Renovering av OA12

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Renovering av OA12

Post by Jon »

Hej, jag skulle vilja veta vad ni vill rekomendera för nya diskanter till mina OA12:or, samt konstruktion på ett nytt filter, delningsfrekvens, filterkomponenter osv....Tack i förhand! :D
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Diskanter skall vara Peerless 62CT13 som du köper av Micke Högrud för 145kr/st. Han nås vi mail på [email protected]

Filtren bör inte ändras annat än att filterkondingar kan bytas till exempelvis SCR/MKP från Elfa i originalvärden.

Internkablaget byter jag alltid samt monterar riktiga terminaler så jag kan använda bananer eller spadar.

Ska renovera ett par OA12:or lite senare i vår (om någon månad) så då kan jag kanske ta lite bilder.

/Erik
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Ok! Jag har redan satt i M-cap kondensatorer (av orginalvärde), så då är det bara nya diskantrer kvar nu!
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Vid vilken frekvens delar orginalfiltret...? Vad bör man använda som internkablage...?
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Delningsfrekvensen är 1800hz. Internkablage finns lite olika varianter beroende på hur mycket jobb man vill ha. Vill man göra det lätt för sig köper man färdigt hos Clas Ohlson i form av EKU enkardelig 2-ledare. Den kan, om man vill, dras isär och tvinnas som originalkablarna.

Lyxvarianten är 0,5mm koppartråd inuti 0,71mm (innerdiameter) teflonslang. Kostar cirka 200kr att göra 25m av den typen, men det är ett fruktansvärt jobb att förtenna ändarna på den lackisolerade koppartråden. Inte så jobbigt på OA12 kanske med bara 2 diskanter och 1 bas men på OA116 med 1 bas, 1 mellanregister och 6 diskanter så är jag fortfarande inte klar efter flera veckor. :(

Man orkar förtenna 5-6 kablar, sedan får man hitta på nåt annat, för detta är bland det mest enformiga man kan göra. Men som sagt till OA12 vore det enkelt.

/Erik
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Ska dom nya diskanterna dämpas på ngt sätt...? Förklara lite mer om förtenningen av det nya kablaget....jag är beredd att lägga ner mycket jobb.....
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Nej det är bara att montera de nya diskanterna enligt renoveringstipsen med klossar. Vad gäller internkablaget så består jobbet i att man behöver smälta eller slipa bort lackisoleringen innan man kan förtenna ändarna.

/Erik
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Okej, är detta det bästa att göra ur ljudsynpunkt då? jag vill ju bara ge mina kära OA12:or det bästa tänkbara! :D vad är det för Klossar man ska ha...? :roll: :oops:
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Detta ÄR det bästa!

Läs renoveringstipsen på Carlssonplanet och titta sedan på diskanturtagen på dina OA12:or (skruva loss originaldiskanterna) och titta på en bild på den nya 62CT13 diskanten så kommer du förstå precis vad träklossarna är till för.

/Erik
Post Reply