Fenomen åt vänster

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)

Fenomen åt vänster

Post by OA51.0 »

Har nu levt med mina "nya" OA51.3 ekonomi några veckor och myser i soffan varje kväll.

Mitt rum är följande ca 5x5 meter 182 cm i tak.
Högtalarna sitter 60 cm över golv och med 145 cm mellanrum.
Till vänster om den vänstra burken står ljudkällan och till höger om den högra en låda med ved till öppna spisen.

Om jag sitter i soffan som står mot den motstående väggen så har jag den öppna spisen till höger om mig och den är ca 120x200 cm.

Då ligger ljudbilden inte mellan högtalarna uten med en vridning åt vänster som är mycket störande. Om jag flyttaf fram ca 2m till en fotölj som står där så centreras ljudet direkt.
Ett mrkligt fenomen som måste bero på reflexer från något. Jag har inte riktigt kunnat utforska från vad ännu, men skumt är det.
OA51.3 snart LE
Pata
(1+ posts)
(1+ posts)

Re: Fenomen åt vänster

Post by Pata »

Nybörjare på  Carlsson men ...

Du verkar ha tight mellan högtalarna med tanke på att rummet är 5 x 5. Kanske beror på spisen kom jag precis på...

Upplevde själv samma balans mot vänster. Visade sej att ett bord som låg mellan lyssningposition och höger kanal åsamkade detta.

Detta med 52.3 på golv.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Håller med föregående... Du har ställt högtalarna väldigt tätt ihop.

När det gäller sådant som påverkar finns det i allmänhet väldigt många parametrar att ta hänsyn till, dvs det enda som går i praktiken är att pröva sig fram.

Mycket mattor och stoppade möbler minskar reflektioner och gör processen enklare, även större tavlor, bokyllor o dyl som bryter upp stora plana väggytor gör sitt till.

Lycka till!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by OA51.0 »

För att undvika missförstånd så är det mellan burkarna, kant till kant, som måttet är 145 cm och jag är medveten om att det är lite tätt.
Jag vill ju gärna ha ett funktionellt rum samtidigt som jag har ett godkänt ljud.
Jag labbade runt lite med burkarna innan jag monterade dem där dom nu är.
Ska jag flytta någon av dessa så är det höger högtalare och då blir fenomenet ändå värre, dessutom riskerar den att skymmas lite av den öppna spisen.
Ljudbilden är lite för kompakt i sidled men i vissa fall så får jag fram ljud som ligger utanför burkarna.

Det är inte helt okomplicerat med litet boende och stort ljud.
OA51.3 snart LE
Post Reply