Carlsson inspirerat DIY projekt

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Alexi
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 11 May 2003, 20:27

Carlsson inspirerat DIY projekt

Post by Alexi »

Jag håller på med ett Carlsson inspirerat projekt, just nu klurar jag mest på hur jag ska få in tillräckligt med reflekterande ljudkällor.

Image

Som man kan se är designen lite egen, men man kan ändå se drag från både OA-2212 och OA-58

Image

Ellementen är 3" TangBand bredbands ellement som delas till en 15" mellanbas från Lambda Acoustics.
Basen har väldigt fin frekenskurva off-axis till 2kHz så den planerade delningen vid ~500Hz borde inte bli något problem.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Coolt!

Jag har själv funderat om man kan görsa något skoj i den här stilen, men då av allt gammalt skrot man har i källaren...
Återkom med resultat!

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Alexi
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 11 May 2003, 20:27

Re: Carlsson inspirerat DIY projekt

Post by Alexi »

Det här om inte skrot så iaf ellement jag redan har liggande i källaren, väntande på andra projekt som aldrig verkar bli av, därför jag bygger detta istället :)
User avatar
stefanb
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 77
Joined: Thu 08 Jan 2004, 22:36
Location: Solna

Re: Carlsson inspirerat DIY projekt

Post by stefanb »

Ser helt underbara ut. Vad har du använt för cad/design-program?
Live long and prosper!

Mina Sonab:

OA12.3 i ekfaner.
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Carlsson inspirerat DIY projekt

Post by Jon »

Jag har lite tankar om placeringen av elementen. Varför inte använda samma baffelvinkel som på en 50-seriepryl? Sedan placera 3 av tangbandarna i en liten båge riktad mot lyssnaren i samma vinkel som baffeln. En riktad åt "andra" hållet men dock inte neråt golvet, utan i samma vinkel som de andra elementen. Samt de 2 övriga i de 2 övriga vinklarna dvs ställda 90° mot baffeln åt olika håll. Samt dämpa dom 3 dB för att få samma kvot av direktstrålat och rundstrålande ljud som OA116. fråga om jag utryckt mig luddigt. Har tyvärr ingen möjlighet att rita det hela. Men fråga som sagt.


Mvh // Trött Jon
Alexi
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 11 May 2003, 20:27

Re: Carlsson inspirerat DIY projekt

Post by Alexi »

Nä jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår hur du menar Jon :(

Stefanb, jag har inte försökt åstadkomma någon fotorealism utan bara snabbt slängt ihop allt för att få mig en bild av hur man skulle kunna göra det. Programmet är 3D Studio Max.
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Carlsson inspirerat DIY projekt

Post by Jon »

Studera bilden http://www.carlssonplanet.com/bilder/oa116/1.jpg . De 3 "direktstrålande" monterar du i en liknande båge ovanför den 15'' i samma vinkel. De 3 övriga placerar du i samma riktining som på bilden, lutade 30° tillbaka. Dessa dämpar du 3 dB i förhållade till dom andra, bara för att Carlsson gjorde så... :D


Mvh//Jon
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Carlsson inspirerat DIY projekt

Post by Martin Dellstig »

Hej!

För den diffuserande funktionen:

Istället för att ha en platt ovansida kan du ju luta toppen baket (bakom 15") och lägga det uppåtriktade element med bakåtlutning istället (så att det spelar snett in mot väggen).

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 2 guests