Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Post by olaume »

Funderar på att ta mina OA116 ytterligare in i framtiden. Nu finns Grafpros uppgradering till både större baselement och nytt mellanregister på Hifikit. Någon som har provat?
Jag har haft mina OA116 med T22-diskanter i drygt tio år nu och tycker att de för det mesta spelar väldigt bra, ibland fullkomligt underbart. Att basen har vissa brister är välkänt, men en del har jag avhjälpt med XTZ-subbas och aktiv delning via Denon-förstärkare. Därmed tycker jag nog att basen totalt sett är rätt bra. Möjligen kan man sakna den stuns och helhetsupplevelse när en och samma bas tar hand om allt från låg till mellanbas. Nu blir det istället fördelat på två. Å andra sidan kan det möjligen vara en fördel att inte belasta huvudhögtalarna med de lägsta frekvenserna, därmed får man ju strängt taget ett fyrvägssystem. Om det är något jag önskar mig, är det framför allt ett ännu renare mellanregister. Det är inte direkt dåligt på OA116, för sin tid spelade den väldigt rent, men nog kan man ana en viss färgning ibland. På en del musik, i synnerhet på hög volym, kan ljudet ibland bli en smula gyttrigt. Så frågan är: Blir det bättre med hifi-kits/grafpros uppgradering? Om man installerar den återstår ju faktiskt ingenting av originalelementen, så det är klart att den måste vara märkbart bättre för att man ska ta steget (plus förstås att den inte är gratis). Någon som har erfarenhet?
krille
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Mon 27 Jan 2003, 19:47
Location: Skellefteå

Re: Erfarenhet av Hifi-kits uppgraderingspaket för OA116?

Post by krille »

Hej! Tar mig friheten att kommentera, trots att inlägget blivit lite gammalt.
Jag har själv tillverkat ny basbaffel med element och filter, samt bytt mellanregistret till Satori. Allt enligt Grafpros beskrivning.
Resultatet blev en förbluffande komplett basåtergivning. Här behövs ingen subbas längre.
I övrigt också luftigt lättlyssnad. Tror att det är SC165 som färgade.
Tycker mig fått det bekräftat då jag tidigare modifierat OA12 med T22 men upplevde ingen skillnad förrän jag också bytte till Satori som bas.
Men den måste ha en sub för att få en komplett återgivning.
Därmed tror jag att på OA116 är det högre prio att byta ut mellanregistrets SC165 än att byta Mt24-diskanterna.
/krillej
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests