flanell
Kolla om det kan vara så att det sitter en extra motvikt monterad, en som gängas på direkt på axeln. Ta bort den stora motvikten så ser du om det finns ngn pågängad som man kan skruva bort.
Det är annars riktigt som du tror att man bör inte öka massan genom att plocka på ytterligare vikt på pickupskalet, det ska normalt gå att ställa in rätt nåltryck ändå.
jörgen
Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!
Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Återigen tack för ditt svar Jörgen.
Min Sonab 85S saknar den extra motvikten du pratar om. Vet du om det finns något sätt att få tag på en? Finns det några slags "universaltillverkade" extra vikter till tonarmar eller möjligtvis från någon annan skivspelarmodell (kanske en annan Sonab)som går att använda eller måste det vara Sonab 85S orginal?
Kikade runt på Svalanders sida men kunde inte hitta något.
Min Sonab 85S saknar den extra motvikten du pratar om. Vet du om det finns något sätt att få tag på en? Finns det några slags "universaltillverkade" extra vikter till tonarmar eller möjligtvis från någon annan skivspelarmodell (kanske en annan Sonab)som går att använda eller måste det vara Sonab 85S orginal?
Kikade runt på Svalanders sida men kunde inte hitta något.
flanell
Om jag förstår dig rätt så är motvikten lite för tung som den är, även om du skruvar in den max så blir nåltrycket ngt lågt.
Är det på det sättet så får man öka pickupskalets vikt, det är det enklaste. En liten klump modellera funkar bra.
jörgen
Om jag förstår dig rätt så är motvikten lite för tung som den är, även om du skruvar in den max så blir nåltrycket ngt lågt.
Är det på det sättet så får man öka pickupskalets vikt, det är det enklaste. En liten klump modellera funkar bra.
jörgen
Nuvarande högtalare:
Kringutrustning:
Kringutrustning:
Hej,
vi diskuterade armresonanser på faktiskt.se. Det är alltså inte helt likgiltigt man har en tung pickup och kompenserar för det genom en tyngre motvikt. Nålkraften blir visserligen den rätta, men armresonansen kommer att sänkas något. Den exiteras då mer av de låga frekvenser som buckliga skivor ger, och den större massan ger också ett något högre Q-värde. Det är anledningen till att man oftast har en gummimuff i fastsättningen av motvikten på tonarmen, så att denna stora massa (visserligen med med mindre moment, men referarat till nålspetsens hävarm) avkopplas från arm och pickup. Därför tror jag att det är anledningen till att t.ex. Ortofon levereras med en metallvikt i fastsättningen. Eftersom skalet är i plast skulle de vara lättare än standard, tror jag. Men jag vet inget om S85 och har inte tittat på dess specifikationer.
Thomas
vi diskuterade armresonanser på faktiskt.se. Det är alltså inte helt likgiltigt man har en tung pickup och kompenserar för det genom en tyngre motvikt. Nålkraften blir visserligen den rätta, men armresonansen kommer att sänkas något. Den exiteras då mer av de låga frekvenser som buckliga skivor ger, och den större massan ger också ett något högre Q-värde. Det är anledningen till att man oftast har en gummimuff i fastsättningen av motvikten på tonarmen, så att denna stora massa (visserligen med med mindre moment, men referarat till nålspetsens hävarm) avkopplas från arm och pickup. Därför tror jag att det är anledningen till att t.ex. Ortofon levereras med en metallvikt i fastsättningen. Eftersom skalet är i plast skulle de vara lättare än standard, tror jag. Men jag vet inget om S85 och har inte tittat på dess specifikationer.
Thomas
Vielleicht ist auch das Gegenteil wahr (Beethoven, ofta citerat av Brahms)
Jag har en S85 med trasigt lock till salu som du kan få för 300sek(ligger ute i annons sedan igår på säljes) finns i hässelby stockholm)
Mvh Enzo
Mvh Enzo
-
jazzpreacher
- (30+ posts)

Nämnda spelare avhämtade under ett snabbt besök i Stockholm. Tack Enzo för snabb affär! Allt fungerar. Locket jag hade från en S67 passade inte men det går bra att spela ändå. Tog pickupen från en S67an och nu spelar S85an glatt och svängigt. Den blir en försenad julklapp till min far var spelare pajat så han inte kunnat lyssna på sina vinyler på ett tag.Enzo 77 wrote:Jag har en S85 med trasigt lock till salu som du kan få för 300sek(ligger ute i annons sedan igår på säljes) finns i hässelby stockholm)
Mvh Enzo
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
-
jazzpreacher
- (30+ posts)

Fixat ett par 85S spelare åt mig och tänkte serva dem utan att renovera desto mera, men jag kan inte lyfta av skivtallriken. Behöver antagligen kunna göra det för att sätta på remmen igen och smörja vissa delar eller hur? Nån som vet?
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50