Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Post by Robbex »

Min första upplevelse med carlsson var när jag öppnade kartongerna med mina OA12 som jag hade köpt av en kille på fastlandet (jag bor på Gotland), med stor spänning monterade jag något provisoriskt dom nya basarna jag beställt tidigare, diskanterna var fortfarande orginal, men i bra skick! Kopplade in lådorna, slog på stereon, i med en bra cd och sedan Play............. STOR besvikelse!!! Låter de verkligen inte bättre än såhär? Visst... de lät inte dåligt men de va långt ifrån nån wow-upplevelse som jag trott att det skulle va! Det blev väl något bättre när jag monterat dom nya diskanterna och monterade basarna ordentligt, men jag är inte imponerad av dessa konstruktioner. Men därimot OD11 tycker jag låter bra, ialla fall bättre än OA12! Jag har väl inte den mest välljudande stereon men de är ändå en helt ny Yamaha och Yamaha-cd spelare jag kör med. Jag kan väl tillägga att jag inte är nån hifi-människa i något avseende men jag tycker ändå att jag borde kunna uppskatta lite grann de ljud carlssons lådor frambringar som alla ni andra hyllar till skyarna! Men icke! :cry:
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
User avatar
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 123
Joined: Wed 29 Oct 2003, 15:21
Location: Örebro

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by shuffle »

Robbex, det var ju trist!
För mig är det (än så länge med gamla diskanter) inte den egentliga ljudkvalitén utan snarare att ljudet släpper så bra från högtalarna.
Du kanske helt enkelt föredrar mer direktljud. Eller har en bättre referens än jag :oops:
Orsakerna kan vara många! Du har ingen Carlsson-polare på Gotland att provlyssna hos eller kanske få låna förstärkeri du är säker på låter kanonbra?
Min sambo (som visserligen är musikintresserad men saknar hi-fi intresse!) märkte tydlig skillnad och sa att det kanske inte var så dumt köp trots allt :shock:
Men som sagt det kan ju bero på många saker, mina Snell låter inte speciellt luftigt alls, då är det naturligtvis lättare att höra skillnad!
För mig är det ingen tvekan om att jag kommer att renovera mina OA-14 till bästa tänkbara skick :D Det känns helt klart som "det här är prylen" 8)

MVH
///Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Tue 07 Jan 2003, 08:23
Location: Linköping

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by karlstorck »

Robbex, kan det vara det klassiska problemet med förväntningar? :-) Jag vill minnas att du skrev någon gång att du köpte lådorna för att du sökte något speciellt som du saknade. Vad var det du saknade? Kanske något som Carlsson-burkarna inte levererar?

Vi är inte alla frälsta och man skall komma ihåg att oa12 etc är 70-talskonstruktioner och det faktiskt har hänt en del sedan dess. Inte allt har blivit bättre, mycket har blivit sämre. Men riktigt tycker jag inte att 70-talarna hänger med. Kanske skulle du lyssna på oa52:orna, det verkar vara en konstruktion som många här håller för Carlssons finaste, och där får du också se vart Stigs ljudideal slutligen hamnade.

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
User avatar
maGot
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 240
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:33
Location: Visby

Post by maGot »

Robbex: Du har blivit ett stort samtalsämne här :) Du ska snart få höra på oa51.3. Blir nog klara till helgen, fick uppgraderingen idag!
OA51.3
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Post by Robbex »

Ja jag ska lyssna på dina OA51.3 maGot så kanske jag lär mig ett o annat, får vi hoppas!!

De kanske är bra om någon inte är lika frälst som alla andra här inne så de kan bli lite diskussion och reflekterande över vad som värkligen är så bra med Carlsson, eller... jaja inte vet jag ;)

Kul att ni angagerar er lite för att hjälpa mig i min hifi-förvirrin!
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
leifh
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 65
Joined: Sun 11 Apr 2004, 08:33
Location: Södra Sandby (Skåne)

Re: Min första kontakt med Carlssonhögtalare

Post by leifh »

I mitten på 60-talet flyttade jag och frun till Malmö. I samband med detta införskaffades den första stereoanläggningen; en Tandberg receiver (2x15 w med tillhörande minimalistiska högtalare och Thorens TD 150). Som nygift och nyutexaminerade lärare var det i hög grad eknomin som fick styra valet. I Malmö fanns på den tiden gott om "riktiga" ljudaffärer där man kunde öronhandla och jämföra.
Det var under denna tid som jag första gången kom i kontakt med Carlssons högtalare (troligtvis OA4 och OA5) och jag minns särskilt det jag uppskattade hos dem - den luftiga ljudbilden. Jag har aldrig älskat högtalare där man måste leta efter "the sweet spot". Har lyssnat mycket på akustisk musik (konserlokaler, kyrkor och jazzklubbar) och har aldrig förstått finessen med att man exakt ska kunna placera ut instrumenten (för det kan man inte i verkligheten). Hur gör man förresten det i en studioinspelning?
I samband med att Sonab gick i konkurs 1976(?) köpte jag min första riktiga stereoamläggning; ett par OA14 och en Sonab-receiver R4000. Det var njutigt att i sitt hem få lyssna på väl återgiven musik. Min Thoren-spelare behöll jag men skaffade en ny pickup.
Denna anläggning spelade jag på i många år närmare bestämt till i början på 90-talet. Då köpte jag en begagnad Musical Fidelity A1 (2x20 W, klass A) och en ny skivspelare Thorens TD 320. I samma veva hade jag förstått att kablaget betydde en del och jag köpte också nya kablar av god kvalitet). Ungefär samtidigt köpte jag min första CD-spelare.
Musical Fidelity A1 och OA14 gifte sig verkligen med varandra och kan varmt rekommenderas. I början av 2000 bytte jag bas/mellanregisterelementen I högtalarna (de hade då spelat i 24 år) och kanterna började så smått vittra sönder. Olyckligtvis stals både mina OA 14 och förstärkaren vid ett inbrott på mitt jobb.
När jag skaffade nya grejor blev det en Sugden-förstärkare (2x25 w, klass A) och-ett par Audio Pro Six. Även om de hade sina förtjänster saknade jag carlssonljudet men kände då inte till Carlsson Planet och det nymornade intresse som Carlsson-högtalarna rönt. Sedan jag registrerat mig hos CP började jag söka efter begagnat igen och hittade ett par OA12 som var helrenoverade. Ljudfriden sänkte sig åter och det kändes som att hitta hem. Idag har jag skaffat ett par OA14 som är under renovering (bas/mellan är bytta till nya och filtret är modifierat) men jag har ännu inte bytt diskanterna (dom är inköpta och skall knytas ihop med teflonisolerad silvertråd inköpt från USA).
Idag spelar jag på ett försteg av Harmony Design (balanserade och med inbyggd DAC) och slutsteget till Sugden. Jag har emellertid köpt ett begagnat slutsteg (QUAD 405) som Mattias på Harmony Design bygger om. Jag ser verkligen fram emot att få mata mina OA14 med en kraftigare förstärkare. Även om min Sugden räcker väl till för den volym jag oftast spelar på.
Som hifi-nörd är man ju ständigt på jakt efter nytt men det ska mycket till för att jag skall lämna mina OA14 igen.
User avatar
OA51.0
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 61
Joined: Fri 16 Jul 2004, 22:17
Location: Borggård

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by OA51.0 »

Första mötet var igentligen rätt tidigt, men det visste jag inte då. Jag var nog runt 12-15 år när jag första gången såg vad jag idag har förstått bör ha varit OA12 alt. 14. På den tiden var mopeder och brudar det viktigaste i livet men jag kommer ihåg att ljudet upplevdes som svulstigt, även om placeringen var allt annat än optimal.
Åren gick och jag blev bekant med en killa som lirade på A4-14 med en Thorensspelare som grund. Detta var nog runt -83. Detta var nog första gången jag var i närheten av någon man kan kalla musikåtergivning.
Köpte sedan en beggad komplett anläggning bestående av Sentec 8 för o slutsteg. Dessa avyttrades till förmån för någon H/K reciver som sedan blev en Nait. Jag har inget minne av vad det var för högtalare men det var Seas element i dom. När dessa efter en fest "dog" började jag leta. OA52 och 51 hade just anlänt till Mozart och valet föll på 51 pga priset.
Skivspelaren som följde med "paketet" var någon hemsk direktdriven historia som ersattes av en Dual 505, som senare ersattes av en Sondek.
Efter detta så har aläggningen "bara" kompletterats av CD-spelare, Pihilips CD 960 tills nu i höstas.
Då upptäckte jag att skumkanterna gått runt hörnet och satte mig att söka på nätet. Visste att jag någon gång sett någon som moddat OA52 med någon duk bakom basen och annat filter mm. Det var det jag letade efter när jag sprang CP.
Och efter att ha varit "lite off" på hifi några så har jag fått en nytändning även om mitt huvudsakliga intresse fortfarande är motorer, och brudar!
OA51.3 snart LE
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by ossint »

Ett par OA-5 typ I var min verkligt första kontakt, i början av 70-talet någon gång. Annars var det horn som gällde, 70/80, Mk I samt ett antal hörnhorn, dock inte Klipsch. AlfaTon var också med i bilden, jag arbetade där, och det satte lite spår på högtalarvalet då. Ett par OA-5 II passerade genom mitt liv lite diskret under 80-talet, var nog något hembygge. Slutligen, omkring -95, blev det ett par OA-5 II i teak, i orginal, även diskanterna, inhandlades för 900:-. Tätades och kontrollerades och har fungerat mycket bra i vardagsrummet. Jag ser fram emot att införskaffa ett par OA-14 eller OA-116 när tillfälle ges. Att jag skulle vara insnöad på Carlsson är väl mycket sagt jag är nog bara en obotlig (insnöad) nostalgiker. Saker har blivit bättre (elementen ex.vis) men mycket har också blivit sämre.
Med vänliga hälsningar,
Peter
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Robbex...

hur har det gått?

har du lyssnat på OA51.3 ännu?

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Billy
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 38
Joined: Sat 01 Jan 2005, 21:08

Re: Vilken var din första kontakt med Carlssonhögtalare?

Post by Billy »

Jag har just öppnat kartongerna till mina OA14.1 dvs utbytta basar. Har provisoriskt kopplat in ena högtalaren än så länge - och bara ljudet ur den slår mina gamla mirsch med hästlängder. OJOJOJ!

Nu ska jag koppla in den andra och sen surfa in på hifikit och beställa internkablage, nya kontakter och kanske de nya diskanterna.

Vilken dag!  :D

- Nu har jag kopplat in den andra högtalaren och lyssnat på musik som jag "vet" hur den låter. Jag upptäcker helt nya saker som jag aldrig hört - tamburiner, maraccas osv.
Helt underbart.

Jag märker att de kräver mer av förstärkaren för att få ut samma ljudstyrka (Denon PMA 735). Både CD´n (Marantz CD 67 mkII SE) och vinylspelaren (SONY PS LX 350H) låter som om de fått antidepressiva och THIS POST HAS BEEN IDENTIFIED AS <b>***SPAM***</b> - DO NOT CLICK ON ANY OF THE LINKS.



 :D
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests