för övrigt är mycket nöjd med.(SilverFlute i basen)

Förslag?
Grafpro har tidigare i tråden berättat det deprimerande att inget 6,5-tumselement egentligen är särskilt väl lämpat för OA116. Silverflute var näst sämst i simuleringen! Jag gissar dock förhoppningsfullt att det kan finnas andra parametrar som också kan ha betydelse för det upplevda ljudet, så det är intressant om någon faktiskt tycker att SF låter bättre. Det optimala vore en åttatumsbas, men då är vi inne på avancerad renovering med uppsågande av ny baffel med de följdverkningar det får för basreflexrör och delningsfilter mm.
Själv får jag säga att jag är rätt nöjd med omkantade originalbasar. Märkligt nog tycker jag faktiskt att basen med vissa inspelningar är alldeles utomordentlig, både fyllig, pregnant och rapp, så att jag har svårt att föreställa mig något bättre. Medan den med andra inspelningar är allmänt såsig och frånvarande. Det gäller alltså att välja inspelning efter högtalare :idea: - eller tvärtom.
rampitsch
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by rampitsch »

Ja, det är spännande tider som råder.

Just som trodde att det var OK med SF-elementet så kommer det nya rön från Grafpo. Är som en spännande saga detta :)

Jag köpte SF-elementen då de gamla elementen började dista, Märk väl att då var det ersättningselement som stoppades in i början på 80-talet, då fader min hade spelat sönder originalbasarna. Så dessa gamla, distandes elementen åkte ut, och in med SF-elementen. Ett himla lyft blev det! :lol:

Dock är basen till viss musik, framförallt modern pop som sambon lyssnar på, grötig och seg.

Vet att det har utlovats ett nytt element som skulle sitta som gjuten i OA116, men detta har hittills lyst med frånvaro, och detta, liksom ett annat handplockat 8" element skulle kräva att man gör ny bottenplatta.
Men inte mig emot, kommer det fram ett element som gör att OA116 låter ännu bättre i basen, då är jag med!

Tyvärr är jag rädd att mina kunskaper är för vaga för att ta fram ett sådant element i den ocean av element som finns.
Bästa vore om man kunde plita ned lite parametrar som ett element borde ha, så kan alla sätta igång och leta och posta förslag till nya element som kan simuleras in i OA116.

Förslagsvis skapas det en egen tråd för detta - förslag och sågning/hissning av förslagen.

MVH Rampitsch
Min anläggning:
DIY Skivspelare; Linn K18 II
Marantz 2325
Marantz 2275 (under renovering)
Marantz 2225
Sonab OA116
Sonab OA14
Sonad OA12
Sonab OA6 type II
Mirsch OM 2-50
Mirsch OM72

Önskas fyllas ut med:
OA2212
Rörstärkare DIY
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Min erfarenhet av omkantade originalbasar är egentligen den rakt motsatta. Till popmusik eller liknande med elbas låter de alldeles förträffligt, medan de blir slanka och lite fattiga till klassisk musik. Om SF verkligen är diametralt annorlunda skulle de kunna vara ett bra val för mig, men jag tvivlar. Jag vill hävda att det är en modern myt att det skulle krävas mer av basen till pop och rock än till klassisk musik. I själva verket är det snarare tvärtom. Tung gung klarar sig igenom det mesta, medan klassisk musik just för att den naturligt innehåller mindre volymös bas blir känsligare för om basen fallerar. Man hamnar liksom under den kritiska massan.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Det är som ni säger att musiken låter olika beroende på inspelningskvalité och slag av musik.
Jag skulle nog tilläga att ljudet skiljer sig också beroende på vilket lyssningsrum man befinner sig i och hur det är utformat.

Dessutom tillkommer den personliga smaken som givetvis är olika.
Sedan varierar hörseln och humöret också,så att diskutera ljud är att beträda minerad mark.

Men att mäta och att konstatera att OA-116 saknar det verkliga djupet i basen, verkar ju många vara eniga om.
För min del är jag nöjd med mina OA-116 vad de presterar och basen finns där, vill jag lova.

Skulle vara kul att jämföra ett par OA-116 med baselement som mäter korrekt mot ett par med originalelement.
Då skulle kanske frågetecknen rätas ut och striden vara avgjord.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Masen - om du köper SilverFlute från Madisound kostar de USD 29.80 /st. Med frakt och tull blir det knappast mer än 430:-/st om man köper 2st. (Inget löfte!)
Köper man 10st är totalpriset sådär 365-375:-/ st.
Framförallt för "folk ute ilandet" borde det vara perfekt jämfört med HiFi-Kit priser +frakt
masen
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by masen »

jansch wrote:Masen - om du köper SilverFlute från Madisound kostar de USD 29.80 /st. Med frakt och tull blir det knappast mer än 430:-/st om man köper 2st. (Inget löfte!)
Köper man 10st är totalpriset sådär 365-375:-/ st.
Framförallt för "folk ute ilandet" borde det vara perfekt jämfört med HiFi-Kit priser +frakt
Hejsan jansch

Jag har kikat på priserna i USA.
Fick fram ungefär samma pris som du, kikade på 3 leverantörer som kunde leverera elementen till Sverige.
Har även letat inom EU:s tullar om det finns nån annan än "HiFi-Dyr" i Europa som säljer Silverfluten, men icke.

Tydligen är det en väldigt populär och mycket använd bilstereohögtalare i USA.
Ska höra med brodern om han har nån som åker hit på besök som kan tänkas fylla bagaget med lite element :)
Det finns alltid någon som vet mer.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Får väl försiktigt påpeka att förutom frakt måste man även lägga på moms + eventuell tull på priserna från USA. Så jag tvivlar på att det finns så jättemycket att tjäna. Men huvudfrågan för den här tråden bör inte vara det, utan vilket element som är minst dåligt avstämt för lådan.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

"olaume" och "russ",
jag gjorde mätningar i mitt lyssningsrum som är redovisade i ett inlägg mån 17 aug 2009, 00:15. Sök på "MÄTNINGAR PÅ BASHÖGTALARE I OA2212"
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Mycket intressant. Nu blev läget ännu mer förvirrat. Det talar väl för att det kanske finns andra parametrar än bara avstämningsfrekvensen som kan ha betydelse för såväl mätning som lyssning.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Jo förvirring och många åsikter råder det inte brist på.
Vilket i sig för utvecklingen framåt och kanske resulterar i något gott till sist.

För min del har jag ingen brådska med nytt baselement, eftersom SF-elementen fyller mina behov med råge.

Men skulle det visa sig att IÖ lyckas lansera ett ännu bättre baselement,så får man kanske än en gång krypa omkring på golvet och skruva loss bottenplattan och byta upp sig.

Men IÖ har verkligen ingen brådska.
Det omtalade baselementet har han talat om i flera år nu och han ogillar starkt att ständigt bli kritiserad för sin dryghet.

Men man får vara tacksam för arbetet han lägger ner på att förbättra ljudet på våra carlssonlådor.
Tycker att han är värd all uppskattning för sitt enträgna förbättringsarbete. :D

Jag kan bara tacka och hovsamt ta emot resultaten och nån självklar rätt att kräva något annat är ju förmätet.
Post Reply