OA14 Ljud

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Alvar
(10+ posts)
(10+ posts)

OA14 Ljud

Post by Alvar »

Hej.
Det blev en skum rubrik. Jag tycker mina OA14 ger en tunn bas trots nya element. Hur ska OA14 låta jämfört med "masshögtalare" typ Audio pro / Proson /Eltax osv.
Jag är ny på detta men tycker om mina OA14 när det gäller "unplugded" musik, men tycker inte riktigt dom trycker till ordentligt på lite tyngre och rockigare musik.
Som förstärkare använder jag en Onkyo A803.

Mvh
Alvar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Rum och placering?

Med mer info så är det lättare att komma med synpunkter...

De OA14 jag haft har låtit fylliga i basen med tryck etc. för mycket faktiskt i mitt lilla rum på 15 kvm...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Re: OA14 Ljud

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Festligt!

Jag har i mitt vardagsrum precis det du har; Onkyo A-803 med OA-14!
Fungerar bra för mig men det är ju inte dunka-dunka bas, då kopplar jag in mina gamla Ljudex PL-150 (Ljudexen rockar bra men är knappast korrekta).

Jag tycker inte att det saknas något när man lyssnar på musiken med OA-14 även när man vrider på ordentligt, förstärkaren börjar dock krokna med volymen dragen till klockan 3 eller så men då är det HÖGT.

Hur nya är elementen och är det rätt element?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Ygel
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Ygel »

Nya element kräver väl lite inspelning också för att det ska låta riktigt bra. Mina med nya skumkanter låter riktigt tungt och djupt i basen, jag lyssnade på audio pros black diamond v2 för ett tag sen, dock inte i samma miljö som jag har mina OA-14 men som jämförelse är OA-14 i en klass för sig när det gäller basen, sen kanske jag kan tycka att de nya fräscha audio pro diskanterna låter bättre än de 30 år gamla som sitter på mina OA-14. Men det finns det ju också en lösning på  :D
OD-11.3
OD-11.2
OA-5K
Alvar
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Alvar »

Jättekul med svar!! Vårt vardagsrum är långt ifrån något idealiskt musikrum, det är ca25m2 men med fönster på nästan en hel långsida, dessutom står den ena hötalaren lite inklämd i hörn och det vet jag att det inte är bra, men ibland har man ju inga alternativ. Är OA14 mer placeringskänsliga än traditionella högtalare eftersom dom "bygger" ljudet med hjälp av rummet?? När det gäller baselementen så är dom inspelade och ca 1 år gamla, rätt typ enl Carlssonfabriken och inköpta på HiFi kit. Kanske är det bara placeringen?? Dert var ju kul att en som svarade hade lika dan förstärkare som jag, har du upplevt någon förändring vid byte av förstärkare? Som sagt, jättekul med svaren, spåna gärna vidare för jag vill helst behålla dom om det går att trolla fram basen, kanske via förstärkarbyte.
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by peter j »

Är basarna rätt kopplade, dvs i rätt fas? ( låter självklart men detta fel har jag själv gjort i brådskan på ett par OA 116) Enkelt att kolla med ett batteri exempelvis.

mvh Peter
Alvar
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Alvar »

Jodå, dom är rätt. Jag blir lite konfunderad när jag läser på forumet. Endel verkar tycka att de gamla 70:talarna låter lika bra som dom nyare och endel tycker att skilnaden är ganska stor :?,  det kanske är så att mina högtalare låter så som dom ska, men att det inte är en högtalare som liksom "sparkar" en i magen när man känner för den typen av upplevelse. När någon bekant kommer, eller det är fest så tycker endel att basen fattas och gämför då med högtalare typ cervin vega, dock säger dom i samma andetag att klangen och nogranheten i ljudbilden är enormt mycket bättre på Carlsson.Det kanske krävs en högtalare med mer riktad bas för att känna det där trycket i magtrakten? Eller att den kan transportera mer luft, ja, ja amatörfunderingar :wink:  men skitkul. Just nu känns det som att jag kompleterar med ett par "party" högtalare och väljer högtalarpar efter musik eller humör för stunden. Köper kanske ett par på öppet köp så kan jag ju provlysna med min egen elektronik.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag tycker kombinationen hemma är OK med A-803 och OA-14, jag har själv ett konstigt rum och då får man dras med vissa problem. Jämfört med mina OA-52 så finns det lite mera i botten på dessa men det är inga dramatiska skillnader.

Mitt tips är då istället att komplettera med ett par småsubbar att koppla in vid partyspelning så slipper du ett par stora burkar i vardagsrummet. Vid vanlig lyssning saknar jag inget i botten även om rummet är stort och konstigt. Att andra högtalare "dunkar" bättre är ju ofta beroende på att de är avsedda för att stå fritt men hemma placeras de ofta mot vägg och får då basstöd från väggen.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Håller med Martin!

Men det räcker med en sub. Det funkar bra för mig och jag kör via högnivåingången (dvs att subben sitter inkopplad mellan förstärkare och högtalare), bl a eftersom jag vill "skära bort" dom lägsta frekvenserna från mina 12:or.

Man behöver ingen "värsting" - i min sitter en åttatumsbas och jag har fått för mig att det är enklare att få dom med mindre baselement att fungera bra ihop med högtalarna, men nå'n med större kunskaper inom  området kanske kan rätta mig om jag har fel.

Problemet med att köra via högnivåingången är att det är ganska kinkigt att justera in nivån på subben: nå'n tiondels millimeter på potten är skillnaden mellan "allt och inget".  :?

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Dynamic »

12björn: "Problemet med att köra via högnivåingången är att det är ganska kinkigt att justera in nivån på subben: nå'n tiondels millimeter på potten är skillnaden mellan "allt och inget".  "

kanske bland annat är därför jag aldrig hört nått system som låtit bra att spela musik i med subb, Jag skulle verkligen vilja höra ett system där det funkar bra.
Alla system jag hittils lyssnat på med subb så har subben blivit för bullrig och utanför resten på nåt vis.
Skulle va riktigt skoj å höra din anläggning där det funkar 12björn!
//Tony
Post Reply