Filterproblem / OA 14

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Pellen
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Pellen »

Här kommer en avancerad illustration på inkopplingen av elementen. (Ja, det är MS Paint 8) )
Attachments
Filter OA14
Filter OA14
filter_271.jpg (31.47 KiB) Viewed 3456 times
OA51.3 OD11.2 OA12.2 OA14.2 OA116.1
bose
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by bose »

Tack för hjälpen, mycket illustrarivt. Kabeln som saknades längst ned till vänster har lossnat eftersom jag när jag felsökt vänt filtret otaliga gånger.

Jag hoppas få tid i helgen att fixa till det hela.
bose
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by bose »

I dag blev mina oa 14 klara och jag är mycket nöjd. Jag vill tacka för alla tips och information utan detta hade det aldrig gått att fixa till dom. Jag har använt en JVC reciver, ett kontainerfynd som låter överaskande bra. Jag skall koppla in bättre elektonik när dom blivit inspelade. Jag trodde att diskanten skulle låta skrikig men så var inte fallet.
bose
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by bose »

Jag har spelat mina Oa 14 så mycket jag hunnit. Jag änvänder Linn Karik cd och Harman/Kardon 970 som förstärkare. Jag har tillsvidare ställt upp dom ca 60 cm från hörn dom står 25 cm framför en bokhylla. Rummet är litet ca 15 m2. Huset är i trä med gipsväggar.

Jag är mycket nöjd med diskant och mellanregister men basen är lite bluddrig och flyter ut. Är också imponerad av hur väl röster artikuleras. Högtalarna återger dynamiken i musiken på ett bra sätt. Kan någon ge lite tips/riktlinjer när det gäller placering av högtalarna?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

bose wrote: Kan någon ge lite tips/riktlinjer när det gäller placering av högtalarna?
Från manualen till OA12/14:

... är avsedda att placeras på golvet invid vägg och har konstruerats så att högtalarna genom sin placering kommer att samarbeta akustiskt med väggen. ...

... om så möjligt ... någotsånär symmetrisk uppställning i rummet. ...

... Avståndet till hörnet bör inte understiga 1 meter, eftersom man då får en oavsiktlig bashöjning. ...

Naturligtvis avses rumshörn med "hörnet". Huruvida högtalaren ska ställas dikt mot eller med ett visst mindre mellanrum till väggen har diskuterats på Planeten. Själv har jag mina 12:or ca "två fingrar" från väggen.

Hur det blir bäst för Dig kan Du bara pröva Dig fram till! :wink:

Lycka till!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Men "25 cm framför en bokhylla" låter inte ens i närheten av godkänd placering.....Nä ta genast och ställ dom med bakre kortsidan mot en vägg så de stackarna får en ärlig chans att visa hur bra dom egentligen är!!
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply