OA116 inspelning pågår!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Hansson&Carlsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 60
Joined: Fri 03 Dec 2004, 18:49
Location: Onsala

OA116 inspelning pågår!

Post by Hansson&Carlsson »

Har modifierat/renoverat mina OA116 med nya "korrekta" bas och mellanregister element.
Även filterdelen är modifierad enligt anvisning, dock har jag behållit orginal diskanterna i detta skede. (Blir nästa projekt kanske?) Internkablaget fick vara kvar. Däremot lödde jag fast kabelskorna.

Började lyssna på högtalarna i mitt mindre rum ca 15 kvadratmeter.
Lät bra dock något instängt.
Spelar dem nu i ett dubbelt så stort rum med relativt högt tak.
Det blev en väldig skillnad.
Men det jag ville komma till är att för varje dag jag spelar, så blir ljudet bättre och bättre tycker jag.
Var lite tveksam om det där inspelning skulle spela någon roll men nu vet jag.
Det gör det absolut. :D

Ett problem som har tillstött är att min 14-åriga dotter har fått upp "öronen", nu duger inte hennes bärbara apparater längre :?
Kanske får leta reda på några OD11 som kan passa i hennes rum :)
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Post by maGot »

Gutt!!
OA51.3
User avatar
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 123
Joined: Wed 29 Oct 2003, 15:21
Location: Örebro

Re: OA116 inspelning pågår!

Post by shuffle »

Tjenare!

När jag renoverade mina OA14 till .3 så bytte jag först till nya basar, dom fick nog spela någon månad innan jag fick tummen ur att Y-montera CT62 och filtermod.
Jag vill nog påstå att det var en stadig förbättring/inspelning under säkert 3-4 månaders tid :shock:
Till saken hör väl också att Pomperipossa bor i lägenheten ovanför så det är sällan man krämar på med volymen.


MVH
Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: OA116 inspelning pågår!

Post by Roland Storm »

Samma sak här, inspelning av OA116 och OA2212 pågår. Båda med nya mellan och basar.  Jag låter dom stå på hela dagarna och så mycket som möjligt på kvällarna...

Nästa steg att byta diskanterna på OA116 och göra filtermodden.

OA2212 får behålla sina originaldiskanter så länge, dels av kostnadskäl men sen tycker jag dom låter mycket bra.

Är det någon i Stockholmsområdet som har helt modifierade OA116 eller OA2212? Jag vill gärna komma och lyssna ut skillnaden mellan "före" och "efter" diskantbyte.

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Re: OA116 inspelning pågår!

Post by peter j »

Jag har samma intryck! Har just bytt till helt nya basar i mina OA2212 och tycker att ljudet under flera veckor successivt förbättrats.

Roland! Jag har 1. SSC/ Bremenmodifierade OA 116 och 2. OA 2212 med helt nya element, men med originalfilter ( filtermodifieringen för CT 62- diskanten till OA 2212 finns ju inte ännu hos CP, vad jag förstår). Du kan väl skicka ett PM så kommer vi överens om en lyssningstid! :D

mvh Peter
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: OA116 inspelning pågår!

Post by lemmts »

Ägnade helgen åt att byta baselement i min vänstra OA 116. Den högra fick nya element vid nyår. Under en månad hade jag alltså ett ex med skumkantsbytta och ett ex med nya gummikantsbasar. Diskanter och filter mm byttes för ett år sedan.

Innan jag fixade till den vänstra försökte jag noggrannt undersöka om jag kunde höra någon skillnad mellan dem. Det kunde jag inte. Kanske berodde det på försökssituationen, högtalarna stod på sina ordinarie platser. Jag matade med en monosignal och skiftade mellan höger och vänster, helt öppet naturligtvis. Samma musiksnutt hela tiden. Många gånger var jag övertygad om skillnader, men vid förnyad lyssning var jag inte lika säker.

Nu efter helgen hör jag jättestor skillnad  :lol:

Det måste väl vara inbillning/placebo, eller kan det vara möjligt?

Någon som har erfarenhet av om de nya elementen är bättre än skumkantsbytta original?

Jag får ändå tacka Roland som tog fram HIFIKIT- erbjudandet, det gav mig några timmars trevligt pysslande. Och nu vet jag att högtalarna inte kan bli bättre (för tillfället i alla fall ...)

Lasse
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Re: OA116 inspelning pågår!

Post by Dynamic »

Mina b65 i mina OA14 låter bättre speciellt i mellanregistret än omkantade orginal.
Då är det serie 1  jag gämfört med.
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Re: OA116 inspelning pågår!

Post by peter j »

Kan orsaken till förbättringen vara tyngdlagen?

Jag tror att de element som tjänstgör som mellanregister i OA 12/14/116/2212 åldras på ett sätt som basarna inte gör.
Förklaringen är den "sneda" monteringen som gör att kon, spindel m.m. utsätts för en lätt men konstant "dragning i sidled" pga tyngdkraften under kanske 20, nästan 30 år. Flera av mina bytta 8 och 16 ohms element har jag fått kassera pga att de varit sneda, medan basarna varit i bättre skick. Basarna sitter ju dessutom skyddade från ljusets inverkan.

Hur komma tillrätta med detta?
1. Det lättasteär att spela så mycket det någonsin går med högtalaren för att åstadkomma en "motkraft". Blir dock dyrt för dem med klass A- slutsteg eller rör :D
2. Jan Peter kom med idén´att man regelbundet skulle vrida elementen, ungefär som man gör med campagneflaskor under dess lagring.

Nä, skämt åsido, slutsatsen blir att om man ska köpa nya element så kanske man i första hand ska byta "mellanregistren"( pga ovanstående, att örat är känsligare i detta register samt att basregistret sannolikt störs en hel del av lyssningsrummet.)

mvh Peter J

P.S. Tack för en mycket trevlig lyssningskväll Roland!
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: OA116 inspelning pågår!

Post by lemmts »

Tyngdlagen är kanske inte en så dum misstanke. Men då måste ju det stora flertalet högtalare med vertikalt monterade element påverkas mycket mer. Men de lever kanske inte 20-30 år? Eller är det tyngdlag + några år med ruttna skumkanter som är boven?

En tanke: hur går det med min basmodul? Vertikalt monterat element med lån slaglängd och jättemjuk upphängning ...

Lasse
User avatar
sa7aca
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Sat 12 Feb 2005, 20:55

Re: OA116 inspelning pågår!

Post by sa7aca »

Helo folks.

Det där med att "köra in, spela in" ett element eller en hel högtalare har faktiskt ganska stor betydelse.
Det bästa sättet om man har bråttom är faktiskt (detta kan vara svårt på Carlsson-lådor) att ställa högtalarna med elementen mot varandra så nära som möjligt, fasvända den ena högtalaren & sedan köra någon typ av testskiva, tex "bass 4 bassheads" under en period, kanske ett par dagar.

Iochmed fasvändningen så slipper man mycket av ljudet, det tar så att säga ut varandra.

Lyssna på högtalrna innan & efter så blir skillnaden ännu större än om man lyssnar under själva inspelningen.

Glöm inte & fasvända tillbaka efteråt bara  :wink:
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests