NAD 3020b med OD-11/OA-12?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
fritzo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Feb 2005, 00:58

NAD 3020b med OD-11/OA-12?

Post by fritzo »

Hej!
Blir väldigt nyfiken på att pröva Carlsson-högtalare efter att ha läst här på forumet.
Frågan är om min gamla NAD 3020b kan driva nåt sånt?
hade tyckt att ett par od-11 eller oa-12 borde passa fint i mitt lilla hem!
vilken av dessa skulle passa bäst med min stärkare tror ni? om någon...
har iofs hittat ett nad slutsteg 2200 som jag kan få billigt, men det blir kanske för mycket istället?
tacksam för svar, jag vet att det finns...
mvh micael
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: NAD 3020b med OD-11/OA-12?

Post by Stefan Björklund »

För mycket effekt kan det definitionsmässigt inte bli... inte så länge den som håller i volymratten gör detta på ett förnuftigt sätt.
Vi har spelat OA12 med 2*325W sunfire och 2*300W Chord med lysande resultat...

Det där med volymratten gäller även om förstärkaren är liten... -om man inte skruvar upp mer än vad förstärkaren mäktar med så får man även här ett njutbart ljud.
Just 3020 är ju en trevlig rackare (använder själv Riaa'n i en sådan just nu då jag fann den välljudande) och det skulle inte förvåna mig om den "lät" bättre än ett 2200...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: NAD 3020b med OD-11/OA-12?

Post by 12björn »

Kör hårt!

Varken 11:orna eller 12:orna anses som särskilt svårdrivna, så det borde gå bra med Din stärkare. Har själv en nyare NAD-reciever (C740) som jag tycker klarar mina 12:or på ett utmärkt sätt.

... men som Stefan (avr7000) säger kan man locka fram ännu mer ur sin Carlsson med bättre och kraftfullare elektronik...

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Duke
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Thu 03 Feb 2005, 11:53
Location: Göteborg

Re: NAD 3020b med OD-11/OA-12?

Post by Duke »

Hehe, mitt första inlägg :D

Jag kanske inte är riktigt relevant här, men jag kör ändå. Har i dagarna beställt ett par OA58:or, och när jag hade hemma ett par för provlyssning förra helgen använde jag min NAD 3020 att driva dessa med. Mmm, underbart.  Inga som helst problem på rimliga volymnivåer, bara välljud. Dock vet jag inte huruvida OD-11 eller OA-12:orna är mer eller mindre lättdrivna... Så den frågan lämnar jag till de bättre vetande.

Ha det bra
// Håkan
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

OA58 och OA12/OD11 är jämförbara m a p hur lätt/trög-drivna de är och hur de belastar förstärkaren... de har ju "samma" baselement...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
kvaal
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 108
Joined: Tue 17 Dec 2002, 12:14
Location: Bø i Telemark, Norge

Re: NAD 3020b med OD-11/OA-12?

Post by kvaal »

Jeg har NAD 3020. Jeg kjøpte den fra England i 1981. De siste to årene har jeg hatt OD 11, og etter carlssonplanets anbefaling: Denon dcd 625 som jeg kjøpte brukt. Dette er en utrolig musikalsk kombinasjon. Detaljer, varme og perspektiv er det også. Jeg har i mine 30 årige med hifi ikke hørt noe som er bedre egnet til å gjengi musikk, spesielt rytmisk musikk. Jeg har hørt noe "high end" hos venner,  på messer og i butikker og er ikke imponert!
NAD 3020 har ikke problem med å drive OD 11 eller OA 12.

Et tips: det er på tide å bytte elektrolyttene i strømforsyningen. Da vil bassen (som gradvis har tapt nivå) komme på plass igjen.

:)
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
fritzo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 04 Feb 2005, 00:58

Re: NAD 3020b med OD-11/OA-12?

Post by fritzo »

Hej!
Och tack för era svar!
Jag har nu köpt ett par OD-11:or och ser med spänning fram emot att koppla in dem!  Tänkte bara byta elementen i dem först... (spruckna).
Som ni nog förstått är jag ingen audiofil, däremot musikälskare, och en av de saker som tilltalat mig mest när jag läst om Carlsson-högtalare är deras påstådda förmåga att sprida ljudet i rummet så man inte bara får bra ljud när man sitter i den vanliga stereotriangeln.  Är det i detta avseende nån skillnad på de olika modellerna (mer eller mindre direktljud)?
Och det där med elektrolyterna, är det nåt man skall ge sig på själv eller vad kostar det på verkstan?
Tack igen och på återhörande.
mvh Micael
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Jag renoverade i kväll en gammal U66 Texan, 2*25W... nya (dubbelt så stora) kondingar i nätdelen, några snubberkondingar till likriktningsdioderna och en blå :) lysdiod i stället för den gröna...

- den driver mina OA51:or till häpnadsväckande nivåer, OA12 och NAD 3020 kommer absolut inte att bli några problem...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests