Sonab OA12 ingen diskant.

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Grislund
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Thu 09 Feb 2023, 20:03

Sonab OA12 ingen diskant.

Post by Grislund »

Hej.

Jag har köpt mig ett par OA12 på Auctionnet och då jag redan är lycklig ägare till ett par OD11 så förväntade jag mig ett liknande välljud som min kamrats OA12 med nya bas/mellanregistselement har, men hos mig med nya element så är det knäpptyst på diskant sidan i bägge kanalerna. Kan det vara så att båda filtren gått åt skogen på något sätt och kan man rädda originalfiltren eller är det bara att köpa nya? Eller har diskanthögtalarna kastat in handduken? Kanske lika bra att köpa nya filter och diskanter?

Vh Matte.
Grislund
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Thu 09 Feb 2023, 20:03

Re: Sonab OA12 ingen diskant.

Post by Grislund »

Hej igen.

Finns det ingen här som kan svara? 🤔 Det bör väll ha hänt tidigare?

Vh Matte.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab OA12 ingen diskant.

Post by STDI! »

Det är väldigt lite aktivitet på detta forum sedan ett antal år.

Visst kan båda filtren vara kass. Och visst kan alla diskanterna vara kass. Och visst kan det vara någon kabel i båda högtalarna som hoppat av. Det går bara att avgöra genom att du öppnar och kollar. Du kan mäta resistensen på diskanterna men då måste du först löda bort minst en av anslutningarna på varje diskant. Annars får du inte rätt värden när filtren är anslutna. Diskanternas impedans är 12 ohm så resistensen ska vara några ohm därunder.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Grislund
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Thu 09 Feb 2023, 20:03

Re: Sonab OA12 ingen diskant.

Post by Grislund »

Jag har varit in i bägge högtalarna och allt ser ok ut men det kan ju vara någon komponent i filtren som ballat ur. Jag skall mäta diskanterna. Jag håller på att renovera högtalarna nu så kabinetten skall målas om samt nya filter skall plockas i hop och nya diskanter monteras. Jag har redan bytt mellanregister/basar. Jag får väll löda bort lite komponenter ur filtren och mäta på dom också.

Tack för svaret. :)
mangrove
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 19
Joined: Tue 23 Mar 2010, 11:13

Re: Sonab OA12 ingen diskant.

Post by mangrove »

Om du byter till T22-OA så slipper du fundera... som en bonus får du även göra om filtret. ;)
Grislund
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Thu 09 Feb 2023, 20:03

Re: Sonab OA12 ingen diskant.

Post by Grislund »

mangrove wrote: Fri 01 Sep 2023, 01:04 Om du byter till T22-OA så slipper du fundera... som en bonus får du även göra om filtret. ;)
Det är gjort nu! 😄.

Så nu är det liv i dom igen.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests