Sonab OD-11 bara att slänga?

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
gothenburg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Mon 05 Dec 2022, 19:02

Sonab OD-11 bara att slänga?

Post by gothenburg »

Jag ärvde ett par Sonab OD-11 av min pappa för några år sedan, redan då såg de ut ungefär så här. Sedan dess har de stått här hemma och samlat damm. Är det någon idé att lämna in dom någonstans? Räcker ens omkantning?

Type OD 11
Dwg. No 5-0 114 101
Ser. No. 7340842

Image
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab OD-11 bara att slänga?

Post by STDI! »

De är absolut värda att offra en omkantning (och rengöring) på.
Med tanke på ditt namn antar jag att du bor i Göteborg. LN Högtalarservice i Västra Frölunda gör omkantningar. https://hogtalarservice.se/
Har du inte tummen mitt i handen så kan du själv plocka av elementen och ta med dem för att få veta om allt är som det ska och vad det kostar.

Rengöring gör du bäst väldigt försiktigt med dammsugare. Håll inte för nära så att du suger ut konen på diskanterna. Du kan tejpa fast en tunn plastslang i dammsugaren så blir det "skonsammare" och lättare att styra. Tejpa inte tätt utan lämna en glipa så blir det inte för starkt sug i slangen
Lycka till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
gothenburg
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Mon 05 Dec 2022, 19:02

Re: Sonab OD-11 bara att slänga?

Post by gothenburg »

STDI! wrote: Mon 05 Dec 2022, 19:57 De är absolut värda att offra en omkantning (och rengöring) på.
Med tanke på ditt namn antar jag att du bor i Göteborg. LN Högtalarservice i Västra Frölunda gör omkantningar. https://hogtalarservice.se/
Har du inte tummen mitt i handen så kan du själv plocka av elementen och ta med dem för att få veta om allt är som det ska och vad det kostar..
Jag jobbar i närheten av LN Högtalarservice så funderat att svänga förbi. Med båda högtalarna kompletta och fråga.

Men räcker det med en omkantning?


Känns som det är lite mer som krävs?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Sonab OD-11 bara att slänga?

Post by STDI! »

Normalt är det inget mer som krävs, förutom rengöring, för att få dem att fungera som de gjorde när de var nya.
Har de spelats hårt kanske diskanterna har tagit stryk. Det märker du när du spelar på dem efter att basarna kantats om. Låter de bra så kan du låta dem vara som de är. Låter inte diskanterna bra så kan de bytas till andra likadana eller ev en uppgradering med nya t22-diskanter och filter för det. Materialkostnad för det blir drygt 2 000 kr.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
hellymoore
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 19 Nov 2007, 20:33

Re: Sonab OD-11 bara att slänga?

Post by hellymoore »

Bara att renovera!
Har själv införskaffat ett par som jag ska renovera, i och med renoveringen så ska jag byta både basar och diskanter + filter till Satori/T22oa.
så om det saknas element har jag till 2st högtalare i bra skick
lyssnar på musik från oa51.3/ oa50.3/ oa14.3
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 66 guests