Spåna fram en DIY "carlsson"-center

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Spåna fram en DIY "carlsson"-center

Post by Stefan Björklund »

Med anledning av att frågan kommit upp i trådar som "hembio med Carlsson"...
-tänkte jag att vi tillsammans kunde spåna fram en DIY design till en "Carlsson-center"...

Själv har jag projektor men rimligtvis borde den, estetiskt och ljudmässigt gå att lägga på en TV alt. montera på väggen bakom TV'n...

Jag har lite idéer själv men tänkte låta tanken vara fri till att börja med...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

En sak tycker jag dock är klar. Och det är att det bör finnas 2 versioner av en eventuell center för att fungera ihop med både 70- och 80-talsmodellerna. En med Peerless 6,5:an och 62CT13 diskant(er) och en med ScanSpeak 7:an och nya silkesdomen.

Så hoppas jag att det blir med de nya Carlssoncentrarna som är under utveckling. :)

/Erik
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

Hallå - det här låter intressant!

Funderar själv på just detta med hemmabio/mångkanal. Har skaffat ett par OA116 och ett par OA14, men funderar just på en center...

OD11 som center skulle ju kunna vara ett alternativ, men har funderat på att bygga en egen variant fast med plan baffel. Sedan skulle man ju kunna fundera på dubbla 16 Ohm 6.5" basar (parallellkopplade) i en "liggande låda, många "centrar" byggs ju i något slags MTM-konfiguration.

Hur fixar man sedan skärmningen, kompensationsmagneter eller någon slags plåt?

Hur tänker ni?
/Jonas
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

För OA 51 (.2, .3) och 52 (.2, .3) modellen skulle man ju kunna göra en "OA 51" med en "kant" avskuren istället för hörnet, en lutande baffel...
Ev. en lägre bredare låda, och om diskanen då inte riktigt får plats på den lutande baffeln skulle man kunna göra någon form av diskantmontering a´la OA50.2. med filtring och allt :)

OA 50 (.2) likadant men med dessa element...


För sjuttiotalsmodellerna skulle det vara roligt att göra något "spektakulärt"...

En OD 11, hur bra den än må vara, är "tråkigt"...

-Nej, en sned baffel och 4 kondiskanter, om inte för annat än sakens skull... 8)

Jag skall fundera vidare på nå'n design... :idea:

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
kjez
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Mon 14 Apr 2003, 14:15
Contact:

Post by kjez »

Hmm jag funderar på att köra Carlsson som hemmabio och det jag hade tänkt mig är ett par OA52:or som frontar, OA12:orna som bakhögtalare och OD11:orna som centrar...jag äger just nu alla dessa högtalare men mina OD11:or behöver renovering...så det är nästa projekt =)
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Jag har klurat lite på hur en center till OA 51 skulle kunna te sig...

Inget för en TV kanske med jag har ju projektor...

Ev. lite OA50.2-filt runt diskanten...

/Stefan

Edit: det fanns en bild i detta inlägg men den har av någon anledning försvunnit...
Last edited by Stefan Björklund on Fri 25 Apr 2003, 20:21, edited 1 time in total.
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Har för mig att jag diskuterade vikten av off-axis-lyssnandet på 80-talarna med ngn på detta forumet. Det viktiga torde ju då vara att man använder sig av samma vinkel på baffeln ut mot rummet som bafflarna på de övriga främre högtalarna. Om man utgår från oa51 (vilket man alltid skall göra 8) 8) :lol: ), så använder man sig av samma volym, samma filter och givetvis samma komponenter och rör. Detta borde enligt logiken göra att man fått fram en center som har snarlik klang som oa51:an.

Om man vill ha en sub som gräver djupt så kan man bygga om en OA14, vet inte om det är ngt audiofilistiskt finlir men den duger också som sub. Lyssnade hemma hos UnholyRishna, och det dög gott! :lol:
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Har svårt att tro att SC165 basen på OA14 skulle kunna fås att integrera bra med OA51. Åtminstone om OA51:an har de nya 8545 basarna. Då skulle nog en sub med t.ex. Scan-Speak 21W/8555 passa bättre, som i princip är ett större 8545.

Det vore ett intressant projekt eftersom jag tyckte att mycket av känslan i bastung musik (framförallt tunga trumsolon, osv) försvann i OA51 jämfört med OA116. Det fanns helt enkelt ingen rejäl botten i dem.

/Erik
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Erik:

Nejnej, jag menar ju att använda samma diskanter som örigt i kombon, för att få samma klang, eller iaf komma i närheten av det.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Jag menade sub. :)

Att man nog inte kan köra OA14 som sub till OA51 (.2 eller .3 alltså) med speciellt bra klangligt resultat.

/Erik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 75 guests