DIY "aeroport" på OA 51, 52

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: DIY "aeroport" på OA 51, 52

Post by OA51.0 »

Det här liknar rätt mycket förgasartrattar. Då detta är ett ämne som jag har lite koll på så kommer jag med lite fakta.

Den yttre rundningen lär inte vara något problem då luften kommer att följa högtalarlådan. Det är den inre som ger lite huvudbry.

Luft som ska in i ett hål kommer från alla håll, även snett underifrån/från sidan. Är ni med?
Det gör att om man inte har radie som går ca 150-180 grader så kommer luftströmmen att störas av kanten. I motorvärden så pratar man om fullradietrattar, radien går i princip 360 grader, men det är overkill, det räcker med  de nämda 150-180. Problemet i OA50 är väl att det är näst intill omöjligt att komma åt den "inre" porten då öppningen i mellanväggen bara är 70 mm.

Jag har läst här på forumet att vid uppgradering så ska porten på OA50 förlängas runt 50 mm, men det är tydligen mycket beroende på rummets inverkan.
OA51.3 snart LE
gromit42x
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by gromit42x »

Tack för tipset. Det får väl bli så här då

Image
gromit42x
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by gromit42x »

phon @ Fri Mar 04, 2005 12:08 am wrote:

Kanske skall lägga till att du bör ha något lite yta inne också, inte bara rundningen.   Så här kan det se ut när man trär på en färdigköpt port på insidan. Färdiga portar finns bl.a. på HiFiKit:
Menar du en nettoförlängning av röret:

Image

eller bara en längre överlappning mellan påskjutsring och rör så att den sitter bättre:

Image

Gissar att det var det senare du menade.
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by OA51.0 »

Hur mycket av "tratten", det är inte hela, som skall räknas in i längden har jag inte koll på men det finns ju andra kompetenser här på forumet som kanske har koll på det.
OA51.3 snart LE
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Jag menade en liten baffel som på min bild, men analogin med förgasartrattar var intressant.
180 grader kan man se på en Audiopro sub, som den här:

Image

En intressant diskussion om basreflexrör finns HÄR
För många Carlsson är inte nog.
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by OA51.0 »

Tricket med tändaren i länken var intressant.
Vi som pillar med förgasare har det fenomenet också. När en motor går på högt varv ställer sig en dimma av luft/bränsleblandning ovanför tratten, där har vi ett enkelriktat flöde, eller DC-flöde som det beskrivs i länken, på runt 90 m/s och ändå så står blandningen i princip stilla där.
Det bevisar att förgasartratten och basreflexporten inte är så hemskt olika när det gäller aerodynaska egenskaper. I båda fall har vi en portlängd som skall stämmas av. I fallet med basreflexporten till en bestämd frekvens och på motorn är det nästan samma sak för där ska hela insugningsröret, från ventil till tratt, stämmas av för varvtal (men det blir frekvens det också).
OA51.3 snart LE
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

:shock:  :shock:  :shock:

"dimma av luft/bränsleblandning" ....  då kanske inte just en tändare är bäst   :D  :D
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

90 m/s  :shock:   då förstår man molnet framför porten, det är nog inte bara turbulens där utan i hela röret.  Ett klart fall för "isidor"  :D   Hmmm, vad händer med en liten baffel på insuget  ....  8)  

Hur var det nu, flera små insugsrör tål högre flöde än ett stort?  Insug vet jag inte så mycket om, var hittar man mer info på nätet? Har tunat ett MC-insug i mina yngre dar, det gick bra, men det var helt på känn.  Där var det också ett moln framför ....

Lite off topic med insug kanske, men det handlar om portar, och man kan ju faktiskt ha Carlsson-fälgar på bilen     :roll:
gromit42x
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by gromit42x »

phon @ Sat Mar 05, 2005 12:32 pm wrote:Jag menade en liten baffel som på min bild, men analogin med förgasartrattar var intressant.
Ah. Nu fattar jag vad du menar.

Men om man avpassar längden på "påskjutsporten" så att den möter mellanväggen inne i högtalaren så får man både rundning och baffel. Dessutom får man något rejält att limma porten mot.

Image
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Tror han avser att det ser ut som till höger även inne i lådan. Där man har en arundning som bara går 90 grader innan den avslutas mot en plan baffel. Och inte som det är ritat till vänster där avrundningen är 180 grader. Då får man störst symmetri i flödet. Man har alltså en frimonterad baffel som kan vara areamässigt ett par ggr större än portarean. Kan vara rund eller rektangulär.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Post Reply