Problem med bilbana

Öppen kategori för diskussion av i princip vad som helst, så länge den håller sig till reglerna.
Open discussion about almost anything, as long as it stays within the rules.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Problem med bilbana

Post by 12björn »

OK! Jag förstår :D

En dimmer mellan väggutaget och trafon borde ju göra att man kan välja nivå på pedagogiken (lita nu inte för mycket på vad jag säger  - elektronik är inte en av mina starka sidor :roll: )

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

Re: Problem med bilbana

Post by Bill50x »

Det låter lite märkligt med AC.... Men prova med en sladdhärva (eller varför inte en spole från ett delningsfilter?) på någon ohm i serie mellan handtag och bana. Går bilen saktare är det en lösning. I seriösa miniracingkretsar har man ofta en sk "choke" (som går att ställa in i steg om något tiondels ohm) i serie för att inte bränna upp motorn vid längre tids körning (>någon minut).

/ B
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Problem med bilbana

Post by Jon »

Tror inte att varvtalet hos motorerna styrs av frekvensen.

En dimmer är onödigt dyr.

För längesedan så använde jag mig av ett motstånd för att sänka farten på en bil, orsaken låter jag dock vara osagd  :wink:   .

Ta och mät upp vad det är du har i skenorna egentligen, hur många volt, samt om det är ac eller dc.

Kör sedan i bil med hjulen i luften på fullgas och mär hur många amper den går igenom det hela.


Mvh
2 st OA6 typ II,OA12, OA14, OA 116, OA 50, OA 51, OA 52
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Problem med bilbana

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Transformatorn lämnar AC, jag antar att det sitter någon diod i reglaget eller så?

Bra ided att sätta en spole i serie, det är ju bara att gå och hämta i "gottelådan".
Skall testa detta i helgen!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests