Renovering av OA-4 typ II samt val av dämpmateriel.

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
erkan
(1+ posts)
(1+ posts)

Renovering av OA-4 typ II samt val av dämpmateriel.

Post by erkan »

Hejsan,

Hade stort nöje av ett par OA-4'or typ 2 under några år innan millenieskiftet trots att dessa högtalare inte var av toppskick. Dessa högtalare spelade mycket högt och klart med en mycket trevlig bas. De fungerade utmärkt i såväl datorspel som till radiolyssning.
Bestämde mig i veckan för att hämta ner dem från vinden och renovera dem efter att ha läst renoveringsguiden på CarlssonPlanet.

Problemet som jag hade och som fortfarande består är att ena högtalaren låter klarare medan den andra låter mycket dovare, som om den saknade diskant. När jag tittade på diskanterna som satt på den dovspelande högtalaren var en av diskanterna utbucklad och liknade inte alls de två andra diskanterna på samma högtalare. Må detta vara problemet med det dova ljudet?

Något annat jag noterade var att på den välspelade högtalaren satt det glasull bakom basen medan det inte gjorde det på högtalaren som spelade dovt. Jag antar att någon person, möjligtvis den första ägaren nyfiket har plockat ur denna glasull och sedan glömt att stoppa tillbaka den. Jag tänkte ersätta denna glasull med detta material http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=493

Jag undrar dock om det är möjligt och rekomendabelt att använda ovannämda dämpmateriel då jag läste på sajten att Carlsson letade i 2 år efter det perfekta dämpmaterielet till en av sina högtalarkreationer.

#-
En liten uppdatering. Det visade sig att ingen av diskanterna på högtalaren som spelade lite dovt fungerade. Tycker att den fungerande högtalaren låter mycket bra så jag är inte så motiverad till att inhandla de ersättningsdiskanterna som näms i renoveringstipsen. Om någon skulle vilja sälja likvärdiga diskanter (fungerande) som sitter på en OA4'a till mig skulle jag bli glad.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: Renovering av OA-4 typ II samt val av dämpmateriel.

Post by Stefan Björklund »

Jag har några liggande... jag skickar ett PM.

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Jon »

Enligt mig så funkar glasull utmärkt att använda. Ta ut din gamla bit och använd som mall till en ny. Lägg sedan tillbaka båda på samma sätt som den gamla låg. Om du ska byta diskanter så tycker ja absolutatt du bör byta seriekondensatorn till diskanten också. Köp elfas axiella polypropylen, med samma värde som orginal. Renover gärna resten av filtret samt byt internkablage när du ändå är igång... :wink:

Mvh//Jon
erkan
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by erkan »

Tack för tipsen.

Bytte diskanterna mot andra men dom fungerade inte heller så det är något trasigt på kretskortet. Ska väl försöka fixa det någon dag när man har ork 8)
Post Reply