OA 6 t2 behöver uppvärmning?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Thomas Houltzén
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 21 Oct 2018, 15:33

OA 6 t2 behöver uppvärmning?

Post by Thomas Houltzén »

Jag envisas med att älska mina OA6:or typ 2, Carlssons mest mobbade högtalare. Jag alternerar mellan dom och ett par OA 5 typ 2. I början av "lyssningen" låter oa femmorna bättre, men efter en till två timmars uppvärmning låter oa sexorna bättre. Vad beror detta på? Är det energizern som behöver uppvärmning eller är det de gamla pappkonerna som hänger till sig? Skulle energizern överleva att vara på jämt eller börjar kondensatorerna då börja svälla och koka?
1974 hade jag ett par splitt nya oa6t2, de lät kanon från scratch. Så vilken typ av ålderskrämpa är ovan symptom?

Undrar

Thomas
biake
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 52
Joined: Sun 13 Apr 2008, 11:32
Location: Södertälje

Re: OA 6 t2 behöver uppvärmning?

Post by biake »

Jag har precis samma upplevelse. Jag vrider upp volymen till ganska högt när jag börjar lyssna. Jag vill ha det så. Efter tjugo minuter (cirka), vrider jag på mer. Det låter lägre än från början. Jag har också oa6type2. Mina favoriter. Jag undrar om det är min förstärkare Sonab R4000-2 ? Eller är det högtalarna ? "Jag inbillar mig ? " Nej , det händer varje gång. Vad kan det vara ?
Thomas Houltzén
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Sun 21 Oct 2018, 15:33

Re: OA 6 t2 behöver uppvärmning?

Post by Thomas Houltzén »

Intressant att man inte är ensam med detta fenomen!!! (Mina kamrater hör ingen skillnad och tycker att jag är överkänslig...) Jag tror inte det är din förstärkare eftersom den är en ren transistorkonstruktion - behöver ingen uppvärmning som t ex en rörförstärkare. Jag har en liten kinesisk rörhybrid där förförstärkardelen är rörbestyckad, men jag tvivlar på att det är den. Det är nog högtalarelementen och pappkonen som kanske centrerar sig bättre och får en mer optimal placering när den blivit varm.
Det finns en sak som alla som äger ett par OA6t2 börde göra. Jag läste det i en gammal tråd någonstans, kanske här, minns ej.
Det sitter samma element, philips 9710 tror jag de heter, i basen som till mellanregistret. Slaglängden för basen är mkt liten och blir mindre ju mer konen sjunker ner/ tappar spänst. Mellanregistret sitter ju upp och ner i förhållande till basen, så en enkel förbättring som kostar 0kr är att skifta plats! Mellanregistret ner till basen och vice versa. En genial idé som är så självklar när man ser det!
Problemet är dock att OA6t2 är så djävulskt svårskruvad, man drar sig i det längsta för att öppna dessa lådor, men jag tror att ovan byte är görbart.
Ska vi se vem som hinner först? Du eller jag? Jag hoppas du tänder på idén!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest