Nybliven OA 5 II ägare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
tentofmiracles
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 20 Dec 2002, 22:38

Nybliven OA 5 II ägare

Post by tentofmiracles »

Impulsköpte ett par OA5 II på ett loppis i Göteborg igår för 750:-. Väldigt snygga. Aldrig ägt några Carlsson förut, har faktiskt haft samma högtalare under hela min lilla drygt 15 åriga"hifi karriär"; ett Canton satellit/subbas system, Plus S och Plus C. Så det var med en viss spänning dessa ortoakustiska "underverk" idag kopplades in.;-) Nu står de helt fel uppställda tror jag, ca 50 cm från väggen. De skall väl stå mot väggen antar jag?
Kan vara värt att notera vad som driver det hela: Luxman L-81 förstärkare, Thorens TD-165 skivspelare, Pioneer PD-S503 cd-spelare
Nåväl, här är ett första intryck:
Först verkade ena högtalaren död , men den vaknade till liv efter några sekunder. Hoppsan!
Inte så tokigt. Det känns som de gör en del saker bättre än mina gamla trotjänare. Djupbas är inte en av dem, och det hade jag inte väntat mig heller. Dessutom finns någon slags skum "burkighet" som jag inte riktigt kan beskriva. Däremot känns det som det finns en del i de övre registren som saknas hos mina "gamlingar". Kommer en bättre placering att innebära någon dramatisk förbättring?

-Johan Bengtsson
Attachments
OK1.jpg
OK1.jpg (25.58 KiB) Viewed 5398 times
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Nybliven OA 5 II ägare

Post by s.b »

basen blir bättre om du placerar dom mot en vägg


/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Nybliven OA 5 II ägare

Post by -distortion- »

Jag tror allt blir bättre om de placeras mot en vägg. På mina 116 kommer det fram en helt annat rymd om jag bara drar ut dom ca 5cm från väggen.
Kan burkigheten kanske bli om lite mellanregister och diskant reflekteras från bakväggen, basen sprids ju i rummet ändå men mellan och diskant sprids inte lika effektivt.

Ähh.. Prova skjut in dom mot väggen och skriv hur det vart.  :D
piP frampå
OA14 där bak
tentofmiracles
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 20 Dec 2002, 22:38

Re: Nybliven OA 5 II ägare

Post by tentofmiracles »

[quote="-distortion- @ 16 Jan Sun 2005 18:09"]Jag tror allt blir bättre om de placeras mot en vägg. På mina 116 kommer det fram en helt annat rymd om jag bara drar ut dom ca 5cm från väggen.
Kan burkigheten kanske bli om lite mellanregister och diskant reflekteras från bakväggen, basen sprids ju i rummet ändå men mellan och diskant sprids inte lika effektivt.

Ähh.. Prova skjut in dom mot väggen och skriv hur det vart.  :D[/quote]

Skall göra det så snart jag kan. Just nu går det inte, måste bli av med lite skräp som ockuperar min lägenhet...

-Johan
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 96
Joined: Fri 24 Jan 2003, 14:17

Post by mapem »

Den MÅSTE stå mot väggen! Väggen ingår i högtalarens konstruktion så att säga. Konstigt att det låter burkigt, det har jag aldrig upplevt. Dina OA5 låter garanterat bättre än ett hembiosystem, såna är nästan omöjliga att få att låta bra i normala rum enligt min enkla uppfattning. Men OA5 är en gammal konstruktion som tiden sprungit förbi, tyvärr. Alldeles för mycket distorsion i förhållande till nyare konstruktioner. Om du byter diskanterna till nya Peerless CT62 blir det ett stort lyft. Tyvärr finns ingen bra ersättning till Philips 9710 (bas-mellan-elementet). Men även om OA5 har stora brister i många avseenden jämfört med moderna högtalare är dom svårslagna när det gäller rumslighet och luftighet!
tentofmiracles
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 20 Dec 2002, 22:38

Post by tentofmiracles »

[quote="mapem @ 20 Jan Thu 2005 8:29"]Den MÅSTE stå mot väggen! Väggen ingår i högtalarens konstruktion så att säga. Konstigt att det låter burkigt, det har jag aldrig upplevt. Dina OA5 låter garanterat bättre än ett hembiosystem, såna är nästan omöjliga att få att låta bra i normala rum enligt min enkla uppfattning. Men OA5 är en gammal konstruktion som tiden sprungit förbi, tyvärr. Alldeles för mycket distorsion i förhållande till nyare konstruktioner. Om du byter diskanterna till nya Peerless CT62 blir det ett stort lyft. Tyvärr finns ingen bra ersättning till Philips 9710 (bas-mellan-elementet). Men även om OA5 har stora brister i många avseenden jämfört med moderna högtalare är dom svårslagna när det gäller rumslighet och luftighet![/quote]

OK, nu har jag flytta in dem mot väggen. Det blev lite bättre bas. Men mina gamla Canton burkar låter faktiskt bättre, om man ser till helheten. OA 5:orna har ett mer detaljerat diskant/mellanregister, men kan tyvärr också bli lite "vassa". Basåtergivningen är också betydligt sämre.

Jag kanske skall ta en titt på OA 58...?

-Johan Bengtsson
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Nybliven OA 5 II ägare

Post by -distortion- »

Har du kollat om alla diskanter funkar?
piP frampå
OA14 där bak
tentofmiracles
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 20 Dec 2002, 22:38

Re: Nybliven OA 5 II ägare

Post by tentofmiracles »

[quote="-distortion- @ 23 Jan Sun 2005 1:27"]Har du kollat om alla diskanter funkar?[/quote]

Jag hör i alla fall inget missljud. Hur gör man lämpligen för att testa om någon av dem är dålig?

-Johan Bengtsson
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Nybliven OA 5 II ägare

Post by -distortion- »

Du har lyssnat på en diskant i taget, satt örat intill?
Läs under renoveringstips, jag tror det är allt man behöver veta.

http://www.carlssonplanet.com/ShowPage. ... ps#element

Ska du förresten sälja dom på en gång!? Blir det några andra Carlsson så snabbt som möjligt eller?
piP frampå
OA14 där bak
tentofmiracles
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 20 Dec 2002, 22:38

Re: Nybliven OA 5 II ägare

Post by tentofmiracles »

[quote="-distortion- @ 24 Jan Mon 2005 23:10"]Du har lyssnat på en diskant i taget, satt örat intill?
Läs under renoveringstips, jag tror det är allt man behöver veta.

http://www.carlssonplanet.com/ShowPage. ... ps#element

Ska du förresten sälja dom på en gång!? Blir det några andra Carlsson så snabbt som möjligt eller?[/quote]

Ja, de är till salu. Att renovera dem blir ett projekt för mycket för mig!
Nya Carlsson kan det nog bli om jag hittar några jag anser prisvärda.
Vilka modeller ger mer bas än OA 5 II?

-Johan Bengtsson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 78 guests