Montering av dämpfötter på Oa-116

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Thu 05 Aug 2004, 13:21
Location: Fjälkinge (Kristianstad)
Contact:

Montering av dämpfötter på Oa-116

Post by Engh »

Hej vill bara dela med mig av min lösning på problemet med hjul till Oa-116/2212 (i detta fall ett par OA-116).

Jag har helt enkelt tagit bort hjulen och slagit i träplugg i befintliga hjulhylsor.
I dessa har jag skruvat ett par medar, dessa medar står sen på ett par SD-fötter.
OBS att detta är bara ett test, medar i rätt träslag och med försäkning för hjulhylsor och skruvar skall tillverkas. Skall också se till så att jag för rätt höjd från golvet.
Attachments
OA-116 med medar och SD-fötter
OA-116 med medar och SD-fötter
100_2020_800.jpg (87.84 KiB) Viewed 2417 times
OA-116 (snart renoverade)
OD-11 (ej renoverade)
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Montering av dämpfötter på Oa-116

Post by Tyko »

Intressant, men vad är meningen med medarna? Hade det inte funkat lika bra med närmare med svarta träklossar med  fötterna under i varje hörn istället för att ändra designen så mycket? Dessa klossar hade enkelt kunnats fästas där orginalhjulen har varit fästa istället för att plugga igen dessa hål. Bara en tanke då designen på högtalarn tilltalar mig mycket och jag även ser skillnad när tex gallret bara höjs upp lite och därmed ändrar det harmoniska helhetsintrycket en smula.
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
User avatar
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Thu 05 Aug 2004, 13:21
Location: Fjälkinge (Kristianstad)
Contact:

Re: Montering av dämpfötter på Oa-116

Post by Engh »

Ja nu är det ju inte så farligt som det ser ut, pluggen borra man ur ganska lätt.
Så lite eftertanke ligger det bakom.
En tanke med medarna var att göra dom bredare ön högtalarna för att dom skulle stå stadigare (ifall min 14 månader gamla dotter skulle få för sig att gunga dom lite).
Men detta blev dock väldigt fult, så jag kapade bitarna till samma bred som bottenplattan. En fördel till är att jag tycker att det sitter stadigare mot bottenplattan, med en med än med bara en kloss.

//Martin
OA-116 (snart renoverade)
OD-11 (ej renoverade)
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Re: Montering av dämpfötter på Oa-116

Post by thel »

Och hur låter det? Upplever du någon förbättring med kuddar?

Mvh
/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Montering av dämpfötter på Oa-116

Post by lemmts »

Jag har gjort det enkelt för mig. Eftersom det inte var något fel på hjulen så la jag helt enkelt en ca 5x5 cm stor gummibit under varje hjul.

Jag upplevde naturligtvis att ljudet blev bättre när jag gjorde det, men nu kommer jag inte riktigt ihåg hur  :lol:

Jag har sedan många år tillbaka lagt ställt mina högtalare fjädrande, så det är en rutinsak.

Lasse
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Montering av dämpfötter på Oa-116

Post by 12björn »

Min erfarenhet, av 12:or på stativ dock :roll: , är att avståndet till golv/underlag påverkar basåtergivningen. Även vilket underlag det är spelar roll.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Thu 05 Aug 2004, 13:21
Location: Fjälkinge (Kristianstad)
Contact:

Re: Montering av dämpfötter på Oa-116

Post by Engh »

Thel, jo det blev klart skillnad, många menar att det blir stor skillnad i basen, men jag tycker att skillnaden även märks i de övriga registrena.  Tycker att allt har blivit skarpare i konturerna. Musikers placering i ljudbilden har blivit tydligare. Helt klart värt dom 300 kr fötterna kostade.
OA-116 (snart renoverade)
OD-11 (ej renoverade)
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Re: Montering av dämpfötter på Oa-116

Post by thel »

Ska nog testa detta. :)  

Just placeringen av musiker är det jag tycker mina OA116 är sämst på (relativt annat)  - men jag inser också att det beror på rummet och placering.

Sedan får det nog bli att kolla alla tätningar och lister - och skaffa nya basar  - och montera de nya diskanterna - och uppgradera enligt CP...

Tur att det finns lite att göra, men hittills har jag mest lyssnat på musik - tycker att mina OA116 är så bra redan som de är...

/Jonas
Renoverade högtalare: OA52 + OD11 på gång!
Vill ha: OA51 + 8545 basar
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 21 guests