Unamco T-1

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unamco T-1

Post by Jonathan »

Um.. Vet inte om detta är en Carlsson-diskussion :)
Vi kanske skulle ha ett nytt forum om dessa diskussioner, iställer för bara ett "Allt annat" forum.

Vad säger ni? Och i så fall, vad ska det heta?
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Unamco T-1

Post by 12björn »

Jonathan wrote:Um.. Vet inte om detta är en Carlsson-diskussion :)
Vi kanske skulle ha ett nytt forum om dessa diskussioner, iställer för bara ett "Allt annat" forum.

Vad säger ni? Och i så fall, vad ska det heta?
Låter som en bra idé.

Annat HiFi-relaterat, Övrig HiFi eller nå't annat lagom nedlåtande :wink:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
svante
Donator
Donator
Posts: 24
Joined: Tue 18 Feb 2003, 10:03

Re: Unamco T-1

Post by svante »

Har inget emot ett forum för "Övrig Hifi", men jag startade denna tråd för ett bra tag sen, när carlssonplanetforum såg helt annorlunda ut.
För att svara på frågan om vad jag gjorde med min T-1:a:
Asfalterade chassit, bytte signalkabel och PU samt samt satte in oljedämpning enligt http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/ (fast jag använde LHM, citronist som jag är) - inte för att jag nödvändigtvis tror att det gjorde nån skillnad, men för att det var en kul och billig tweak.
Vad det än beror på så låter det bra tycker jag, med en Dynaco SCA-35 rörhäck och renoverade OD11:or efter den i signalkedjan. Ja, PU:n är en Parasound PCS55 som jag köpte ny på eBay för 300 kr inkl frakt.
MVH Svante
bror
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 28 Sep 2003, 19:01
Location: Göteborg

Re: Unamco T-1

Post by bror »

"Övrig Hifi" kanske skulle vara en ide om ni vill hålla isär ämnena lite.

Har funderat på oljedämpningen som du hänvisade till. Men jag flyttar på spelaren titt som tätt och då är det ganska stor risk för oljespill.

Jag vet ärligt talat inte vad jag använder för pickup. När jag köpte T-1:an, på auktion, satt den en shure v15 monterad. Men den var illa åtgången, nålen var krökt. I samma utrop följde det dock med en låda prylar, Nålvåg, pickuper och diverse andra gamla tillbehör från 50-60-70 talet. Hittade en oanvänd pickup bland prylarna och monterade den. Tycker den låter helt ok så den får sitta kvar ett tag.

Det var en Beomaster 3400 med i utropet också förresten, snygg gammal 4 kanals receiver, funkar perfekt har bara bytt ett par glödlampor i den, men nu är den förpassad in i garderoben.

Ny fråga:
Jag kollade lite närmare på spelaren igår och märkte till min fasa att det brummar om motorn, sen är den väldigt långsam att komma upp i varv, är motorn slut eller kan det vara något annat problem?
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 96
Joined: Fri 24 Jan 2003, 14:17

Post by mapem »

Jag får nostalgikickar av denna tråd...minns när jag var inne i den lilla butik i sthlm där Unamco såldes och lyssnade på "Tiden bara går" på Opus 3:s testskiva "Perspektiv" och förtrollades. Hade inte råd med någon Unamco, gick hem och moddade gamla Lenco L75:an med asfaltmatta i lådan och under tallriken, satte en gummisnodd runt armen och limmade fast nålen i pickupen. Sen lät det riktigt bra från popboxarna. Men L75:an kroknade efter ett tag, lagret skar när tallriken blev för tung av all blyasfalt...offtopic, ursäkta (men ordet popboxar fanns i alla fall i inlägget).
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Unamco T-1

Post by Per Gulbrandsen »

Carlssonvänner!
Jag ber om ursäkt för en felaktig uppgift i mitt förra inlägg om Unamco T-1
Jag satte visserligen ett frågetecken vid namnet på konstruktören och marknadsföraren av Unamco, men hans rätta namn är:
Claes Sandels
- och inget annat!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Post by mattepatte »

Jag blev riktigt förbaskad men nu har jag lugnat ner mig lite. ;-) :-D
ulfhjern
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:06

Re: Unamco T-1

Post by ulfhjern »

Hej Bror!
Att tallriken tar tid på sig att komma upp i varv är helt normalt. Tyvärr har en del motorer en tendens att brumma, de finns två utföranden av motorer på T1an. En 220V och en 110V. 110 volts varianten brummar (surrar) lite mindre.
Konstrutören av T1an heter Claes Sandels och har numera en fastighetsbyrå på Skeppargatan 47 i Stockholm. Jag tror att de flesta delar fortfarande finns att köpa av honom.
Lite kärlek och omsorg kan nog få din spelare att fungera för en lång tid framöver.


Mvh
Ulf
Roffe_L
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Thu 29 Dec 2005, 19:14
Location: Tyresö

Rem mm

Post by Roffe_L »

Hej!
Frågor om Unamco-T1. Har två st varav remmen till ena har gett upp och plexiglashuven spruckit till den andra. Fungerar det verkligen med kassettband i st f rem? Tar den upp bullret från synkronmotorn? Den ena har en AKG-P8ES pickup. Är någon som vet om det går att hitta en ny nål till den? I övrigt är de i fint skick och har bara transporterats i originalkartongen.
Sökte på Claes Sandels men fastighetsbyrån verkar inte finnas längre.
Många frågor men mycket tacksam för svar.

Rolf Lagerholm
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Ny rem och nål kanske Svalander kan fixa fram
http://www.svalander.se/vinyl/vinyl.htm
http://www.svalander.se/pickuper/visa.h ... us/akg.gif
Lycka till :D

/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests