Högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
VladDrac
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Högtalare

Post by VladDrac »

Tänk va olika det kan vara... Jag har uppgraderat mina oa14 med nya basar och Obi-diskanter och det är ett enormt lyft. Ja egentligen är det bara diskanterna jag kan uttala mig om. Förut lät det vasst och obehagligt men nu har jag inga sådana problem.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Möjligen har det här med hur högtalarna "låter" (varma eller kalla eller Carlsson) en del att göra med övrig utrustning. Jag hade problem med diskantnivån på mina nyrenoverade OA 12.5 (lite kalla och slanka), men det var med mina tidigare förstärkare. Men med min nuvarande, som går i klass A, så försvann problemet helt. Exakta ja, men kalla och inte Carlsson, nej!
Mina OA 14 med CT 62 åkte upp i förrådet. Så stor var skillnaden och den var uppenbar. Det blev ännu bättre med en separat DAC till CD:n och en dedicerad phonoförstärkare till min Kontrapunkt A. Rent och exakt men också "varmt". Vad vi nu menar med det?

OA 12.5 = B65 II, Obi 22, filter modifierat enligt Grafpros och Öhmans anvisningar. Bägge filtren kostade mig ca 3-400 kr totalt. Samt lite skruvande och lödande. Och observera att jag är urusel på elektronik och lödkolvar, men det gick ändå.

Men ska jag vara helt ärlig så skulle jag nog byta till OA 50.4 om tillfälle gavs. Jag har hört dom fullkomligt detronisera ett par OA 116. Där kan man tala om holografiskt 3D-ljud, vad jag nu menar med det. Så det får bli ett framtida projekt om jag hittar någon lämplig donator.
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Carl 1918 »

Trådskaparen kan nog inte bli mer förvirrad än vad han är nu. :lol:

Självklart har rum och övrigt utrustning inverkan på återgivningen. Vilken typ av musik och hur den är inspelad är ju också en viktig faktor att ta med i beräkningen. Kanske är det så att original OA12 är mer förlåtande än uppgraderade dito? Med högre detaljrikedom hos högtalaren uppenbaras brister i inspelning och övrig utrustning på ett annat sätt?

Fast för de pengar det kostar att köpa och uppgradera ett par OA12 (räkna med 5000 åtminstone) får du ett par OA50 (jag köpte nyligen ett par OA50.2 för 2800 SEK, inklusive originalemballage) och de är faktiskt bättre enligt min mening. För de pengarna får du - med lite tur - även ett par OA51 eller OA52 som båda ger en klart trevligare upplevelse än de mindre högtalarna i 70-talsserien.
sollerön
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by sollerön »

Mkt tycke och smak som med allt annat,men att en del kan tycka att ett par od-11 låter bättre än ett par oa-14 är då för mig obegripligt. Känner en som har ett par helrenoverade od-11 med nya element /filter enligt carlssonplanets anvisningar. Visst dom låter bra för att va så små, men jämfört mot mina oa-14 som enbart har nya kanter till basarna+en liten portmodd låter dom tråkigt (inget som faller mig i smaken om man säger så :) )
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Gott om åsikter för vad som är det bästa kommer från alla kanter och alldeles strax även från mig.

Vill bara först poängtera att väldigt mycket spelar in när du skall välja, musiksmak, utrustning, rumsstorlek etc etc, listan är lång.
Så en lite kommentar om musiksmak, lyssningsmiljö mm tror jag hjälper till om vi skall råda dig på bästa sätt.

Som ingångshögtalare i Carlssonvärlden tycker jag nog att i princip alla de uppräknade har sina poänger.
- OD11 & OA-12 är båda små nätta högtalare som inte kostar skjortan att uppgradera.
- OA-14 är ju lite dyrare att uppgradera men ger också lite mer tillbaks, både i basdjup och förmåga att fylla ett rum.
- OA-50 är som flera påpekat en bra högtalare som ibland går att hitta för en rimlig peng.
- OA-5 i ett uppgraderat tillstånd är ruskigt bra i mina öron och kanske den roligaste instegshögtalaren om man vill hitta in i Carlssonträsket. Tacksam just för att man kommer igång för en billig peng och kan utveckla högtalaren riktigt långt.

OA-116, OA-2212, OA-51 och OA-52 kan vi nog låta bero så länge.

Så min tanke är; köp ett par billiga OA-5 och jobba igenom!

Berättar du var i sverige du bor är det ju sedan en fördel, då blir det lättare med annonser etc.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by Carl 1918 »

OA5 var den högtalare som jag började min Carlssonbana med för snart 3 år sedan och se hur det gick...

Eftersom jag bara hade ägt konventionella högtalare innan tyckte jag att ljudet i OA5 var väldigt annorlunda. Jag blev väldigt glatt överraskad av det luftiga och stora ljudet.

Jag hade därför hoppats på en en liknande upplevelse när jag köpte mitt andra par Carlsson, nämligen ett par OA14. Då OA5 var min referens för Carlsson-ljud förusatte jag att OA14 skulle låta likadant fast bättre. Tyvärr blev jag lite besviken då OA14 lät helt annorlunda i jämförelse. Efter ett tag lärde jag mig att leva med OA14 också och faktum är att det i många avseenden är en bättre högtalare än OA5.

Som Martin skriver är det nog en ganska vettig högtalare att börja med. Några andra råd är jag nog inte berättigad att ge eftersom undertecknad inte har kunnat välja en favorit varför en hel arsenal är nödvändig.
sollerön
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by sollerön »

Hoppas jag får tillfälle att demonstrera mina moddade oa-14 nångång=stor skillnad i midbasen mot orginal :) Ps.finns en del på andra forum som varit negativt inställda till detta tilltag, men dom låter mkt bättre nu till den musik jag lyssnar på och det är väl huvudsaken att man själv blir nöjd. Mvh....

http://www.minhembio.com/sollerön/282232/
Ile
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Ile »

Jag hittat OA-12 par från vännen garaget. Elementen var i dåligt skick. Två diskanter var saknar och två var sönder, bassar vara bytat till 6.5" remplaceringen elementer med felt parameterna. :shock: Höljen är ganska bra skick, men jag vill ändå renovera lackningen någon gång.

Beställat hela renovering satsen från Hifikit och nu jag ventar när dom kommer. Aldrig hört sådan Sonab, jag hoppas dom låter bra och är värd alla besvären och pengar.

Förlåt min dålig svenska, i skolan jag alltid var mycket säker att jag vill inte behöva det mycket. Nu jag har läst den här sidorna och forum hela veckan. :D
Last edited by Ile on Thu 21 Oct 2010, 14:30, edited 3 times in total.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Varför gör aldrig jag sådana fynd i garaget?

Grattis till garagefyndet!

Jag tror nog att du skall bli nöjd.

med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Ile
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Ile »

Martin Dellstig wrote:Hej!

Varför gör aldrig jag sådana fynd i garaget?

Grattis till garagefyndet!

Jag tror nog att du skall bli nöjd.

med vänlig hälsning

Martin
Dålig renoveringen var orsaken den här gången.

Tack om dessa mycket informativa sidor och forum!
Post Reply