the qube, en carlssonhögtalare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: the qube, en carlssonhögtalare?

Post by Roland Storm »

I broschyren så är Quben hörnplacerad i 5 av 6 placeringsförslag. Och texten påpekar att en placering i ett hörn ökar basen.

Vore kul att testa den mot ett par OD11.3

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: the qube, en carlssonhögtalare?

Post by 12björn »

Har läst broschyren; man påstår sig inte ha ett nytt koncept, bara att man kallar "sin variant" omniroom. Man kan inte förvänta sig referenser till Stig carlsson och Carlssonhögtalare eftersom det fortfarande tillverkas Carlssonhögtalare. Det dom vill är ju att sälja fler Audio Pro, inte att peka på vilka andra som produkter som är lika bra (eller bättre). :( :wink:
Roland Storm @ Fri 11 Feb, 11:01 am wrote:I broschyren så är Quben hörnplacerad i 5 av 6 placeringsförslag. Och texten påpekar att en placering i ett hörn ökar basen.

Vore kul att testa den mot ett par OD11.3
Absolut!
Ser fram mot den jämförelsen! Qube har ju annan bestyckning än OD11, vilket skulle kunna vara en förklaring till att man placerar i hörn.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 96
Joined: Fri 24 Jan 2003, 14:17

Re: the qube, en carlssonhögtalare?

Post by mapem »

Mja, dom som tillverkar högtalare med d'Appolito-konfiguration brukar ju inte försumma att påpeka det, trots att många konkurrenter också tillverkar d'Appolito-högtalare. (Som ni säkert vet så var Joe d'Appolito han som visade på att det kunde vara förmånligt ur spridningssynpunkt att sätta diskanten mellan två basar (eller mellanregister) med ett specifikt avstånd emellan som är någon kvot av delningsfrekvensen, eller hur det nu var, och som sedan tillämpat detta i en mängd konstruktioner.)

Jag är för min del inte upprörd över marknadsföringen av Qube, snarare präglas nunan av ett igenkännande roat leende! Det är faktiskt rätt skoj att se en reklamkampanj som är så lik den för OD11:an, det är ju ett indirekt erkännande av hur lyckat det konceptet var.

Men visst vore det trevligt med ett brett erkännande av Stig Carlssons betydelse som högtalarkonstruktör, även utanför denna krets. Och när man lanserar en konstruktion som uppenbarligen bygger på hans idéer är ju tillfället bra, kan man ju tycka. Fast jag vet ju ingenting om marknadsföring och dess skrivna och oskrivna lagar.
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Post by CCL »

Hej!
Vore kul att jämföra OD11 och Qube som föreslagits. Jag har ett par 11.3 uppgraderade med inre tratt, men med skumkantsrenoverade typ 2 basar.

En annan sak...

Att Stig Carlssons namn inte nämns i Qube-sammanhang kanske också beror på att OD 11 var en "Sonab"högtalare. Det var ju först på 80-talet högtalarna fick namnet Carlsson Ortho Acoustic och Stigs namn fick en mer framträdande plats.

// C-C
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
User avatar
Masken
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Tue 09 Nov 2004, 23:14
Location: Tjockhult

Något nytt under solen?

Post by Masken »

Är det någon som har haft möjligheten att göra jämförelsen mellan Qube och OD11?
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Qube

Post by Jocke »

Hej!

Jag följde inte den här diskussionen när den begav sig och inte heller har jag hört högtalaren. En bekant till mig som gillar gammel-HiFi berättade att när Sonab kursade startades verksamheten om i 2 bolag som idag kallas Copland och Audio Pro. Jag tror att Lövångers snickeri har funnits med i bilden för både Sonab och Audio Pro. Om detta stämmer förklarar det kanske att Audio Pro lanserar Qube som är misstänkt besläktad med Sonab OD11 !!!

Ha dé!

/Jocke
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Nja!

Audio Pro startade ett par år före Sonabs konkurs och hade mig veterligen ingen som kom från Sonab. Man började med en (då) intressant digital Hifiväxel för butiker mfl. Sen kom också Kjell-Erik Ståhls Ace bass princip i sub-basen B2-50. Följt av andra produkter.

Grejerna tillverkades hos Lövånger elektronik som också var en legotillverkare. Copland känner jag inte till.

Sten R
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Några små undringar

- Audioväxeln var inte det Frekvensia GeTe?

- Jag har för mig att AudioPro (3D Gruppen?) var det som blev Lövångers räddning när Sonab dog.

- Ace Bass har väl senare Yamaha köpt, dock har AudioPro kvar rättigheter.

Men bara som jag har för mig som sagt

Martin
Jag vet inte, vet du?
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Nejdå Martin!

Audioväxeln var Audio Pro's (eller som du mycket riktigt säger 3D gruppen). Har köpt flera. På den tiden hade de kontor i Gamla Stan.

Audio Pro tillverkningen var ju en av flera saker som höll Lövånger igång efter Sonab's konkurs. I botten fanns ju också ett statligt glesbygdsstöd.
Men det tillverkades en hel del annat.

Sten R
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 12 guests