Tonbalanskontroll

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
svempa
(30+ posts)
(30+ posts)

Re: Tonbalanskontroll

Post by svempa »

Principen för tonbalansontrollen är ju som sagt inte hemlig, bifogar en bit av schemat från R3000. Man kan ju kopiera rakt av om man vill men det är nog en fördel att byta ut transistorsteget V605 mot en OP istället. Med angivna värden så får man +-6dB i basen och samtidigt -+5dB i diskanten. Mittpunkten som den skftar runt ligger på ca 1.3kHz. I R3000 fegar man lite och har samtidigt en traditionell tonkontroll fast man ersatte diskantreglaget med fasta motstånd och använder bara baskontrollen.
Attachments
tonbalanskontroll
tonbalanskontroll
hassez
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by hassez »

Det fanns schema till en tonbalanskontroll i Radio&Television i början av 70-talet. Vem som far konstruktören vet jag inte, men Stigs namn figurerade i sammanhanget.
Vilket nummer det är vet jag inte och jag har inte heller kvar schemat.
Jag byggde ialla fall ett ex, men det har jag inte kvar. Jag minns att jag var nöjd med det.
Velvet
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Velvet »

Efter ha läst HI-FI & Musik artikeln på 90 talet då Stig uttryckte missnöje över att tonkontroller försvunnit från stärkare, i synnerhet sådana med variabla brytfrekvenser insåg jag hur rätt detta är. Hade en Luxman stärkare på 80 talet med den typen av tonkontroller. Musical Fidelity producerade tidigare en dylik tonkontroll i sin X serie. Den serien som ser ut som små runda rör. Tonkontrollen hette X-Tone. Jag minns hur jag ringde och talade med generalagenten i Sverige, som också uttryckte missnöje med att produktionen upphört. Enligt uppgift för att den var för dyr att tillverka. Så jag började leta och efter ett par år lyckades jag köpa en via eBay i nyskick från Hongkong för 1500, som hittat då priset i Sverige var över 3000 då det begav sig. Jag kan bara meddela att detta nog ett av de absolut bästa HIFI köp jag någonsin gjort. Jag använder den inte så ofta, men den är fantastisk då jag lyssnar på någon inspelning med dålig dynamik. Lyssnade t.ex. för ett par dagar sen på Mayall/Clapton från 1964 på vinyl och min X-Tone gör underverk med en sådan inspelning. Jag har den kopplad till tape loopen på min Copland CTA401. Istället för att trötta med teknisk specifikation hänvisar jag till http://www.musicalfidelity.com där man under rubriken "Archived Product Manuals" fortfarande kan ladda ned handboken till X-Tone. Sen önskar jag bara lycka till med eventuell jakt, min släpper jag aldrig. :)
OA52.2 / OA12(B65oaII/T22) / OA5.3
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Tack Velvet! Har aldrig hört om X-tone förut. Låter helt klart intressant att undersöka. Angående artikeln i RoT undrar jag om någon vet vilken årgång eller tom nummer? Jag bor nära Carolina Rediviva (Sveriges mest kompletta bibliotek vad gäller arkiverade tryckalster), så jag skulle kunna leta om jag fick lite att gå på.
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Rolf Zetterberg »

Ingen har tydligen nämnt R7000 som också har tonbalanskontroll.I årgång -71 går man igenom hela konstruktionen.Undrar om inte det här redan finns(fanns?)upplagt på planeten?
Annars finns det en artikel i nr 6 1971 som behandlar opampar(mest LM301) i olika kopplingar,däribland en tonbalanskontroll.
hassez
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by hassez »

Rolf Zetterberg skrev!
Annars finns det en artikel i nr 6 1971 som behandlar opampar(mest LM301) i olika kopplingar,däribland en tonbalanskontroll. :)

Det var den jag byggde på 70-talet.
Rolf, finns det någon möjlighet att få en pdf på schemat? :roll:
Det vore jättekul att bygga en med moderna OP-ampar.
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Jag har varit på Carolina och hittat artikeln med schemat. Jag kommer lägga ut den här när jag fått tid att skanna den plus ett annat schema jag hittat på nätet. Sedan hoppas jag några som behärskar konstruktion kan tycka till hur kretsen kan moderniseras med duktiga lågbrusiga OP osv. Det är oxå intressant för oss okunniga att få veta vad som krävs för att koppla in en sådan enhet på tape ut/in. Vem vet, det kanske kan mynna ut i ett DIY projekt?
PS Glömde berätta att jag talat med en tekniker på Musical Fidelity i England. Han "läckte" att det kommer nya produkter inom några månader, som skulle utgöra en bättre lösning än X-tone.
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Scanna på, låter kul!

Jag tror att det finns tre skäl som är lite starkare till varför tonbalanskontrollerna försvann.
- Ett utslag av felaktig puirsm, "alla" tonkontroller försvann j.
- Tonbalanskontrollen var svår att förklara för den stora massan.
- Dyrare?

Öhman hade väl en som hette Nolom i Molt har jag för mig att jag läst någon gång också.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Tonkontroll 2.pdf
(161.7 KiB) Downloaded 676 times
Tonkontroll 1.pdf
(149.19 KiB) Downloaded 862 times
Här kommer dels kretsen presenterad i RT nr 6/71 och en annan jag hittade på nätet som kanske är intressant. Skulle det gå att göra en kombination av Noolom (två bashöjningssteg och diskantfilter) och tonbalanskontroll?

bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Det kanske är på plats att få igång en mer allmän diskussion om tonkontrollers vara eller inte vara? Alla(?) anser väl att anläggningen ska i så hög grad som möjligt återge det som finns på programmaterialet utan att tillägga något, med så rak tonkurva i rummet som möjligt, ett minimum av distorsion i alla dess former osv. Den politiskt korrekte på detta forum kallar det för "transparent" återgivning.
Men tänk då om vi lyckas ganska bra med att bygga upp en sådan återgivningskedja i ett givet rum och sedan spelar ett programmaterial som inte låter alls trovärdigt i förhållande till det som upplevs i verkligheten (tex med en tydlig diskanthöjning). Frånvaron av kvalitativa tonkontroller på de flesta bättre förstärkare antyder att det är helt i sin ordning att den mycket goda anläggningen ska återge ett skrikigt och onaturligt ljud "för det är ju vad producenten lagt på skivan" och alltså menat att det ska låta just så. Ett sådant resonemang kan inte jag köpa. Likväl som att lägga möda på att få anläggningens symbios ge ett så bra resultat som möjligt i återgivnings situationen, likväl bör man kunna "manipulera" bort bristerna i programmaterialet i på ett så intelligent sätt som möjligt anser jag. Skivans innehåll i sig ger självklart inte automatiskt ett autentiskt återgivande av levande musik, det kan tekniker och producenter se till! Skulle vara intressant att höra Bertil Alving ge synpunkter på detta (tack Bertil, jag äger många av dina inspelningar, de har gett mej och fortsätter att ge mej fantastiska musikupplevelser!).
Alltså frågan är, manipulera eller inte manipulera ett dåligt programmaterial senare i återgivningskedjan?

Post Reply