Musiknörd vs. tekniknörd?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Musiknörd vs. tekniknörd?

Post by CCL »

Hej Alla!
Inte för att jag vill anklaga någon, men jag saknar en dialog kring musik!

Efter alla frågor och diskussioner om tekniska lösningar och ombyggen av våra kära Carlssonhögtalare så kanske det vore på sin plats att få igång en dialog kring god musik som verkligen kommer till sin rätt, just i våra älsklingar.

Alla smakriktningar är välkomna, .. huvudsaken är som sagt att det är goda inspelningar som just blommar ut i våra Carlssonskapelser. Plattor som kan användas som tuffa test är en annan intressant genre.

Red. med sin profession, kanske kan vara den som öppnar med ett antal fina inspelningsförslag!!??? :D

Det är väl trots allt musiken som vi lyssnar på snarare än ljudet...?

// Hälsar en Musiknörd!? :roll:
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Hej,

Själv äger jag inga skivor alls...
så min rekomendation får bli till vardags, vanlig sinuston svept från 23.7 Hz upp till 16.2 kHz (på lördagar ända upp till 20 kHz även om jag inte hör någon skillnad).
En gång i månaden ger jag dem (mina högtalare) en genomkörare med fyrkant- och triangelvåg på låg volym...

Nog skämtat... Ett bra förslag!

Mvh
:D
/Stefan
Tekniknörd...
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Måste hålla med, det är inte här främst som det porras mest runt tekniken. Hififorum.nu är mycket insnöat på teknik och tweak. Då måste jag ju rekommendera Tenascious D - Tribute, den akustiska gitarren i början funkar riktigt ruskigt bra till OA51 och säkert till alla andra Carlsson. Prova! Kul låt i övrigt. :D
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Post by 12björn »

Som sagt: när man lyssnar är det musiken som är viktigast och jag har därför svårt att säga om produktionen/inspelningen är bra.

Men jag ska göra ett försök och ge tips om tre CD från 2001 - 2002 som jag tycker har mycket kvalitet, framför allt musikaliskt, men även rent tekniskt, tror jag...

Salif Keita: Moffou,
Big men: raï meets reggae, och
Trilok Gurtu: Beat of love.

Man kan säga att de tillhör en genre som brukar kallas "World music" och det är mycket svårt att få tag på och framför allt att få lyssna på den typen av musik :(

Björn
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Nog är det väl så att Carlssonhögtalarna låter som allra bäst, jämfört med andra konventionella högtalare, när de matas med akustiska instrument, inspelade helst i livesammanhang.

Jag återkommer med några bra förslag. 8)
Den som vet mest, tror minst.
User avatar
svante
Donator
Donator
Posts: 24
Joined: Tue 18 Feb 2003, 10:03

välproducerade cd (tror jag)

Post by svante »

Tori Amos verkar vara en artist som tror på bra produktioner - det mesta jag hört av henne verkar välproducerat. Prova "Under the pink" - några fina solopianostycken finns där - "Icicle" t.ex. Eller liveskivan "To Venus and back" (cd2) - fin närvarokänsla.
Cowboy Junkies tidiga "Whites off earth now!" och "The trinity sessions"är också fina - inspelade med enmikrofonsteknik i ett garage (deras replokal) respektive i en kyrka - det lär vara möjligt att lyssna av det i Prologic också.
Lyssnar just nu på Tori - har just, inspirerad av CarlssonPlanet, kopplat in ett par OA 14 (ja, just de i jakaranda, sorry! skulle ha väntat litet med att svara på div. annonser här) - orenoverade och med fel (och rätt dåliga överhuvudtaget) basar.
Och det låter ju himla bra ändå, tillräckligt bra för att jag ska börja fundera på om man ändå inte skulle skaffa rätt baselement, och byta diskanterna, och köpa hem träolja och skaffa EKUA-kabel eller kanske göra egen kabel med teflonslang..... ni känner kanske igen symptomen.
Tack för inspirationen denna underbara sajt gett mej!
Mekar och kör Citroen DS också, och den sajt som finns där (http://akuten.nu) påminner mycket om denna i anda och stil.
MVH Svante OA 14, OD 11, OA 52, DSpecial -75
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Ett tips gällande internkablage är Clas Ohlson som är tar 26kr/10m för just EKU 2-ledare Art nr 49-205-5. Jag använde den i mina OD11 och de låter kanon. OA116 kostar jag på teflonisolerat internkablage (0,5mm koppartråd i 0,71mm teflonsang).

Det är dock MYCKET lättare att jobba med EKU kabeln då den är lätt att förtenna, den lackisolerade kabeln är tar lite långre tid. Tvärsnittsarean är den dubbla på EKU kabeln, vet inte om det spelar någon roll på så korta stumpar, troligtvis inte.

/Erik
Last edited by Erik Johansson on Sat 22 Feb 2003, 10:19, edited 1 time in total.
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Nu kanske jag får spöstraff här, men ngt som verkligen ligger carlsson i fatet är transientsnabb, elektroniskt "konstig" musik såsom Infected Mushroom. Denna typ av musik kräver mycket kontroll den där härliga punchiga basen som man kan få, iaf med 7-tumsbasen. Kan rekommendera B.P Empire av Infected Mushroom.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
User avatar
lob
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 144
Joined: Sun 05 Jan 2003, 18:59
Location: Bagarmossen

Post by lob »

OA2212 är fantastiska till elektronisk musik
elektronmusikstudion hade just OA2212 som studiohögtalare.
Även blandmusik elektronisk/symfoni a´la Stockhausen.
Våra svenska kompositörer Ragnar Grippe m.m rekomenderas

Lasse
User avatar
Jesper
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 15
Joined: Tue 17 Dec 2002, 07:24
Contact:

Re: Musiknörd vs. tekniknörd?

Post by Jesper »

Bra musik?

Ani DiFranco. Hon har ett eget skivbolag, gör alltid superbra inspelningar, är extremt duktig och sjunger gudomligt. Gillar man Tori Amos, så borde Ani gå hem också.

Ett exempel är låten revelling från hennes senaste album revelling-reckoning. Den borde alla ha, bara för att en gång få höra en begåvad sångerska.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 69 guests