DIY "aeroport" på OA 51, 52
-
ossint
- (125+ posts)

Re: DIY "aeroport" på OA 51, 52
Ser onekligen bra ut med en fräst avrundning, men jag har ingen fräs så jag brukar vanligen nöja mig med att "skava" kanterna på reflexröret till en radie som motsvarar materialtjockleken. Det och en korrekt uträknad rördiameter brukar förhindra eventuella blåsljud och andra oönskade effekter.
Om, som i mitt fall, man inte har en fräs.
Om, som i mitt fall, man inte har en fräs.
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
Ja det går ju lika bra det, en rasp och lite sandpapper, eller nåt. Det är ju inte några större mängder material som skall bort dessbättre.
För många Carlsson är inte nog.
Kollade med Larsen häromdagen. Han har inga inre portar som passar OA51. Fast jag kanske inte frågade snällt nog...
-
ossint
- (125+ posts)

En tanke som slår mig angående införandet av en "aeroport". Kommer inte den att förändra lådans avstämning till en lägre frekvens? Jag har inte mina lab-anteckningar till gängliga längre men jag tycker att det skulle vara rimligt att så blir fallet. En lägre frekvens för Fb medför en oönskad sänkning av frekvenskurvan lägsta områden. Den medför inte en bättre bas såvida inte avstämningen var för hög redan från början.
Bara en tanke som kan värma i vintermörkret.
Bara en tanke som kan värma i vintermörkret.
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Kan det här funka tro? Schematisk bild av en OA51 i genomskärning med fräst rundning och inre påskjutsring med rundning.

Den yttre rundningen fräses med avrundingsfräs. Clas Ohlson har två dimensioner. R=6.3 samt R=9,5. Vilken bör man ta? Finns det risk att röret lossnar när man börjar fräsa i det. Antar att det är limmat mot lådan.
Den inre rundningen fräses ur något lämpligt stycke och skjuts på röret på insidan. Skall rundningen här vara densamma som på utsidan? Är det ok att man bygger på längden något eller borde man kapa röret först?
-h

Den yttre rundningen fräses med avrundingsfräs. Clas Ohlson har två dimensioner. R=6.3 samt R=9,5. Vilken bör man ta? Finns det risk att röret lossnar när man börjar fräsa i det. Antar att det är limmat mot lådan.
Den inre rundningen fräses ur något lämpligt stycke och skjuts på röret på insidan. Skall rundningen här vara densamma som på utsidan? Är det ok att man bygger på längden något eller borde man kapa röret först?
-h
Gäller det även OA52?avr7000 @ Wed Mar 02, 2005 12:52 wrote:En lägre avstämning är önskvärd då man bytt till Scanspeak 18W8545 (.2-.3-kit)
/Stefan
/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Finns det några mer exakta siffror på hur mycket längre röret bör göras?
-
ossint
- (125+ posts)

Vid närmare studium av konstruktionen så framstår hela konstruktionen av vara likna ett högpassfilter av 3:e ordningen och hela avstämningen liknar en sk QB3 enligt Thiele/Small. Denna är typiskt något mindre känslig än andra för variationer i sin avstämning. Den faller också något mindre brant i basen (-18 dB/oktav) jämfört med exvis en OA-5 II som mer liknar en B4 och faller med omkring -24 dB/oktav. Mina farhågor trode därför vara ogrundade.avr7000 @ 2005-03-02 wrote:En lägre avstämning är önskvärd då man bytt till Scanspeak 18W8545 (.2-.3-kit)
/Stefan
Med vänliga hälsningar,
Peter
Peter
gromit42x @ Thu 03 Mar, 2005 21:34 wrote:Kan det här funka tro?
-h
Det funkar säkert bra, jag gör på det sättet. Här är r=10mm fräs från Jula, det finns r=15mm också. När du fräser på utsidan så blir röret kortare, hela rundningen räknas inte som rör. När du skjuter på biten på insidan blir det lika mycket längre igen (beror lite på hur du gör biten) så netto ändras inte längden. Dessutom har några mm ingen stor betydelse för avstämningen.
Så här kan det se ut, här är en bit limmad på ett rör och sedan fräst. Detta monteras sedan inuti en befintlig högtalare som inte har någon inre baffel förut. I det här fallet får jag ett längre rör, beroende på hur långt jag väljer att montera dit förståss.

Kanske skall lägga till att du bör ha något lite yta inne också, inte bara rundningen. Så här kan det se ut när man trär på en färdigköpt port på insidan. Färdiga portar finns bl.a. på HiFiKit:

För många Carlsson är inte nog.