Förstörs ljudbilden av en säng mellan ett par oa12?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Förstörs ljudbilden av en säng mellan ett par oa12?

Post by Robbex »

Vad tror ni om man ställer ett par oa12 på varsinn sida om en säng? Sängen är ganska exakt lika hög som 12:orna, lådorna hade jag tänkt ställa mot sängen eftersom jag då får ungefär en meter till närmaste vägg på båda sidorna, ni kanske fattar då att sängen står på längden på mitten av väggen, hoppas ni kan av min tarvliga förklaring se framför er hur det ser ut i mitt rum.

Då till frågan... Kommer sängen förstöra eller förvränga ljudbilden på något sätt om lådorna har en mjuk säng mellan sig så nära inpå? Jag provar inte denna placering förens jag fått klartecken från nån av er audiofilister :)
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Förstörs ljudbilden av en säng mellan ett par oa12?

Post by Stefan Björklund »

Om det är en vanlig "resårmadrass" på t ex medar.. -utan sängram med en massa "hårda ytor" ser jag inget hinder för detta...

Det blir ju en "heffastor" absorbent panel för golvreflexen... :D :D
Du kan ju även prova att flytta ut högtalarna lite, typ 10-20 cm från sängen...

Det borde fungera bra...
Stig hade ju själv en fluffig soffa mellan sina högtalare...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Re: Förstörs ljudbilden av en säng mellan ett par oa12?

Post by peter j »

Jag tror det kan bli riktigt bra! Har själv en soffa mellan mina OA 116 med utmärkt resultat. En nackdel kan vara om 1. högtalarna kommer för långt ifrån varandra med ett "hål" i ljudbilden som följd 2. om sängen är så hög att den dämpar för mycket av direktljudet snett mot mitten med en alltför diffus ljudbild.
Pröva!
Det Du hör är rätt, dvs Om Du tycker att det låter bra så är det OK!

mvh Peter
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Förstörs ljudbilden av en säng mellan ett par oa12?

Post by 12björn »

Robbex wrote:Då till frågan... Kommer sängen förstöra eller förvränga ljudbilden på något sätt om lådorna har en mjuk säng mellan sig så nära inpå? Jag provar inte denna placering förens jag fått klartecken från nån av er audiofilister :)
WYHIWYG (What You Hear Is What You Get)! ...och det är väl det som räknas - inte vad en massa andra "förstå-sig-påare" tycker (utan att ha prövat). :wink:

Håller där fullständigt med Peter J. Dom flesta av oss lever ju inte på det sättet att vi kan ha ett specialbyggt och designat rum bara för vår Carlssonhögtalare. M a o måste man acceptera en massa kompromisser, och där kanske "förstå-sig-påarna" kan bidra med förslag, men det viktiga är ju vad Du kommer fram till när Du prövar.

Det är sällan man kan uppnå det som är det bästa för ljudåtergivningen, inte ens om man kan ha ett rum bara som lyssningsrum.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 96
Joined: Fri 24 Jan 2003, 14:17

Post by mapem »

Jag har en mjuk soffa mellan mina popboxar. Till yttermera visso står båda högtalarna i hörn, den ena intill en öppning i väggen, den andra inklämd mellan kortväggen och ett högt skåp (med apparater i) Ändå låter det bra! Dock upplevs hål i mitten ibland, men det beror nog dels på att högtalarna står långt isär och kanske också på fasproblem efter att jag bytte diskanter, jag kan ha förväxlat polerna. Popboxarna är förvånansvärt placeringsokänsliga, kanske för att de är mer rundstrålande än senare Carlssonkonstruktioner
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Post by Robbex »

Det pratades om tidigare om "Tycker Du det låter bra så låter det bra!" men faktum är att jag är helt blåst när det gäller det här med hihi igentligen, jag kanske ger sken från mig att kunna lite och vara noga med hur de låter... men igentligen kan jag inte ett jävla skit och hör knappt skillnad på bas och diskant! Har inte den endaste lilla aning om hur det ska låta... Jag har försökt och förstå lite hur det ska låta och klura ut vad "carlsson-ljudet" är för nåt men jag hör inte ett dugg skillnad mot en vanlig högtalare, dock så kanske jag kan tycka att od11 låter lite bättre än oa12 i mina öron men de är väl nåt jag inbillat mig bara! Förlåt carlssonvänner men så är de, jag förtjänar inte att ha ett par carlsson lådor!! :(
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
User avatar
Ghost
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Sat 06 Dec 2003, 21:10
Location: Täby

Post by Ghost »

Robbex wrote:Jag har försökt och förstå lite hur det ska låta och klura ut vad "carlsson-ljudet" är för nåt men jag hör inte ett dugg skillnad mot en vanlig högtalare, dock så kanske jag kan tycka att od11 låter lite bättre än oa12 i mina öron men de är väl nåt jag inbillat mig bara! Förlåt carlssonvänner men så är de, jag förtjänar inte att ha ett par carlsson lådor!! :(
Jag kan med nöje befria dig från dem. :mrgreen::roll::P:twisted:

Skämt åsido, jag tycker man märker av "Carlssonljudet" väldigt mycket när man kollar på film. Dialogen likson bara finns där "mitt i TV:n" utan behov av center.
OA5-I (Under REMO till OA5.3)
OA-58
OD11.2
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Post by Robbex »

Jag har kört med oa12 till film, men jag har kört mina Proson conquest 66 till film åxå och då finns dialogen åxå precis där i mitten.... så det är är hugget som stucket för min del...
Jag har faktiskt ett par oa12 orginal som jag inte har nån använding av... ska sälja av dom så fort jag får tummen ur...
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Förstörs ljudbilden av en säng mellan ett par oa12?

Post by Stefan Björklund »

Vad driver du med och hur har du dem placerade...?
Jag har lyssnat på C66 och de låter väl anständigt bra, men med rätt förutsättningar skall det gå att klämma ur mycket mer än så ur ett par renoverade OA12!

Berätta så kanske vi kan komma med nå't tips...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
Robbex
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 79
Joined: Sun 01 Jun 2003, 01:33
Location: Sweden

Post by Robbex »

Jag har en Yamaha 440 RSX eller va den heter, 3000:- och sen kör jag min Yamaha dvd (samma modellserie som stereon) som cd spelare! Den ska tydligen klara av musik bra! 1800:-. Tänker inte lägga en krona till på steron!
Jag har ett ganska bra ljudrum, tror jag iaf, vet ej exakta måtten men de kan jag kanske ta reda på nån annan gång! om jag uppskattar....ca. 4,5 x 5,5 x 2,4 m, jag har provat varje vägg och ställt oa12 på massa olika sätt.
Dom kanske låter jättebra, men jag har ju ingen aning.... 2 ganska stora mattor har jag, en hylla, några tunna fåtöljer, en hyfsat stor säng och lita annat småprylar, brukar lyssna på Chesky demo disc och lite andra demo cd för att försöka höra hur bra inspelningar låter. Kommer ihåg att jag en gång lyssnade på en live cd med Jarri Sillanpää på mina od11 och då tror jag att det lät riktigt bra, iaf så inbillade jag mig det, på nåt sätt så fick man lite djup i musiken eller vad man ska säga...

Nu har jag od11 som datahögtalare lite tokigt placerade nära där jag sitter men de duger ganska bra ändå.

Tyvärr lyssnar jag inte så mycket på carlsson lådorna eftersom det inte är så himla lite bas i dom, igentligen vill jag nog ha ett fast, varmt, direkt ljud med rätt mycket kontrollerad bas, och det är nog rätt långt ifrån OA-principen antar jag...?
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests